شناسهٔ خبر: 50300594 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

فیسبوک نام و برند خود را تغییر می‌دهد

مرتضی یعقوبی مرتضی یعقوبی / Theverge

صاحب‌خبر -

فیسبوک قصد دارد تا در هفته آینده نام شرکت خود را تغییر دهد و تمرکز خود را روی پروژه متاورس معطوف کند.

طق اطلاعات برآمده از منابع نزدیک به فیسبوک، مارک زاکربرگ مدیرعامل این شرکت در جریان کنفرانس سالانه کانکت (Connect) که قرار است روز ۲۸ اکتبر برگزار شود، از این تغییر سخن خواهد گفت. البته این احتمال نیز وجود دارد که زاکربرگ زودتر از این رویداد از نام جدید فیسبوک پرده بردارد که نشان از اشتیاق بالای این شرکت برای ورود به حوزه جدید و معرفی خود به مجموعه‌ای فراتر از یک شبکه اجتماعی خواهد داشت.

گفته می‌شود که با این تغییر نام، اپلیکیشن فیسبوک به عنوان یکی از محصولات اصلی این شرکت محسوب خواهد شد و در کنار اپلیکیشن‌های این گروه همانند اینستاگرام، واتس‌اپ، آکیولس و… قرار خواهد گرفت. با این حال، سخنگوی فیسبوک هنوز واکنشی را در قبال این شایعه نشان نداده است.

فیسبوک پیشتر حدو ۱۰ هزار کارمند را برای تولید محصولات سخت‌افزاری جدید خود همانند عینک واقعیت افزوده به کار گرفته است؛ عینکی که به گفته زاکربرگ، می‌تواند همانند گوشی‌های هوشمند بسیار فراگیر و کاربردی شود.

مدیرعامل فیسبوک در ماه ژوئیه نیز عنوان کرد که در طی چند سال آینده، فیسبوک از یک شرکت شبکه اجتماعی صرف، به یک شرکت متاورس تبدیل خواهد شد. تغییر نام فیسبوک می‌تواند تا حدی، شبکه‌های اجتماعی تحت مدیریت این شرکت را از زیر نگاه‌ها و بازرسی‌های سخت‌گیرانه خارج کند.

اخیرا نیز فرانسیس‌هاگن، یکی از کارمندان سابق فیسبوک اسنادی را در اختیار وال‌استریت‌ژورنال قرار و با حضور در دادگاه در مقابل نمایندگان کنگره شهادت داد و اتهاماتی را علیه فیسبوک مبنی بر عدم توجه این شرکت به نتایج بررسی‌های داخلی این شرکت در خصوص تاثیر سوء شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان کاربران مطرح کرد.

این پرونده در حالی بر سر زبان‌ها افتاد که در طی سال‌های اخیر، نهادهای مسئول به دنبال تجزیه فیسبوک به بخش‌های کوچک‌تر بورده‌اند و این موضوع همچنان در حال پیگیری است. فیسبوک اولین شرکتی نیست که تغییر نام خود را دنبال می‌کند؛ پیشتر نیز در سال ۲۰۱۵، شرکت گوگل اعلام کرد که دیگر یک موتور جست‌وجو نیست و زیر چتر برندی جدید تحت عنوان آلفابت قرار گرفت. آلفابت این روزها در زمینه خودروهای بدون راننده و توسعه فناوری‌های سلامتی فعالیت دارد. در سال ۲۰۱۶ نیز این شرکت به تولید عینک اقدام کرد.

اگرچه هیچ اطلاعاتی در خصوص نام جدید فیسبوک لو نرفته، اما Horizon می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد. نامی‌که اخیرا این شرکت برای برخی از محصولات خود همانند فضای کار مجازی Horizon Workrooms استفاده کرده است

این شرکت در سال گذشته، تیم متاورس را برای کار اختصاصی روی این پروژه تشکیل داد و اخیرا نیز Andrew Bosworth را که عنوان مدیر بخش واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این شرکت فعالیت داشت، به عنوان مدیر ارشد فناوری متاورس منصوب کرد.

نظر شما