شناسهٔ خبر: 50458067 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

لبنان؛ درگیر تنش با عربستان و در آستانه انتخاباتی مهم/ چالش میان کشورهای عربی و لبنان چطور شکل گرفت؟

صاحب‌خبر -

شفقنا- دولت لبنان که این روزها درگیر مشکلات داخلی است و چندی پیش شاهد اعتراضات مردم به دلایل مختلف بود، تصمیم گرفت با برگزاری انتخابات زودهنگام قدمی در مسیر حل مسایل خود بردارد، اما ایجاد تنش جدید میان لبنان و عربستان بر سر اظهار نظر وزیر لبنانی درباره نقش سعودی ها در جنگ یمن، چالشی جدید برای این کشور ایجاد کرده است.

به گزارش شفقنا، روز گذشته عربستان و امارات در اعتراض به اظهارات جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی این کشور دستور اخراج سفیر لبنان در ریاض و امارات را صادر کردند. پس از آن بحرین نیز به تبعیت عربستان سعودی، از سفیر لبنان خواسته ظرف ۴۸ ساعت، این کشور را ترک کند.

ریاض همچنین تصمیم به توقف تمامی صادرات لبنان به عربستان گرفته و اعلام کرد که چندین اقدام دیگر اتخاذ خواهد کرد. عربستان سفر شهروندان خود به لبنان را نیز ممنوع کرده و سفیر خود را از بیروت فراخوانده است.

همچنین تلویزیون MTV لبنان به نقل از منابع نزدیک به شورای همکاری خلیج فارس گزارش داد تمامی سفرای لبنان از کشورهای عضو این شورا طی ساعات آتی اخراج خواهند شد.

در همین زمینه، «شورای همکاری خلیج» فارس هم در بیانیه‌ای اظهارات جورج قرداحی را محکوم کرده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که کویت، عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز با احضار کاردار لبنان از اظهارات جورج قرداحی انتقاد کرده است.

بیانیه وزارت خارجه عربستان

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه خود علیه وزیر اطلاع‌رسانی لبنان مدعی شده است که اظهارات قرداحی حمایت آشکار از شبه نظامیان یمنی است! اظهارات قرداحی با اصول و موازین دیپلماتیک در تعارض بود.

وزارت خارجه عربستان در بخش دیگری از بیانیه خود مدعی شده است: قرداحی به صورت آشکار به عربستان سعودی و ائتلاف مشروع آن در یمن هجمه برده است!

نخست وزیر لبنان: از تصمیم عربستان متاسفیم

پس از تصمیم عربستان و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس، میقاتی نخست وزیر لبنان با رد اظهارات جرج قرداحی درباره یمن، در بیانیه ای که توسط خبرگزاری لبنان منتشر شد، گفت: سخنان قرداحی مردود است و بیانگر موضع لبنان بویژه در قبال مسئله یمن و روابط لبنان با برادران عرب خود علی الخصوص عربستان و سایر کشورهای شورای همکاری نیست.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان عنوان داشت: ما از تصمیم عربستان متاسف بوده و امیدواریم که رهبری عربستان با حکمت خود در این تصمیم بازنگری کند.

وی گفت: ما مخالفت شدید خود را با هر آنچه که به روابط برادرانه با عربستان سعودی لطمه وارد کند، ابراز می داریم و از رهبران عرب می خواهیم که برای پشت سر گذاشتن این بحران کمک کرده تا انسجام عربی حفظ شود.

وزیر خارجه لبنان: برای اصلاح روابط با عربستان و کشورهای خلیج فارس تلاش می کنیم

پس از اخراج سفرای لبنان از عربستان، امارات و بحرین، عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان هم اعلام کرد که برای اصلاح روابط با عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس، تلاش‌ها را با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر و «میشل عون» رئیس‌جمهور هماهنگ خواهد کرد.

