شناسهٔ خبر: 5091371 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

تیم مذاکره‌کننده راهی وین شد

نگارش 20 صفحه از متن توافق

صاحب‌خبر -

شرق: یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران پیش از عزیمت به محل مذاکرات هسته‌‌ای، به کمیسیون امنیت ملی مجلس رفت تا از آخرین وضعیت مذاکرات به نمایندگان این کمیسیون گزارشی بدهد. به گفته سخنگوی این کمیسیون، عباس عراقچی در مورد روند مذاکرات توضیح داده که «بعد از بیانیه لوزان طرفین متونی را به‌عنوان پیش‌نویس تهیه کرده بودند که طی مذاکرات اخیر این متون به کار گرفته شد و تقریبا به یک متن واحدی دست یافته‌ایم که پرانتزهای زیادی داشت. بخشی از مسائل کاملا روشن شده و پرانتزها حذف شده، ولی بخش دیگری همچنان باقی مانده است؛ بنابراین هنوز مذاکرات سختی داریم. تا اینجا حدود 20 صفحه تهیه شده که بعد از مقدمه، بخشی مربوط به فعالیت هسته‌ای و بخشی مربوط به لغو تحریم‌ها و بخشی هم جدول زمانی آن است. از دو روز آینده مجددا کار روی متن را شروع می‌کنیم. البته در ضمائم هنوز مسائل اختلافی داریم». همچنین عراقچی گفته که «ما توافق را در متن مذاکرات دست‌یافتنی می‌دانیم». در حالی این دورنما از وضعیت مذاکرات هسته‌‌ای منتشر می‌شود که دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از امروز (سه‌شنبه) در سطح معاونان و کارشناسان دو طرف برای ادامه نگارش متن توافق جامع هسته‌ای به مدت سه ‌روز آغاز می‌شود. 
سه‌فوریتی نشد، دوفوریتی 
مذاکره‌کنندگان در شرایطی راهی وین و دور جدید مذاکره می‌شوند که سنای آمریکا طرحی برای نظارت بر توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را به تصویب رسانده، در مقابل نمایندگان مجلس ایران نیز دنبال به‌صحن‌آوردن یک طرح سه‌فوریتی برای توقف مذاکرات هسته‌ای بودند که با مخالفت جدی علی لاریجانی، رئیس مجلس رد شد. محمد‌جواد ظریف چندی پیش گفته ‌بود علی لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس و رئیس اسبق شورای‌عالی امنیت ملی در جریان جزئیات مذاکره هسته‌‌ای قرار دارد، اما نمایندگان مجلس، به‌ویژه اقلیتی که خود را دلواپس می‌نامند، نسبت به عدم اطلاع از مذاکرات هسته‌‌ای معترض هستند.  در همین ‌حال که طرح سه‌فوریتی نمایندگان مجلس با وتوی هیأت‌رئیسه مواجه شد، هیأت رئیسه روز گذشته طرح دیگری را به اعضای کمیسیون پیشنهاد داد. در جلسه هیأت رئیسه مقرر شد کمیسیون امنیت با استفاده از نظرات کارشناسان طرح جامع و کاملی برای الزام دولت به حقوق هسته‌ای» به صحن علنی ارائه کند. همچنین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نیز از تهیه طرح دوفوریتی نظارت مجلس بر توافق احتمالی هسته‌ای با امضای بیش از ۶۰ نفر از بهارستان‌نشینان خبر داد. در صورت رسیدن امضاها به ۱۵۰ عدد، این طرح تقدیم هیأت رئیسه مجلس می‌شود. نمایندگان مجلس همچنین در طرح دوفوریتی دیگری قصد دارند اجرای توافق نهایی هسته‌ای را منوط به تصویب در مجلس کنند. 
