شناسهٔ خبر: 50601356 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

بارسا پس از چندروز مذاکره با السد، بالاخره مجوز جدایی ژاوی را گرفت

درس‌های قطری‌ها برای فوتبال ما

قطری‌ها با گرفتن میزبانی جام‌جهانی 2022 پروژه بزرگی را در فوتبال خود آغاز کردند و برنامه‌های طولانی‌مدتی را برای برگزاری این تورنمنت به بهترین نحو داشتند. ازطرف دیگر آنها می‌خواستند به‌عنوان میزبان جام‌جهانی، تیم‌ملی کشورشان نیز عملکرد خوبی در این مسابقات داشته باشد و به همین دلیل به‌سراغ تقویت تیم‌های باشگاهی خود با خرید ستاره‌های نامدار و همچنین مربیان مطرح رفتند.

صاحب‌خبر -

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: سرانجام همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، ژاوی هرناندز، اسطوره باشگاه بارسلونا به‌عنوان سرمربی جدید این تیم منصوب شد و قرار است پروژه جدیدی را در این باشگاه برای نجات تیم از بحران فعلی و شرایط نابسامان اخیر آغاز کند. پس از برکناری رونالد کومان از مربیگری بارسلونا، تردیدی وجود نداشت که گزینه اصلی و اول این تیم برای جانشینی این مربی هلندی، هافبک طراح سابق آنها است. اما مشکل اصلی این بود که ژاوی با السد قطر قرارداد داشت و کاتالان‌ها به این راحتی نمی‌توانستند او را از این باشگاه متمول آسیایی جدا کنند. روز گذشته السد که به‌تازگی اخبار مبنی‌بر جدایی ژاوی را تکذیب کرده بود، در بیانیه‌ای رسما اعلام کرد با بارسلونا برای فسخ قرارداد با ژاوی به توافق رسیده است و این باشگاه اسپانیایی با پرداخت مبلغ فسخ قرارداد این مربی جوان، او را به اسپانیا خواهد برد.

برتری السد نسبت‌به بارسا

اتفاق جالب در این میان دست بالای باشگاه قطری در مذاکرات بود. درحالی‌که در سال‌های اخیر در رسانه‌های مختلف عنوان شده که در قرارداد ژاوی با السد بندی وجود دارد که براساس آن درصورت داشتن پیشنهاد از بارسلونا می‌تواند بدون هیچ مشکلی از این تیم جدا شود، اما ظاهرا قطری‌ها قراردادی سفت و سخت با مربی خود بسته بودند که به این راحتی امکان جدایی را به او نمی‌داد. السد پس از اینکه ژاوی تصمیم به جدایی از بارسلونا گرفت، با او وارد مذاکره شد و خیلی زود توانست این هافبک اسپانیایی و تاثیرگذار را که وارد سال‌های آخر فوتبالش شده بود، به خدمت بگیرد.

قطری‌ها با گرفتن میزبانی جام‌جهانی 2022 پروژه بزرگی را در فوتبال خود آغاز کردند و برنامه‌های طولانی‌مدتی را برای برگزاری این تورنمنت به بهترین نحو داشتند. ازطرف دیگر آنها می‌خواستند به‌عنوان میزبان جام‌جهانی، تیم‌ملی کشورشان نیز عملکرد خوبی در این مسابقات داشته باشد و به همین دلیل به‌سراغ تقویت تیم‌های باشگاهی خود با خرید ستاره‌های نامدار و همچنین مربیان مطرح رفتند. از همان زمان گفته می‌شد قطر تصمیم دارد ژاوی را پس از پایان دوران فوتبالش به‌عنوان مربی در این کشور حفظ کند و حتی شاید هدایت تیم‌ملی این کشور در جام‌جهانی با اسطوره بارسلونا باشد. ژاوی در سال 2019 فوتبال را کنار گذاشت و به‌عنوان سرمربی جدید السد مشغول به‌کار شد و در این مدت هم توانست نتایج خوبی به‌همراه این تیم کسب کند که بودجه خوبی که مدیران باشگاه دراختیارش قرار می‌دادند و همچنین بازیکنان خوبی که به ترکیب تیم اضافه شد، نقش مهمی در این موفقیت‌ها داشتند. السد امسال در لیگ قهرمانان اگرچه نتوانست عملکرد چندان خوبی ارائه کند و در همان دور گروهی حذف شد، اما مدیران باشگاه برخلاف روال رایج در تیم‌های عربی تصمیم گرفتند قرارداد سرمربی اسپانیایی خود را تمدید کنند. به این ترتیب این مربی 41 ساله دو سال دیگر در قطر ماندنی شد تا شایعات بازگشتش به نوکمپ موقتا فروکش کند.

