شناسهٔ خبر: 50455554 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

سازمان امنیت داخلی فرانسه از خنثی‌سازی تلاش برای انجام یک کودتای نظامی در این کشور خبر داد

زلزله سیاسی در پاریس

6ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در اردیبهشت1401 باقی‌مانده است اما وضعیت سیاسی این کشور در مسیری پیش می‌رود که برخی کنشگران و ژنرال‌های فرانسوی از ایجاد جنگ داخلی و احتمال کودتای سیاسی خبر می‌دهند؛ موضوعی که هواداران مکرون، رییس‌جمهور این کشور با آن مخالف‌اند و آن را ائتلاف تندرو‌ها یا زلزله سیاسی برای انتخابات فرانسه می‌نامند. شکست مکرون و بیرون راندن او از الیزه تنها نقطه مشترک خانم «مارین لوپن»، رییس حزب افراطی اجتماع ملی و «اریک زمور»، چهره تندرو و جنجالی است که زمزمه‌های اتحادشان به گوش می‌رسد.

صاحب‌خبر -

امانوئل مکرون این روز‌ها بدون اعلام رسمی نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری که کمتر از 6ماه دیگر به برگزاری آن باقی است به امور روزمره می‌پردازد و با سفرهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود در تلاش است تا افکارعمومی را از اوضاع آشفته داخلی که با اعتراضات متعدد اقتصادی و معیشتی همراه شده است، به سویی دیگر سوق دهد. گویا از شکل‌گیری ائتلاف تندروها برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری فرانسه در هراس است و فراری روبه‌جلو انجام می‌دهد. از طرف دیگر، مستاجر الیزه خیالش راحت است که فعلا در صدر نظرسنجی‌ها قرار دارد. هرچند بحث اتحاد و ائتلاف تندرو‌ها احتمالا کار را به‌ویژه در دور دوم انتخابات برای او سخت خواهد کرد، اما زلزله سیاسی‌ای که این روزها عرصه سیاسی فرانسه را در برگرفته است، شکاف‌ها و اختلافات داخلی را عمیق‌تر ساخته و فرانسه می‌رود که شاهد یک دوران سیاسی جدید، بدون مکرون باشد.
 
احتمال ائتلاف تندرو‌ها در انتخابات فرانسه
 شکست مکرون و بیرون راندن او از الیزه تنها نقطه مشترک خانم «مارین لوپن»، رییس حزب افراطی اجتماع ملی و «اریک زمور»، چهره تندرو و جنجالی است که زمزمه‌های اتحادشان به گوش می‌رسد. «اریک زمور» که این روز‌ها به او لقب دونالد ترامپ فرانسه می‌دهند گونه جدیدی از تفکرات تند و عوام‌فریبی را در میان افکار عمومی و به‌ویژه جوانان پی‌ریزی کرده است تا شانس راه‌یابی به الیزه را فراهم‌تر کند.به اعتقاد کنشگران سیاسی، تمایل و جهت‌گیری غیرمنتظره افکار عمومی به‌سوی اریک زمور با تفکرات تند مهاجر و اسلام‌ستیزی نشانگر آن است که جامعه فرانسه به سمت‌وسوی افراط‌گرایی سوق پیدا کرده است و دوران جدیدی در عرصه سیاسی این کشور نمایان می‌شود.
 
 خنثی کردن کودتای نظامی
 براساس گزارش رسانه‌های فرانسوی، سازمان امنیت داخلی این کشور فاش کرده که یک کودتای نظامی در این کشور را خنثی کرده است.روزنامه فرانسوی
 لو پاریزین اعلام کرد «رمی دایه»، معاون سابق حزب جنبش دموکراتیک فرانسه قصد داشته است با کمک افسران فعلی و بازنشسته پلیس، ژاندارمری و ارتش یک کودتای نظامی در فرانسه را ترتیب دهد و حتی یک شبکه گسترده در سراسر این کشور نیز ایجاد کرده بود.براساس تحقیقات نیروهای امنیتی فرانسه، هواداران او قصد داشتند بعد از گذشتن از سپر پلیس از مواد منفجره برای تصرف
 کاخ الیزه، ساختمان‌های پارلمان، وزارت کشور و وزارت نیروهای مسلح و همچنین برخی شبکه‌های تلویزیونی یا ایستگاه‌های رادیویی استفاده کنند و تبلیغات خود را از کانال‌های تلویزیون پخش کنند و این طرح را «عملیات لازور» نام نهاده‌اند.
 
فرارسیدن ساعت حساب
 در آوریل ۲۰۲۱، «رمی دایه»، معاون سابق حزب جنبش دموکراتیک فرانسه پیامی به برخی نمایندگان پارلمان فرانسه فرستاد و اعلام کرد که ساعت حساب فرارسیده است. تنها وقتی که یکی از دریافت‌کنندگان به دادسرای عمومی مراجعه کرد، نیروهای امنیتی از این عملیات باخبر شدند و پس از آن تحقیقات آغاز شد.«ژان کریستوف باسون»، وکیل رمی دایه، هرگونه اتهام تروریستی علیه موکل خود را رد کرده و براساس سخنان او، نماینده سابق مجلس خواستار انقلاب مسالمت‌آمیز و مردمی و تغییر نظام سیاسی موجود شده است.
  