عربستانی ها کوتاه نیامدند

اگرچه پیش از تصمیم کشورهای عربی در مورد اخراج سفرای لبنان، وزارت امور خارجه لبنان در بیانیه ای اعلام کرده بود که اظهارات جرج قرداحی بازتاب دهنده موضع دولت لبنان نیست و پیش از تصدی وزراتی او ضبط شده بود، و از سوی دیگر جرج قرداحی هم اعلام کرده بود با سخنان خود قصد توهین به عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس را نداشته، اما سعودی ها کوتاه نیامدند و در گفت وگویی با شبکه ام تی وی لبنان گفتند: ما به دلیل اظهارات جرج قرداحی در برابر یک بحران دیپلماتیک شدید قرار داریم. فارغ از اینکه این گفتگو کی ضبط شده اما نیت گوینده آنها را نشان می دهد.

«عبدالرحمن بن مساعد» شاهزاده مطرح عربستانی هم خطاب به لبنانی ها در توییتی نوشت: زمان آن فرارسیده است که از شما جدا شویم و شما هم از ما جدا شوید و سفیرتان نزد شما و سفیر ما هم نزد ما بازگردد. روابط با کشوری که خودش را از روابط حسنه با ما دور نگه می دارد، چه سودی دارد.

شاهزاده سعودی در توییت دیگری نوشت: لبنان ربوده شده است واگر این طور نبود چگونه رئیس جمهور و نخست وزیرش از اظهارات توهین آمیز قرداحی علیه عربستان و امارات برائت می جویند اما چنین چیزی از وزارت اطلاع رسانیشان دیده می شود؟

«عبدالرحمن بن مساعد» شاهزاده سرشناس عربستانی دیگر نیز در توییتر نوشت: گفته ای که قصد توهین به عربستان را نداشته ای: ۱- گمان می کنی ما احمقیم ۲- آیا تو احمق هستی ۳- آیا باور می کنی که وزیر هستی؟ ۴- آیا فکر می کنی زرنگی؟

وی سپس در توییت دیگری به تمسخر نوشت: می توانی از مردم ضاحیه بیروت کمک بگیری یا با دوستی از جریان آزاد لبنان تماس بگیری… منتظر پاسخ نهایی شما هستم.

حامیان اظهارات جنجالی وزیر لبنانی 

اما اظهارات «قرداحی» طرفدارانی هم داشت. به عنوان مثال جنبش حزب الله لبنان نیز ضمن حمایت از مواضع وزیر اطلاع‌رسانی در محکومیت تجاوز عربستان سعودی به یمن گفت که هر گونه درخواست برای برکناری وی را رد می‌کند.

برخی مقامات یمنی در صنعاء نیز با دفاع از وزیر لبنانی، به رفتار سعودی‌ها اعتراض کرده‌اند. محمد علی الحوثی عضو شورای انقلاب یمن خواستار ممنوعیت واردات کالاهای سعودی به مناطق تحت کنترل صنعاء در یمن شده است.

مجلس شورای یمن هم با صدور بیانیه ای مواضع وزیر اطلاع رسانی لبنان در انتقاد از جنگ علیه این کشور را شجاعانه توصیف و تأکید کرد که اظهارات قرداحی ناشی از انسانیت و غیرت وی نسبت به مردم مظلوم یمن است.

 اما جرج قرداحی چه گفته بود؟

اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان که سعودی ها را خشمگین کرده است اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان که سعودی ها را خشمگین کرده است

ماجرا از آنجا آغاز شد که «جرج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان حدود یک ماه پیش قبل از تصدی وزارت اطلاع رسانی این کشور، طی سخنانی در مصاحبه با برنامه «پارلمان مردم» تولید شبکه الجزیره قطر گفته بود: «تجاوز علیه یمن یک جنگ بیهوده است و باید متوقف شود. یمنی ها به هیچ کسی حمله نمی کنند. آنها از خودشان دفاع می کنند. آنها در خانه هایشان، در مراسم تشییع جنازه و در شادیهایشان بمباران می شوند. تجاوزی علیه یمن وجود دارد و این جنگ تلفات سنگینی دارد و باید متوقف شود. ما نمی توانیم تلاش حزب الله برای آزادسازی مناطق لبنان و انصارالله یمن را که در مقابل تجاوزات خارجی از خود دفاع می کنند، مقایسه کنیم.»