معتبر مثل لیگ قطر

مدیران السد به‌خوبی می‌دانستند باتوجه به اینکه در سال‌های اخیر هر زمان مربیان بارسا برکنار شده‌اند، ژاوی یکی از کاندیداهای اصلی نشستن روی نیمکت این تیم بوده، به‌زودی او را از دست خواهند داد. به همین دلیل تلاش کردند قراردادی امضا کنند تا درصورت وقوع این اتفاق منافع باشگاه تا حد امکان تامین شود. به این ترتیب قرارداد جدید با بند فسخ درصورت جدایی پیش از موعد او امضا شد. این رفتار مدیران باشگاه قطری می‌تواند الگویی برای باشگاه‌های ایرانی باشد که در زمان عقد قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی تمامی جوانب را درنظر بگیرند و به‌گونه‌ای با آنها توافق کنند که پس از جدایی‌شان این‌گونه پرونده‌های متعدد علیه باشگاه‌‌ها در فیفا تشکیل نشود؛ اتفاقی که در سال‌های اخیر به‌وفور رخ داده و به‌جای اینکه باشگاه‌ها از جدایی این نفرات عوایدی داشته باشند، درنهایت مجبور به پرداخت حقوق و حتی جریمه برای تمام مدت قرارداد آنها شده‌‌اند و این روند همچنان هم ادامه دارد. قطری‌ها اما نشان دادند در آسیا هم می‌توان به‌گونه‌ای با مربیان خارجی به توافق رسید که حتی باشگاه نامداری همچون بارسلونا برای توافق با آنها چندروز مشغول مذاکره باشد و درنهایت هم مجبور شود مبلغی را برای رضایت طرف آسیایی خود پرداخت کند تا بتواند او را به‌عنوان سرمربی جدید خود منصوب کند.

ازطرف دیگر قطری‌ها در این سال‌ها و باتوجه به اینکه قرار است مهم‌ترین رویداد فوتبالی دنیا را در کشور خود برگزار کنند، به‌شدت مشغول سرمایه‌گذاری روی باشگاه‌های خود و تقویت آنها بوده‌اند. حضور ستاره‌هایی چون ژاوی، سانتی کازورلا، جونینیو، خاوی مارتینز، توبی آلدرویرلد و به‌تازگی خامس رودریگز باعث شده تا جذابیت لیگ ستارگان قطر به‌مراتب بالاتر رفته و سطح کیفی مسابقات هم به‌مراتب افزایش پیدا کند. باشگاه‌های این کشور نیز اکثرا به‌سراغ استفاده از مربیان خارجی رفته‌اند و در همین فصل تنها تیم العربی بود که کارش را با یک مربی بومی آغاز کرد و سایر تیم‌ها با نفرات نامداری چون ژاوی، لوران بلان، وینفرد شفر و آندره‌آ استراماچونی کار خود را آغاز کردند که همین روند می‌تواند به‌شدت به بالا رفتن سطح کیفی این رقابت‌ها و پیشرفت بازیکنان بومی این کشور کمک کند.

انتخاب هوشمندانه

ژاوی پس از بازنشستگی با پیراهن السد گفته بود پیوستن به این باشگاه قطری بهترین تصمیم عمرش بوده است. او پس از حضور در این کشور به‌عنوان یکی از نخستین سفیران قطر برای جام‌جهانی 2022 منصوب شد و درحالی‌که تصور می‌شد راهی یک باشگاه دیگر اروپایی شود یا حداقل به لیگ آمریکا برود، بازی در السد را انتخاب کرد. حالا مشخص شده مهندس سابق بارسا چه انتخاب هوشمندانه‌ای در آن زمان داشته و راهی باشگاهی شده که اعتماد کاملی به او داشت. السد به‌سرعت پس از خداحافظی او از فوتبال، هدایت تیم خود را به ژاوی سپردند تا او با خیالی آسوده دوران مربیگری‌اش را آغاز کند. این تجربه موفق مسلما کمک زیادی به او خواهد کرد تا در بارسا هم بتواند روند بهتری را نسبت‌به مربیان قبلی طی کند، اما باید دید آیا طی چندسال آتی آیا مربیگری در بارسا را نیز جزء انتخاب‌های خوب خود به‌حساب خواهد آورد یا همانند مربیان اخیر این باشگاه خیلی زود در مسیر جدایی قرار می‌گیرد.

