شناسهٔ خبر: 50291900 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

طارمی مقابل میلان درخشید و علیه اسکوچیچ موضع گرفت!

جنگ در اروپا و توییتر

طارمی پس از مصاحبه چند روز پیش دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی با یکی از روزنامه‌های کرواسی گفته بود:« چیزی که فوتبال ایران در آن کمبود دارد و جای پیشرفت زیادی در آن می‌بینم، توانایی تاکتیکی است.» و حالا توئیت طارمی که در آن نوشته:« باید عرض کنم که بازیکنان ایرانی علاوه بر تکنیک فردی و جنگندگی و‌... از لحاظ دانش فوتبال و تاکتیک خیلی درک بالایی دارند، ولی متأسفانه مشکلات جایی دیگر است.» به کنایه او به سرمربی تیم ملی تعبیر شده است.

صاحب‌خبر -

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: تیم فوتبال پورتو در گروه مرگ این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا تا پایان دور رفت نمایشی قابل‌قبول ارائه کرده و حالا با 4 امتیاز حتی خود را در جمع مدعیان صعود به مرحله بعد قرار داده است. بی‌شک عملکرد خوب مهدی طارمی نقش مهمی در نتایج این تیم در اروپا داشته به‌خصوص که سه‌شنبه شب با پاس گل خود پایه‌گذار تک‌گل سه امتیازی تیمش برابر میلان بود. ستاره ایرانی پورتو در پایان این مسابقه به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد و به مدیران میلان نیز نشان داد که ارزش هزینه چندین میلیون یورویی برای اضافه شدن به ترکیب این تیم را دارد. این نخستین برد پورتو در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان بود و حالا تنها به دلیل تفاضل گل کمتر در رتبه سوم جدول و پشت سر اتلتیکو مادرید قرار گرفته‌ است. دو تیم در هفته چهارم نیز دوباره و این بار در سن‌سیرو به مصاف هم خواهند رفت و پورتو امیدوار است با برتری در آن مسابقه شانس خود را برای صعود افزایش دهد.

 طارمی، موفق در اروپا

میلانی‌ها به خوبی می‌‌دانستند که خطرناک‌ترین بازیکن پورتو درحال حاضر طارمی است و تلاش زیادی کردند تا با مهار او مانع از گلزنی حریف پرتغالی شوند اما درنهایت اگر چه این ستاره ملی‌پوش چند موقعیت خوب را از دست داد اما درنهایت پاس گلش باعث شد تا پورتو این بازی را ببرد و امیدهای میلان برای صعود را به حداقل برساند. سایت «18 فوتبال» در گزارشی از این دیدار می‌نویسد: «پاس گل نامتعارف مهدی طارمی سبب شد که تنها گل بازی برای پورتو رقم خورده و اگر چه شاید بتوان این گل را تا حدی شانسی دانست اما میزبان در مجموع مسابقه تیم برتر بود و استحقاق این برد را داشت. آنها از همان ابتدای بازی در زمین خود نمایش بهتری از حریف ایتالیایی داشتند و درنهایت توانستند به کمک زوج طارمی و لوئیس دیاز 3 امتیاز مسابقه را تصاحب کنند. این بازی تنها مسابقه شب نخست از هفته سوم این مسابقات بود که کمتر از 4 گل داشت و همین یک گل سرنوشت بازی را رقم زد. طارمی که در طول مسابقه نمایش خوبی در خط حمله تیمش داشت در صحنه گل خیلی اتفاقی توپ را برای شوت‌زنی دیاز فراهم کرد. در سوی دیگر میدان هم تلاش‌های اولیویه ژیرو و در نیمه دوم زلاتان ابراهیموویچ برای گلزنی برای روسونری بی‌نتیجه بود و درنهایت این تیم ایتالیایی سومین شکست پیاپی خود در گروه را نیز تجربه کرد.»

