شناسهٔ خبر: 50405246 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد

نشست تهران گامی در رونق بخشی به اقتصاد افغانستان

لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: نشست همسایگان افغانستان در تهران می‌تواند باعث ثبات سیاسی و رونق اقتصادی با مشارکت همه اقوام افغانستان در این کشور شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک در خصوص نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به علاوه روسیه، در تهران افزود: کشور افغانستان پس از تحولات رخ داده و در مرحله گذار احتیاج به همراهی بیشتر همسایگان دارد و از آنجا که همه کشورهای همسایه افغانستان عضو پیمان امنیتی و اقتصادی شانگ‌های هستند، نشست تهران، اهمیت ویژه تری یافته است.

وی اضافه کرد: همانطور که بارها تاکید شده است، جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال ثبات و آرامش در افغانستان با مشارکت همه اقوام این کشور بوده است.

لطیفی در خصوص میزان تجارت خارجی افغانستان و سهم ایران توضیح داد: افغانستان به طور متوسط سالانه حدود هشت میلیارد دلار تجارت خارجی دارد که سهم صادرات ۸۰۰ میلیون دلار و سهم واردات به این کشور بیش از هفت میلیارد دلار است و ایران با بیش از دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ سهمی بیش از ۲۸ درصد کل تجارت خارجی این کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: پس از ایران، پاکستان، امارات، چین، هند ازبکستان، ترکیه و کشورهای دیگر تامین کننده نیازهای این کشور بودند که با تحولات رخ داده در حاکمیت این کشور تامین برخی اقلام مورد نیاز مردم افغانستان کاهش یافته است.

لطیفی گفت: در هفت ماه گذشته نیز صادرات ایران به افغانستان دو میلیون و ۷۹۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار بوده و همچنان این کشور پنجمین مقصد صادرات کالاهای ایرانی است، اما تحت تاثیر شرایط پیش آمده در این کشور، کاهش قدرت خرید مردم و غیرفعال شدن برخی از طرح‌های دولتی و... صادرات کشورمان ۳۲ درصد از لحاظ وزن و ۱۵ درصد از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

سخنگوی گمرک ابراز امیدواری کرد: از آنجا که همه کشورهای شرکت کننده در اجلاس تهران علاوه بر همسایگی و اشتراکات فرهنگی با افغانستان، عضو پیمان شانگ‌های هم هستند و یا برخی از آن‌ها مشترکا عضو سازمان اکو نیز هستند، انتظار می‌رود تلاش هایشان برای ثبات این کشور و رونق اقتصادی آن مثمر ثمر باشد.

نظر شما