السد چندروز پیش اعلام کرد تمایلی به ازدست دادن ژاوی در مقطع حساس کنونی و درحالی‌که تیم در کوران مسابقات لیگ قطر است، ندارد. با این‌حال نمایندگان بارسا راهی قطر شدند تا مذاکرات خود برای به‌خدمت گرفتن ژاوی را آغاز کنند. مشخص بود که السد درنهایت تسلیم فشارها خواهد شد؛ چراکه خود ژاوی هم تمایل زیادی داشت تا به بارسلونا برگردد و به این ترتیب نمی‌توانستند او را در ترکیب تیم خود حفظ کنند. روز جمعه ترکی العلی، مدیر تیم السد از توافق با بارسا خبر داد و گفت که این باشگاه همیشه با ژاوی روابط بسیار خوبی داشته و او یکی از بخش‌های مهم تاریخ باشگاه محسوب می‌شود. اگرچه السدی‌ها از توافق با باشگاه اسپانیایی خبر دادند و اعلام کردند این باشگاه حاضر شده بند فسخ این مربی را بپردازد، اما منابع نزدیک به آبی و اناری‌ها این خبرها را تکذیب کرده و معتقدند باشگاه قرار نیست 5 میلیون یوروی درخواستی قطری‌ها را پرداخت کند. مدیر تیم قطری می‌گوید: «این 6 سال‌ونیم بخش مهمی از تاریخ السد محسوب می‌شود و خوشحالیم که او را در تیم خود داشتیم. ژاوی چندروز قبل به ما اطلاع داد که تمایل دارد به‌عنوان مربی به تیم سابقش برگردد. او می‌‌خواست باتوجه به شرایط حساسی که باشگاهش داشت به آنها کمک کند و ما هم باتوجه به روابط خوبی که با او داشتیم قبول کردیم مانع جدایی‌اش نشویم و برایش در تیم جدیدش آرزوی موفقیت می‌کنیم.»

ژاوی در ژوئن سال 2015 و پس از 17 سال بازی در ترکیب کاتالان‌ها از این باشگاه جدا شد. او در این مدت توانسته بود 25 جام قهرمانی را بالای سر ببرد و یکی از ارکان موفقیت این باشگاه و قهرمانی‌های متعددش در آن سال‌ها بود. او درحالی با تیم محبوبش خداحافظی کرد که در آن زمان با 767 بازی، باسابقه‌ترین بازیکن باشگاه محسوب می‌شد که البته این رکورد بعدها توسط لئو مسی شکسته شد. او درحالی با چشمانی اشکبار با هواداران در نوکمپ خداحافظی کرد که چندروز بعد جام قهرمانی در لالیگا را به‌عنوان کاپیتان تیمش بالای سر برد تا آبی و اناری‌ها دومین سه‌گانه تاریخ خود را تجربه کنند. این وداعی باشکوه برای یکی از اسطوره‌های تاریخ بارسا بود و او با خداحافظی از هواداران و همبازیانش این باشگاه را به خاطراتی خوب ترک کرد. ژاوی البته به‌خوبی می‌دانست که روزی به‌عنوان سرمربی به این باشگاه برمی‌گردد و به همین دلیل در نشست خبری آخرش گفت این یک خداحافظی نیست و فقط باید بگویم بعدا شما را می‌بینم. به این ترتیب ژاوی ماجراجویی تازه‌ای را در قطر آغاز کرد و با این باشگاه هم به موفقیت‌های زیادی رسید.

او ابتدا به‌عنوان بازیکن 4 فصل برای این تیم بازی کرد و با کسب 4 عنوان قهرمانی دوران مربیگری‌اش را آغاز کرد و درطول 2 سال‌ونیم حضورش روی نیمکت قطری‌ها 7 جام را برای باشگاه به ارمغان آورد و در این فصل هم یکی از شانس‌های اصلی فتح این مسابقات بود. او حالا پس از 6سال‌ونیم دوباره به نوکمپ برگشته و درحالی قرار است روی نیمکت این باشگاه بنشیند که شرایط کاملا با زمانی‌که این تیم را ترک کرد متفاوت است. برخلاف آن زمان که تیم در اوج قرار داشت و جام‌های قهرمانی را یکی پس از دیگری فتح می‌کرد، آنها فصل گذشته در هیچ تورنمنتی موفق نبودند و رونالد کومان با دست خالی این باشگاه را ترک کرد. ازطرف دیگر لئو مسی، همبازی و دوست قدیمی او در تابستان از این باشگاه جدا شده و بارسا دیگر آن تیم پرستاره سال‌های اخیر نیست. در چنین شرایطی او کار بسیار دشواری به‌عنوان سرمربی جدید تیم دارد و باید با تعدادی ستاره افول کرده، چند پدیده جوان و آینده‌دار و چندین بازیکن مصدوم تیمش را برای قهرمانی در این فصل آماده کند.

نظر شما