طارمی امسال برای دومین بار حضور در لیگ قهرمانان را تجربه می‌کند. در مرحله گروهی فصل قبل او که به تازگی به پورتو پیوسته بود کمتر از سوی کونسیسائو در ترکیب تیمش قرار می‌گرفت و بیشتر به‌عنوان بازیکن تعویضی در اواخر مسابقه راهی زمین می‌شد. در مراحل حذفی اما شماره 9 پورتو دیگر توانایی‌های خود را به رخ کشیده بود و کونسیسائو دیگر نمی‌توانست او را نیمکت‌نشین کند. به این ترتیب برابر یوونتوس و چلسی به میدان رفت و موفق شد دروازه هر دو تیم را نیز باز کند. اخراج در بازی برگشت برابر یووه نزدیک بود به قیمت حذف تیمش تمام شود اما طارمی خوش‌شانس بود که پورتو درنهایت راهی مرحله بعد شد. او بازی رفت با چلسی را از دست داد و همین غیبت او باعث شد تیمش با دو گل شکست خورده و در مسابقه برگشت اگر چه زیباترین گل فصل اروپا را زد اما درنهایت پورتو با جام وداع کرد. با مشخص شدن قرعه پورتو در این دوره، بسیاری معتقد بودند که این تیم پرتغالی حتی اگر به لیگ اروپا هم صعود کند موفقیت بزرگی را به دست آورده است و سوم شدن در گروهی که لیورپول، اتلتیکو مادرید و میلان در آن حضور دارند نیز کار بسیار سختی خواهد بود. با این حال یاران طارمی در دور رفت عملکرد خوبی داشتند و به جز مصاف با لیورپول که 5 بر یک باختند در دو مسابقه دیگر رقابت پایاپایی با رقبا داشتند و برابر اتلتیکو مادرید هم اگر سختگیری داوران نبود و گل طارمی مورد قبول قرار می‌گرفت حالا آنها رده دوم را مقتدرانه در اختیار داشتند.

البته نباید فراموش کرد که پورتو در دو مسابقه دور رفت میزبان بوده و در دیدارهای برگشت کار به مراتب سخت‌تری پیش رو خواهد داشت. با این حال پورتو نشان داده که در رقابت‌های اروپایی به مراتب بهتر از لیگ داخلی نتیجه می‌گیرد و به نظر برابر تیم‌های بزرگ می‌تواند عملکرد بهتری ارائه کند.

 اشتباه داور آلمانی؟

ایتالیایی‌ها البته نسبت به گلی که پورتو به ثمر رساند معترض بودند و اعتقاد داشتند که طارمی پیش از دادن پاس‌گل روی اسماعیل بن‌ناصر، بازیکن روسونری مرتکب خطا شده و داور باید این گل را مردود اعلام می‌کرد. سایت «دودیسکورس» درباره این دیدار و گل مشکوک پورتو نوشته است: «باخت یک بر صفر در پرتغال باعث شد میلان همچنان در قعر جدول گروهش در لیگ قهرمانان باقی بماند. بازیکنان میلان و همچنین رسانه‌های ایتالیایی به‌شدت نسبت به گل حریف معترض بودند و از اینکه داور آن را مورد قبول قرار داده عصبانی بودند. میلان پس از 8 سال غیبت در رقابت‌های لیگ قهرمانان دوباره به این تورنمنت برگشته اما این بازگشت برای قهرمان 7 دوره این مسابقات اصلا خوب پیش نرفته و آنها هر سه بازی اخیر خود را باخته‌اند. شاید شکست برابر لیورپول و اتلتیکو مادرید دور از انتظار نبود اما هواداران روسونری انتظار داشتند تیم‌شان برابر پورتو امتیاز بگیرد.» روزنامه گاتزتا دلواسپورت می‌نویسد: «یک نمایش بد از میلان اما پورتو با گلی به برتری رسید که باید مردود اعلام می‌شد و پس از یک خطا به ثمر رسید. البته 19 شوت پورتو در مقابل 4 شوت میلانی‌ها نشان می‌دهد که میزبان استحقاق این برد را داشته است. آخرین برد میلان در لیگ قهرمانان به سال 2013 برمی‌گردد که سلتیک را با سه گل شکست دادند اما از آن زمان دیگر نتوانستند در این مسابقات شرکت و طبعا بردی هم کسب کنند. آنها البته هنوز در این دوره از صعود ناامید نیستند و در صورتی که هر سه بازی دور برگشت خود را ببرند احتمالا یکی از تیم‌های صعود‌کننده لقب خواهند گرفت.»

