شناسهٔ خبر: 50008069 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

امیرعبداللهیان: ایران برای کمک به حل بحران اقتصادی لبنان آمادگی دارد

صاحب‌خبر -

شفقنا- وزیر امور خارجه ایران گفت: ما آماده هستیم که به لبنان برای این‌که بتواند از بحران اقتصادی کنونی با موفقیت عبور کند، کمک کنیم.

به گزارش شفقنا، حسین امیرعبداللهیان ظهر امروز در نشست مطبوعاتی مشترک با« عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان در بیروت گفت: ایران گفت وگو را بهترین و مناسبت ترین راه برای همکاری های منطقه ای و خروج بیگانگان از منطقه می داند.

او افزود: ما آمادگی داریم در صورت درخواست مقامات لبنان نسبت به بازسازی بندر بیروت از طریق صادرات خدمات فنی و مهندسی اقدام کنیم.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر این‌که «ایران، لبنان را دوست، شریک و متحد خود در منطقه می‌داند»، گفت: پرونده تجارت و گردشگری بین دو کشور همواره مفتوح بوده و دو ملت علاقه مند به توسعه گردشگری و تجارت و توسعه رفت و آمدها با یکدیگر هستند، رفت و آمدهایی که به خاطر کرونا با توقف همراه شده است‌.

او ادامه داد: ما آماده هستیم که به لبنان برای این‌که بتواند از بحران اقتصادی کنونی با موفقیت عبور کند، کمک کنیم.

امیرعبداللهیان در این ارتباط خاطرنشان کرد: شرکت‌های بزرگ ایرانی آمادگی دارند دو نیروگاه یک هزار مگاواتی برق در بیروت و جنوب لبنان را در کمتر از ۱۸ ماه ایجاد کنند.

او افزود: ما این کار را با سرمایه گذاری مشترک ایران و لبنان و با صدور خدمات فنی – مهندسی ایرانی به سرعت انجام خواهیم داد.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت: دولت، مردم لبنان و ارتش و مقاومت لبنان، نقش بزرگی در ایستادگی در برابر جاه طلبی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه دارند.

او با گرامی داشت یاد و نام شهدای مقاومت لبنان و ایستادگی آن‌ها در برابر صهیونیسم و تروریسم در منطقه افزود: از همه شهدای مقاومت از جمله شهید عماد مغنیه و از حمایت‌های شهید بزرگ مبارزه با تروریسم سردار شهید قاسم سلیمانی و همچنین ابومهدی المهندس قدردانی می کنیم و یاد و خاطره این بزرگمردان حوزه مقاومت را گرامی می‌داریم.

امیرعبداللهیان همچنین از نقش لبنان در ایستادگی در برابر رژیم جعلی رژیم صهیونسیتی نیز  تقدیر کرد و افزود: از بیروت با صدای بلند اعلام می‌کنیم ما یک کشور می‌شناسیم که فلسطین نام دارد و پایتخت آن قدس شریف است.

او همچنین در بخشی دیگر از صحبت های خود اظهار کرد: در گفت‌وگو با مقامات عالی لبنان، موضوع گفت‌وگوهای منطقه ای ایران مورد توجه قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ایران درباره مذاکرات وین نیز اظهار کرد: ما مذاکره را به عنوان یک اصل قبول داریم و گفت‌وگوهای خوب و مفصلی را با وزیر خارجه لبنان در این خصوص داشتیم.

او با  تاکید براین که در این مذاکرات باید حقوق و منافع ملت ایران تامین شود، اظهار کرد: در صورت وجود نیت واقعی در طرف‌های مقابل و بازگشت همه آنها به تعهدات، ایران هم به تعهدات خود بازخواهد گشت.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در این موضوع پیام‌های شفاهی و وعده های بدون عمل ملاک ما نیست، ما براساس رفتار عملی طرف‌های مقابل، لغو تحریم‌ها و بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان، عمل خواهیم کرد.

او اظهار کرد: در توافق هسته‌ای، ایران تنها کشوری است که تا آخرین لحظه به تعهداتش پایبند ماند و این روش را در صورت بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان احیا خواهیم کرد.

نظر شما