شناسهٔ خبر: 49693360 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی:

۹۰ درصد تولیدات کشاورزی ایران آبی است/ سهم ۱۰ درصدی تجارت کشاورزی

ساری- مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۹۰ درصد تولیدات کشاورزی و غذایی ایران از طریق کشت آبی انجام می شود درحالی که این روند در جهان برعکس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بازار، فرامک عزیزکریمی بعدازظهر سه شنبه در دومین نشست امنی غذایی کشور در دانشگاه علوم کشاورزی ساری با اشاره به اهمیت امنیت غذایی اظهار داشت: امنیت غذایی از ابزارها و عامل توسعه به شمار می رود و باید بخش های مختلف در تحقق آن سهیم باشند و این مسئله فرا وزارتی و فرا قوه ای است.

وی رشد و توسعه ملی و یکی از معیارهای ابزارهای توسعه انسانی را در گرو امنیت غذایی یاد کرد و گفت: باید علاوه بر مسائل کمی به سلامت تولیدات نیز توجه شود و نظام توزیع عادلانه نیز امری مهم به شمار می رود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد تولیدات کشاورزی ایران از طریق کشت آبی تامین می شود، گفت: این در حالی که در ۸۰ درصد تولیدات در دنیا از اراضی دیم تامین می شود.

عزیزکریمی میانگین بارش در کشور را ۲۴۰ میلی متر بیان کرد و گفت: فقط ۱۰ درصد تولیدات از طریق اراضی دیم تامین می شود و بخشی از اراضی ما در کمربند خشک قرار دارد.

وی با بیان اینکه میزان روان آب ها و منابع آب های سطحی کاهش پیدا کرده و نزولی است، به تجارت خارجی محصولات کشاورزی و فرآورده های غذایی اشاره کرد و گفت: محصولات کشاورزی سهمی در تجارت جهانی ندارد و ۹ تا ۱۰ درصد از تجارت جهانی به کالای کشاورزی برمی گردد.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: هرچند سهم محصولات غذایی از نظر ارزش در تجارت جهانی ۱۰ درصد بوده ولی از نظر اهمیت و امنیت و سلامت، سهم بسیار بالایی دارد زیرا جایگزینی برای گندم و ذرت نمی توان داشت و شدیدا دولت ها در تجارت جهانی دخالت و مدیریت می کنند.

نظر شما