سایت‌های هواداری میلان نیز با حمله به داور مسابقه اعتقاد داشتند طارمی با زیرکی روی بن‌ناصر خطا کرده و حتی اگر داور بازی این صحنه را ندیده بود، VAR  باید این اشتباه را تصحیح می‌کرد. سایت «میلان نیوز» دراین‌باره نوشته است: «میلان بار دیگر در این دوره از لیگ قهرمانان از داوری ضربه خورد و شکستی دیگر را متحمل شد. پس از دیدار با اتلتیکو مادرید که داوری درنهایت باعث شکست تیم شد این بار هم در دیدار با پورتو اشتباهات تیم داوری باعث شد تا سومین باخت را در اروپا تجربه کنیم. پیش از صحنه گل مشخص بود که مهدی طارمی، مهاجم پورتو آگاهانه روی بن‌ناصر خطا می‌کند و با هل دادن او توپ را تصاحب می‌کند اما در کمال تعجب داور بازی هیچ خطایی اعلام نکرد. همین اتفاق سرنوشت بازی را رقم زد و باعث شد میلان بازی را ببازد. گراتسیانو چساری، داور بازنشسته فوتبال که به‌عنوان کارشناس داوری این مسابقه در یکی از شبکه‌های تلویزیونی حضور داشت درباره این صحنه می‌گوید که داور اشتباه بزرگی داشت و مشخص بود که طارمی روی بن‌ناصر خطا کرده است: «در این صحنه بازیکن روسونری به دنبال تصاحب توپ بود اما بازیکن حریف تنها به حریفش نگاه می‌کند که به نوعی بتواند مانع از تصاحب توپ توسط او شود. این اتفاقات در تصاویر تلویزیونی کاملا مشخص است و اگر کمک‌داوران ویدئویی آن را با دقت چک می‌کردند متوجه این خطا می‌شدند. این اشتباهی نابخشودنی بود و به نظرم اتفاقی بود که کاملا واضح رخ داد و اینکه داور صحنه را ندید و دچار اشتباه شد برایم بسیار عجیب بود.» درنهایت این بار هم میلان از داور لطمه خورد و نتوانست در دور رفت امتیازی از بازی‌هایش کسب کند.»

همچنین بخش ایتالیایی سایت «یورو اسپورت» هم با انتشار عکسی از صحنه برخورد که آرنج طارمی را روی کمر بازیکن میلان نشان می‌دهد در بررسی اتفاقات داوری این مسابقه آورده است که فلیکس بریش، داور آلمانی این دیدار می‌توانست گل پورتو را مردود اعلام کند اما درنهایت او معتقد بود فشار دست طارمی به قدری نبوده که او متقاعد شود که اعلام خطا کند و به همین دلیل گل را مورد قبول قرار داده است.