 جنبش اعتراضی جلیقه‌زردها
 شایان ذکر است جنبش جلیقه‌زردها یک جنبش اعتراضی با مرکزیت پاریس فرانسه است که به‌سرعت به کشورهای دیگری همچون بلژیک، هلند و عراق گسترش یافت. این جنبش اعتراضی در روز شنبه ۱۷نوامبر ۲۰۱۸ شروع شد و جلیقه‌زردها با مسدود کردن جاده‌ها باعث ترافیک شدید شدند؛ تظاهراتی که در اعتراض به افزایش قیمت سوخت و مالیات‌ها به وجود آمد و همچنان ادامه دارد.اعتراضات پس از مدتی به سیاست‌های کلی دولت امانوئل مکرون سوق پیدا کرد و عده‌ای خواستار استعفای او شدند. به گفته روزنامه‌های فرانسوی، جلیقه‌زردها، حکومت را در مقابل نوعی از بحران قرار داده‌اند که در فرانسه سابقه تاریخی ندارد؛ این جنبش اعتراضی که رهبری معینی ندارد و از سازماندهی آشکاری که بتوان آن را معرفی کرد، برخوردار نیست که با آن به مذاکره پرداخت.
 
نامه ژنرال‌ها
 براساس جدیدترین نظرسنجی یکی از رسانه‌های فرانسوی حاکی است اکثریت مردم فرانسه با نامه هشدارآمیز اخیر تعدادی از ژنرال‌ها و نظامیان این کشور درباره احتمال وقوع کودتا و مداخله نظامیان برای سروسامان دادن به اوضاع فرانسه موافق هستند. نظرسنجی شبکه تلویزیونی فرانسوی« آل‌سی‌آی» نشان می‌دهد که ۵۸درصد از پاسخ‌دهندگان با نامه ژنرال‌ها موافق بوده و ۴۲درصد با آن مخالف‌اند. جالب اینجاست که ۴۶درصد از حامیان مکرون نیز با ایده حکومت نظامیان برای سروسامان دادن به اوضاع فرانسه و مقابله با تندروها موافق‌اند.روزنامه دیلی‌میل دیروز در ماه‌های اخیر خبر داد که ۸۶درصد از حامیان 
جبهه ملی مارین لوپن راستگرا در کنار ۷۱درصد از حامیان حزب راستگرای میانه جمهوری‌خواهان در میان موافقان این راهکار نظامیان قرار دارند.
 
احتمال وقوع «جنگ داخلی»
 به‌تازگی جمعی از ژنرال‌های بازنشسته و نظامیان فرانسه در نامه‌ای به مکرون درباره احتمال تجزیه و وقوع جنگ داخلی در کشور هشدار دادند. 20ژنرال بازنشسته ارتش، حدود صد افسر ارشد و بیش از هزار نظامی طی نامه‌ای نسبت‌به‌ احتمال «تجزیه» فرانسه و وقوع «جنگ داخلی» در فرانسه هشدار دادند.این نظامیان همچنین بیان کردند: هیچ شهر و هیچ منطقه‌ای که قوانین جمهوری فرانسه در آن اعمال نشود، نمی‌تواند و نباید وجود داشته باشد. دولت از پلیس به‌عنوان سپر بلا در برابر جنبش جلیقه‌زردها که تنها ناامیدی خود را ابراز می‌کنند، استفاده می‌کند. 6امضاکنندگان نامه فوق تصریح کردند که نمی‌توانند در برابر «خطری» که در حال افزایش است، «تماشاگرانی منفعل» باشند و اعلام کردند که آماده حمایت از سیاست‌هایی هستند که بر حفاظت از کشور تکیه کند.مارین لوپن، رییس حزب راست‌گرای
 جبهه ملی ضمن استقبال گرم از نامه اعتراضی نظامیان آن‌ها را به پیوستن به او در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری فراخواند. این در حالی است که فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه با تاکید بر دو اصل «بی‌طرفی و وفاداری» برای نظامیان در قبال سیاست، به‌شدت در برابر این اقدام موضع‌گیری کرد و گفت: وظیفه نظامیان پیوستن به کمپین‌ها نیست، بلکه دفاع از کشور فرانسه است.امانوئل مکرون که براساس نظرسنجی‌ها با کاهش محبوبیت مواجه شده و طبق آخرین نظرسنجی منتشرشده، ۶۱درصد فرانسوی‌ها به وی در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در ۲۰۲۲ رأی نمی‌دهند، اکنون با معضل دیگری مواجه شده که خود مسبب آن بوده است. اسلام‌ستیزی مکرون اکنون به ابزاری مبدل شده که درحال سایه افکندن بر فضای انتخابات پیش‌رو است.

20  ژنرال بازنشسته ارتش، حدود صد افسر ارشد و بیش از هزار نظامی طی نامه‌ای نسبت به احتمال «تجزیه» فرانسه و وقوع «جنگ داخلی» در فرانسه هشدار دادند. این نظامیان همچنین بیان کردند: هیچ شهر و هیچ منطقه‌ای که قوانین جمهوری فرانسه در آن اعمال نشود، نمی‌تواند و نباید وجود داشته باشد

نظر شما