اگرچه نمایندگان مجلس نگران کاهش نظارت خود در موضوع توافق هسته‌ای هستند، اما به نظر می‌رسد با قاعده تصویب پروتکل الحاقی در مجلس شورای اسلامی، این نگرانی قابل کمرنگ‌شدن است. مذاکره‌کنندگان هم بارها تأکید کرده‌اند که پروتکل الحاقی باید در مجلس تصویب شود. در توافق ژنو ذیل عناصر توافق جامع تصریح شده است که «اقدامات شفاف‌ساز و با نظارت بیشتر مورد توافق را به‌طورکامل به اجرا درآورد. پروتکل الحاقی در چارچوب اختیارات رئیس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی تصویب و به اجرا درآید». 
توافق دست‌یافتنی است اما... 
عباس عراقچی در جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت مجلس اعلام کرد که «دخالت سنا، اجرای توافق را حدود دو ماه به تأخیر می‌اندازد». براساس شرح «نقوی‌حسینی» از این جلسه، «عراقچی» تأکید کرده که «از طرف دیگر قطعا هیچ‌کس نمی‌تواند از اماکن نظامی ما بازدید کند». اگرچه عراقچی «توافق در متن مذاکرات را دست‌یافتنی می‌داند»، اما می‌گوید: «بیرون از مذاکرات لابی صهیونیست، سعودی‌ها و داخل آمریکا تلاش‌هایی می‌کنند که توافق انجام نشود. یکی از اعتراضات نمایندگان کنگره آمریکا و مقالاتی که سیاسیون منتشر کردند این است که توافق، ایران را به‌عنوان یک قدرت صاحب فناوری هسته‌ای به رسمیت می‌شناسد. بالاخره اینکه طرح اخیر به سنا آمد مبنی‌بر اینکه اولا کنگره در متن تغییری ندهد و دیگر اینکه کنگره به اعلام مخالفت رأی دهد 
(و این یعنی نپذیرفتن) و سوم اینکه دولت فقط گزارش صحت اجرا را به کنگره بدهد. در چنین صورتی چه حالت‌هایی پیش می‌آید و کنگره سکوت می‌کند. کنگره اعلام مخالفت می‌کند که رئیس‌جمهور آن را وتو می‌کند و شکست وتوی رئیس‌جمهور هم دوسوم آرای کنگره را می‌خواهد که امکان‌پذیر نیست». نقوی حسینی ادامه داد: «معاون وزیر خارجه افزود که تنها اثر دخالت سنا، اجرای توافق را حدود دوماه به تأخیر می‌اندازد والا اثر دیگری ندارد.» 
پروتکل الحاقی را بپذیریم، بازرسی همیشگی است
او در گفت‌وگو با «خانه ملت» گفت: «عراقچی در پاسخ به این سؤال که چرا کنگره بعد از لوزان وارد عمل شد، گفت چون تا بیانیه لوزان چیزی روشن نشده بود، وقتی که ما عضو آژانس و ان‌پی‌تی باشیم، بازرسی‌های آن را خواهیم داشت و وقتی که پروتکل الحاقی را پذیرفتیم، بازرسی‌های آن را پذیرفته‌ایم، بنابراین بازرسی همیشگی است، مگر اینکه پروتکل را نپذیریم یا از ان‌پی‌تی خارج شویم. در قالب پروتکل الحاقی دسترسی مدیریت‌شده نمونه‌برداری محیطی است و چیز دیگری نیست. چندی پیش جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران ابدی خواهد بود. نکته‌ای که اگرچه واکنش‌های عصبی زیادی را در داخل برانگیخت اما عباس عراقچی همان زمان در یک برنامه تلویزیونی گفت که این چیز عجیبی نیست؛ فقط با یک بند از پروتکل الحاقی بازی رسانه‌ای شده‌ است. 
مسافران  وین 
به گزارش ایسنا، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به سرپرستی سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه کشورمان بامداد امروز (سه‌شنبه) برای ادامه مذاکرات با هلگا اشمیت، معاون نماینده گروه 1+5 و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا راهی وین می‌شود. دو دور مذاکرات قبلی ایران و 1+5 در وین و نیویورک با هدف نگارش متن توافق هم‌زمان با رایزنی‌ها برای رفع اختلاف‌نظرها برگزار شده است.  

برچسب‌ها:

نظر شما