اظهارات جرج قرداحی واکنش های بسیاری به همراه داشت تا جایی که در همان زمان منابع سعودی از بروز بحران شدید دیپلماتیک با لبنان سخن به میان آورده اند.

پس از آن خود قرداحی در بیانیه ای عنوان کرده که این اظهارات یک ماه پیش از تصدی پست وزارت اطلاع رسانی لبنان گفته شده و هدفش اهانت به عربستان و امارات نبوده بلکه به خاطر محبتش به این دو کشور بوده است.

آقای قرداحی عضو جناح سیاسی متحد حزب‌الله در لبنان است.

۳ نخست وزیر سابق لبنان با اتهام زنی به ایران خواستار استعفای جرج قرداحی شدند

فراکسیون پارلمانی سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان و دو نخست وزیر سابق این کشور از «جرج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی این کشور خواستند، استعفا دهد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از النشره، «فؤاد سینوره»، «سعد الحریری» و «تمام سلام» نخست وزیران سابق لبنان د بیانیه مشترکی عنوان کردند: تداوم ماندن جرج قرداحی در دولت لبنان، به خطری برای روابط لبنان با کشورهای عربی تبدیل شده است.

این نخست وزیران ضمن محکوم کردن اظهارات قرداحی پیش از تصدی اطلاع رسانی لبنان و پس از آن، اعلام کردند که آن اظهارات ضربه سختی به روابط برادرانه میان لبنان و کشورهای عربی بویژه کشورهای حاشیه خلیج(فارس) و عربستان سعودی است.

آنها با اشاره به اینکه این کشورها در صدر آنها عربستان سعودی همیشه در مقابله با بحران ها و مشکلات در کنار لبنان بوده اند، افزودند: اولین اقدام مورد نیاز و حداقل اقدام لازم این است که این وزیر به سرعت استعفای خود را تقدیم کند.

نخست وزیران سابق لبنان در ادامه این بیانیه، تداوم ماندن قرداحی در دولت لبنان را خطری برای روابط لبنان و کشورهای عربی و به طور کلی منافع لبنان در کشورهای عربی و جهان دانسته اند و مدعی شده اند: «لبنان دیگر قادر نیست در مقابل ضربات و شکست های پی در پی که در نتیجه انحراف سیاست خارجی و تضاد آن با سیاست دولت های متوالی لبنان مبنی بر دوری از درگیری ها و محورهای منطقه ای و بین المللی رخ داده، مقاومت کند؛ انحرافی که با پیوستن به محور تحت رهبری ایران در منطقه و همچنین نقش مداخله جویانه و تخریبی حزب الله در سوریه، عراق، کویت و یمن حاصل شده است».

نخست وزیران لبنان در ادامه آورده اند: «همین انحرافات و عدم تعادل های خطرناک در موازنه های داخلی و خارجی دولت لبنان از سال ۲۰۱۱ رو به وخامت نهاد و از سال ۲۰۱۶ میلادی به این طرف شدت گرفته است و نتایج آن در عرصه های اقتصادی، مادی و پولی خود را نشان داده و نتیجه آن، فروپاشی های معیشتی بوده است . اکنون روشن است که برای بهبود این فروپاشی ها، هیچ راه حلی جز تصحیح واقعی چنین عدم تعادل بزرگی در سیاست های تصمیم گیرندگان در لبنان وجود ندارد».

آنها در پایان آوردند: لبنان در حال تحمل مواضعی است که هیچ ارتباطی با مواضع ان و هیچ تناسبی با اصول همزیستی مشترک ندارد. آقایان بدانند که پیمانه پر شده و لبنان تنها می تواند یک کشور ناب عربی و پایبند به برادرانش باشد که در حمایت از استقلال و آزادی ها و حاکمیت آن و پیشرفتش سهیم بوده اند.