 بدشانسی مهاجم ایرانی

طارمی اگر چه به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد اما در این دیدار بدشانس هم بود که دو بار ضرباتش با فاصله بسیار کمی از کنار تیر دروازه حریف عبور کرد و فرصت گلزنی برابر میلان را از دست داد. روزنامه اوجوگوی پرتغال درباره عملکرد او در این دیدار می‌نویسد: «طارمی تلاش زیادی داشت تا بتواند دروازه میلان را باز کند اما ضرباتش درنهایت راهی به دروازه حریف پیدا نکرد و شاید اگر کمی شانس همراهش بود می‌توانست برای دومین بازی پیاپی در لیگ قهرمانان گلزنی کند. او در پایان این دیدار گفت: «میلان تیم بسیار بزرگی است و بسیار خوب بازی کرد اما ما هم می‌توانستیم گل‌های بیشتری به ثمر برسانیم. خود من چند فرصت خوب داشتم که تبدیل به گل نشد. همیشه نخستین بازی پس از تعطیلات دیدارهای ملی سخت است و خوشحالم که عالی بودیم و بازی را بردیم. خوشحالم که هواداران در ورزشگاه بودند و به خوبی از ما حمایت کردند.» طارمی در دیدار قبلی تیمش برابر لیورپول توانست دروازه این تیم را باز کند اما سه‌شنبه شب با وجود تلاش زیادی که در زمین داشت در گلزنی ناکام بود.»

سایت «هواسکورد» با وجود اینکه طارمی در این مسابقه نمایش خوبی داشت و یک پاس‌گل هم داد اما به او نمره 7.2 داده و پس از دیاز، اولیویرا، امبمبا، اوتاویو و ماریو ششمین بازیکن برتر تیمش در این مسابقه معرفی کرده است. همچنین سایت «گل‌پوینت» پرتغال نیز در نمره‌دهی خود به بازیکنان پورتو به طارمی امتیاز 6.8 را داده و سرجیو اولیویرا را به‌عنوان بهترین بازیکن زمین با نمره 7.6 انتخاب کرده است.

سرجیو کونسیسائو، سرمربی پورتو با ابراز رضایت از عملکرد شاگردانش در این مسابقه و برد ارزشمندی که برابر میلان به دست آوردند به خبرنگاران گفت: «در دیدارهای قبلی نمایش خوبی داشتیم اما کامل نبود؛ چراکه در گلزنی و استفاده از فرصت‌ها دچار مشکل بودیم اما در این مسابقه عالی بودیم. به خوبی می‌دانستیم چگونه باید به خط دفاعی میلان ضربه وارد کنیم و از نقاط ضعف حریف به خوبی استفاده کردیم. از طرف دیگر فرصت زیادی هم در اختیار حریف قرار ندادیم و در کارهای دفاعی نیز نمایش خوبی ارائه کردیم. نباید فراموش کرد که آنها یکی از بهترین باشگاه‌های دنیا هستند و دومین تیم پرافتخار این مسابقات محسوب می‌شوند.»

در سوی مقابل اما میلانی‌ها در مصاحبه‌های بعد از بازی نیز همچنان به نادرست بودن گل حریف و اشتباهات داوری معترض بودند. استفانو پیولی، سرمربی میلان معتقد است داور آلمانی در این نتیجه نقش مهمی داشت و باعث شد تا میلانی‌ها از کسب یک تساوی هم محروم شوند. او در مسیر رختکن نیز مجادله‌ای لفظی با داور مسابقه داشت و در تصاویر تلویزیونی مشخص بود که چندین بار تکرار می‌کرد‌ند که گل حریف از روی یک خطا به دست آمد. پیولی در نشست خبری خود نیز گفت: «اگر چه نمایش امشب ما اصلا خوب نبود اما این تصمیم هم کاملا روی نتیجه بازی تاثیر داشت. حریف از ما بهتر، سرحال‌تر و باهوش‌تر بود و ما اصلا شروع خوبی در این بازی نداشتیم. آنها فرصت زیادی در اختیار ما قرار ندادند و اگر تیم شما در حمله و دفاع خوب نباشد نباید انتظار یک نتیجه خوب را داشته باشید. از طرف دیگر به نظرم داور در صحنه گل می‌توانست دقت بیشتری داشته باشد؛ چراکه مهاجم آنها روی بازیکن ما مرتکب خطا شد و گل باید مردود اعلام می‌شد. با این حال ترجیح می‌دهم زیاد درباره داوری صحبت نکنم و بیشتر به فکر بازی‌های بعدی تیمم باشم.»

