شناسهٔ خبر: 49544877 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بلینکن: به اهداف خود در افغانستان دست یافتیم

وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با دفاع از رویکرد و عملکرد دولت «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور در قبال افغانستان، مدعی شد که واشنگتن به اهداف خود در اشغال ۲۰ ساله این کشور رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار پیامی مدعی شد که آمریکا با اشغال نظامی افغانستان طی ۲۰ سال اخیر، به اهداف خود دست یافته است.

بلینکن در همین رابطه در حساب توییترش نوشت «همزمان که به یاد حدود ۳ هزار نفری که ۲۰ سال پیش در ۱۱ سپتامبر جان خود را از دست دادند، هستیم، این مسئله به ما یادآوری می‌شود که چرا ما در وهله اول وارد افغانستان شدیم: برای اینکه عدالت را درباره کسانی که به ما حمله کردند، اجرا کنیم و مطمئن شویم که این اتفاق دیگر هرگز رخ نخواهد داد».

وی در ادامه ادعای خود نوشت: ما به آن اهداف دست یافتیم.

بلینکن: به اهداف خود در افغانستان دست یافتیم

اظهارات و ادعای بلینکن در زمینه رسیدن به اهداف اشغال نظامی افغانستان در حالی مطرح می‌شود که وی پیشتر نیز علی رغم انتقادات گسترده‌ای که از نحوه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان وجود دارد، با حضور در نشست کنگره از عملکرد دولت بایدن در این ارتباط دفاع کرده بود.

بلینکن درباره حضور طولانی مدت در افغانستان گفته بود: هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ثابت کند حضور طولانی‌تر ما می‌توانست به نیرو‌های امنیتی افغانستان کمک کند تاب‌آورتر یا خودکفاتر شوند، اگر ۲۰ سال حضور و صرف صد‌ها میلیارد دلار حمایت کافی نبوده باشد چطور حضور برای یک، پنج یا ده سال بیشتر می‌توانست تفاوتی در این کشور ایجاد کند؟

وی پیش از این نیز در گفتگویی با شبکه «ای بی سی» ضمن اعتراف به این مسئله که تسلط طالبان بر کشور، دولت جو بایدن را غافلگیر کرده است، گفته بود که واشنگتن به وظیفه خود در قبال افغانستان عمل کرده است. بلینکن در ادامه افزوده بود: ما ۲۰ سال آنجا حضور داشتیم و یک تریلیون دلار خرج کردیم و ۲۳۰۰ سرباز آمریکایی هم جان خود را از دست دادند. خوشبختانه رئیس جمهور تصمیم گرفت که به این جنگ پایان دهد و آمریکا را از افغانستان خارج کند.

اظهارات مقامات واشنگتن و ادعا‌های آن‌ها در حالی مطرح می‌شود که حضور نظامی آمریکا در افغانستان طی بیست سال اخیر نه تنها نتیجه‌ای جز جنگ، خشونت، خونریزی و دامن زدن به اختلافات قومیتی در این کشور نداشته است، بلکه با خروج شتابزده و غیر مسئولانه خود، آن مقدار دستاورد‌های مردم افغانستان را نیز از بین برد و در حال حاضر این کشور ده‌ها سال به عقب برگشته است.

نظر شما