تشکیل جلسه تیم بحران وزارتی لبنان برای حل «مشکل» دیپلماتیک با عربستان

تیم بحران وزارتی لبنان امروز(شنبه) به منظور بررسی بحران دیپلماتیک با عربستان نشستی را در وزارت خارجه برگزار خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آر تی عربی، این نشست با حضور وزراء و رئیس دفتر رئیس جمهور و به درخواست نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان برگزار خواهد شد.

عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان اعلام کرده بود که او ریاست تیم ویژه «رفع اختلاف» را با توجه به تنش با عربستان به عهده خواهد داشت.

وی در ادامه گفت که آنچه اتفاق افتاده«یک مشکل است نه یک بحران».

اتحادیه عرب: کشورهای عربی در برخورد خود نسبت به لبنان تجدید نظر کنند

«احمد ابوالغیط»، دبیر کل اتحادیه کشورهای عرب در بیانیه ای نسبت به وخامت رو به سرعت روابط لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس ابراز نگرانی کرد و نسبت به توان رهبری لبنان برای اتخاذ اقدامات جهت کاستن ازاین بحران ابراز اطمینان نمود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آرتی، براساس این بیانیه، دبیر کل اتحادیه کشورهای عرب از مقامات کشورهای منطقه درخواست کرد که در بحبوحه این وضعیت تدابیری اتخاذ شود تا از تأثیرات منفی بیشتر بر اقتصاد در حال فروپاشی لبنان و شهروندانی که در شرایط بسیار دشوار زندگی می‌کنند جلوگیری شود.

انصارالله: اگر عربستان مانع صادرات لبنان شود، جلوی ورود کالاهایش به یمن را می گیریم

«محمد علی الحوثی»، عضو شورای عالی سیاسی یمن نسبت به ممانعت از صادرات لبنان به عربستان واکنش نشان داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العهد، محمد علی الحوثی در حساب توییتری خود نوشت:« اگر عربستان به سبب موضع «جرج قرداحی»، وزیر رسانه لبنان مانع از صادرات لبنان شود، دولت نجات ملی یمن را به نشست فوق العاده و صدور حکمی مبنی بر ممانعت از صادرات کالاهای سعودی به یمن فرا می خوانم».

جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان یک ماه پیش از تصدی این پست در سخنانی خواستار توقف جنگ یمن شده و عربستان و امارات را به تعدی علیه یمن متهم کرده بود. عربستان در پی این سخنان، سفیر لبنان را اخراج و اعلام کرد که در نظر دارد صادرات لبنان به این کشور را متوقف کند.

انتخابات زودهنگام لبنان؛ موافقان و مخالفان

در میان تنش جدید میان لبنان و عربستان، بناست انتخابات مهمی در این کشور برگزار شود؛ انتخاباتی که به بیان برخی از چهره های لبنانی، عربستان سعی در دخالت آن دارد.

روز گذشته پارلمان لبنان جلسه مهمی در کاخ «اونیسکو» برگزار کرد که طی آن قانون برگزاری انتخابات زودهنگام به تصویب رسید. ۷۷ نماینده از از مجموع ۱۲۸ نماینده پارلمان لبنان به این پیشنهاد رأی مثبت دادند. موافقان با برگزاری انتخابات زودهنگام فراکسیون «التنمیه و التحریر»، فراکسیون «المستقبل»، «اللقاء الدیمقراطی»، «الجمهوریه القویه و «القومی» و «شامل روکز» بودند. مخالفان هم عبارتند از: «جهاد الصمد»، «التیار الوطنی الحر»، «طلال ارسلان» و «اسامه سعد».