داویده کالابریا، مدافع میلان هم معتقد است اگر چه صحنه گل مشخصا خطا بود اما این تیم نباید به دنبال بهانه برای توجیه شکست باشد. او معتقد است میلان با وجود مصدومان و همچنین غیبت نفراتی چون براهیم دیاز که تست کرونای آنها مثبت شده باید عملکرد بهتری در این دیدار ارائه می‌کرد: «ما نباید به دنبال توجیه این ناکامی باشیم. نمایش بدی در زمین داشتیم و نتوانستیم انتظارات را برآورده کنیم. البته مشخص بود که مهاجم پورتو روی بازیکن ما خطا کرد و تعجب می‌کنم که چرا داور VAR این صحنه را بررسی نکرد تا گل را مردود اعلام کند. با این حال نباید این شکست را گردن داور بیندازیم و خودمان هم مقصر بودیم.»
طارمی حالا با یک گل و یک پاس‌گل در پایان دور رفت یکی از ستاره‌های تیمش در این تورنمنت بوده و اگر بتواند همین روند خوب را به‌خصوص در دیدار برگشت برابر اتلتیکو مادرید ادامه دهد حتی صعود تیمش به مرحله حذفی دور از دسترس نخواهد بود و او و یارانش می‌توانند باز هم شگفتی‌ساز شوند.

 جنجال در توییتر

البته تنها پاس گل طارمی نبود که روز گذشته پرحاشیه شد بلکه توئیتی که او دیروز منتشر کرد هم سر و صدای زیادی بپا کرد و باعث شد نظرات مختلفی درباره آن در فضای مجازی شکل بگیرد. طارمی پس از مصاحبه چند روز پیش دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی با یکی از روزنامه‌های کرواسی گفته بود:« چیزی که فوتبال ایران در آن کمبود دارد و جای پیشرفت زیادی در آن می‌بینم، توانایی تاکتیکی است.» و حالا توئیت طارمی که در آن نوشته:« باید عرض کنم که بازیکنان ایرانی علاوه بر تکنیک فردی و جنگندگی و‌... از لحاظ دانش فوتبال و تاکتیک خیلی درک بالایی دارند، ولی متأسفانه مشکلات جایی دیگر است.» به کنایه او به سرمربی تیم ملی تعبیر شده است. عده‌ای در این میان معتقدند که او نباید اینچنین در مقابل سرمربی خود موضع می‌گرفت و این ماجرا را آغاز جبهه‌گیری بازیکنان تیم علیه سرمربی کروات تلقی کرده‌اند. در فضای مجازی برخی کاربران با اشاره به اینکه تیم ملی حدود 50 سال است که قهرمانی آسیا را تجربه نکرده این صحبت‌های اسکوچیچ را به نوعی تایید می‌کنند و همچنین اتفاقات دیدار برابر ژاپن در جام ملت‌ها را نشانه‌ای از عدم وجود درک تاکتیکی در بین بازیکنان عنوان کرده‌اند. از طرف دیگر برخی نیز می‌گویند که در زمان حضور کارلوس کی‌روش کمتر بازیکنی جرات چنین صحبت‌هایی را داشت و این اتفاقات یکی از عواقب انتخاب مربی متوسطی همچون اسکوچیچ برای نشستن روی نیمکت تیم ملی است. مخالفان طارمی هم اعتقاد دارند وقتی تیم ملی با سرمربی خود نتایج قابل قبولی کسب کرده و توانسته 10 برد پشت سر هم را تجربه کند، بجای چنین انتقاداتی باید از اسکوچیچ حمایت کرد تا بتواند تیم را به جام جهانی برساند. یکی از کاربران توئیتر هم در پاسخ به طارمی نوشته است:« تاکتیک یعنی کجا و چه زمانی درست و به موقع عمل کنی. چه در زمین فوتبال؛ چه در زمین توئیتر. این پیامت یعنی حرف مربی تیم ملی درست بوده و هنوز، حتی اروپا رفته‌های تیم‌ملی هم بی‌تاکتیک‌ند.»

نظر شما