نمایندگان فراکسیون «لبنان القوی» وابسته به حزب التیار الوطنی الحر به ریاست «جبران باسیل» که از ابتدا به جلوانداختن انتخابات مخالف بود، در اعتراض به تأیید این طرح، جلسه پارلمان را ترک کردند. جبران باسیل در این باره گفت، جلو انداختن انتخابات مشکلاتی برای رأی‌دهندگان لبنانی در خارج ایجاد می‌کند، علاوه اینکه بحث عوامل آب و هوایی نامساعد و نیز روزه مسیحیان نیز در تاریخ تصویب شده مطرح است.

با این حال پارلمان لبنان در مهرماه گذشته با طرح انتخابات زودهنگام موافقت اولیه کرده بود و جریان ریاست‌جمهوری این کشور از همان ابتدا با این موضوع مخالفت کردند و خواستار تصحیح آن شدند اما حالا این طرح به تصویب پارلمان لبنان رسیده است  و برای اجرایی شدن تنها تصویب مجلس قانون گذاری را نیاز دارد.

نظام لبنان، پارلمانی است و نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور از دل این پارلمان بیرون می‌آیند به همین دلیل برگزاری انتخابات پارلمانی از اهمیت ویژه‌ای در این کشور برخوردار است که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود، اما انتخابات پیشین، برای نخستین بار بعد از ۹ سال و در پی یک تأخیرپنج ساله درهشتم می ۲۰۱۸ (۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) برگزار شد.

ساختار نظام انتخاباتی لبنان و انتخاب روسای قوای سه گانه آن با توجه به تنوع بافت جمعیتی و طایفه‌ای و قانون اساسی این کشور از پیچیدگی های خاصی برخوردار است.

۱۲۸ کرسی پارلمان لبنان براساس طوایف مختلف سنی، شیعه، علوی، دروزی، مارونی، ارتدوکس رومی، انجیلی، کاتولیک رومی، کاتولیک ارمنی، ارتدوکس ارمنی و اقلیتها تقسیم ‌شده است و ۶۴ کرسی متعلق به مسیحیان است که از این تعداد ۳۴ کرسی برای مسیحیان مارونی، ۱۴ کرسی برای مسیحیان ارتدکس، ۸ کرسی برای مسیحیان کاتولیک، ۵ کرسی برای مسیحیان ارمنی ارتدکس، یک کرسی برای مسیحیان ارمنی کاتولیک، یک کرسی برای مسیحیان انجیلی و یک کرسی برای اقلیت های مسیحی است.

۶۴ کرسی پارلمان نیز متعلق به مسلمانان است که ۲۷ کرسی از آن برای شیعیان، ۲۷ کرسی برای اهل سنت، هشت کرسی برای دروزی ها و ۲ کرسی برای علوی ها است.

حمایت عربستان از «سمیر جعجع» و بی تفاوت به «سعد حریری»

«ولید البخاری» سفیر عربستان سعودی در لبنان اخیرا با برخی از فرزندان عشایر عربی در این کشور در محل اقامت خود دیدار کرده و از آن‌ها خواسته است که از نامزد‌های وابسته به حزب «القوات اللبنانیه» به ریاست «سمیر جعجع» حمایت کنند. این منابع افزودند: ولید البخاری در دیدار با فرزندان عشایر عربی لبنان تاکید کرد که «سمیر جعجع» اولین هم‌پیمان عربستان سعودی در لبنان است و ریاض در انتخابات پارلمانی این کشور از او حمایت خواهد کرد.

این در حالی است که سفیر عربستان اشاره‌ای به موضع کشورش در قبال جریان «المستقبل» به ریاست «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان در انتخابات آینده این کشور نکرده است.

منابع وابسته به جریان «المستقبل» به ریاست سعد حریری تاکید می‌کنند که او توانایی مالی برای شرکت در انتخابات را ندارد. علاوه بر آن روابط حریری با نیروهای این جریان بدتر شده و همین امر حمایت ائتلاف‌های انتخاباتی را برای او نامشخص و تا حدودی دشوار می‌کند.

نظر شما