شناسهٔ خبر: 49541585 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

کاربردهای نرم افزار متلب کدامند؟ چه پروژه‌هایی با متلب قابل انجام است؟

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:

آیا میانه خوبی با ریاضیات دارید؟ در دوران دبیرستان همیشه به دنبال ساده‌ترین روش برای حل مسائل ریاضی و آمار بود یم، ولی متأسفانه اکثر ما در دوران دانشجویی با نرم افزارهای عددی مثل متلب آشنا شدیم که کمی دیر شده بود! نرم افزار متلب به روش‌های مختلف و به وسیله افراد متفاوتی به کار می‌رود. این افراد در مشاغلی مشغول به کارند که لزوماً محصول فنی و ریاضی تولید نمی‌کنند. در واقع محاسبات ریاضی و آماری با کمک متلب، اجرایی می‌شود. در ادامه 10 مورد از کاربردهای نرم افزار متلب را معرفی خواهیم کرد.

 

10 نمونه از کاربردهای نرم افزار متلب

روش‌های جدید مهندسی

بسیاری از رشته‌های مهندسی برای اطمینان از نتایج طراحی یا نظریه‌های جدید در مورد عملکرد عناصر مادی به ریاضیات و معادلات وابسته هستند. اگر یک ساختمان جدید نتواند فشار بنا را تحمل کند،  فایده‌ای ندارد.

به خاطر بسپارید که تولید فناوری‌های جدید به معنای نیاز به محاسبه عملکرد این فناوری‌ها است. بسیاری از ایده‌ها و مفاهیم  مورد استفاده در مهندسی، متکی بر ریاضیات است. چون این علم روش‌های قابل فهم برای اجرایی شدن ایده را نشان می‌دهد.

 

یادگیری ریاضیات

شرکت Mathworks تأکید زیادی روی یادگیری دارد. در واقع بخش ویژه‌ای برای آموزش در سایت این شرکت در نظر گرفته شده است. شاید شرکت محل کارتان از نرم افزار متلب استفاده نکند، ولی اگر حل مسائل با این نرم افزار را یاد بگیرید، می‌توانید استانداردهای مناسب سایر محصولات را اجرایی کنید.

فهرستی از مطالب آموزشی مرتبط در سایت متلب و سایر سایت‌های فارسی زبان قرار دارد. از طرفی اگر دانشجو هستید می‌توانید به راحتی از متلب استفاده کنید. این نرم افزار به اجرای پروژه‌های درسی و دانشجویی شما کمک کرده و به یادگیری شما سرعت می‌دهد.

 

جبرخطی

شاید باور نکنید؛ ولی جبر خطی هم بخشی از محیط کار است. برای مثال برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) به دانش جبر نیاز دارید. این شرایط در موارد زیر هم برقرار است:

  • محاسبه بازده شرکت
  • تخمین تعداد اقلام باقیمانده در لیست محصولات
  • اتخاذ تصمیم‌های کاری و شغلی مثل اجاره کردن خودرو به جای خرید خودرو
  • تهیه برنامه مالی مثل ارزیابی افتتاح حساب دارای کارت اعتباری به جای حساب پس انداز

به خاطر بسپارید که اگر کارتان به فعالیت‌های فوق وابسته است پس باید از ابزاری مثل MATLAB برای رسیدن به پاسخ‌ها و تصمیمات مناسب استفاده کنید.

جبر خطی در متلب

 

اجرای تحلیل عددی با نرم افزار متلب

تحلیل عددی به برآوردهای تقریبی بیشتر از دقت موجود در محاسبات عددی تکیه دارد. ساخت و ساز دقیق بدون تحلیل عددی غیرممکن است. فضانوردی هم نیاز زیادی به این تحلیل دارد. شاید یک نجار سنتی از تحلیل عددی استفاده نکند، ولی معمارها همواره به این تحلیل‌ها نیاز دارند.

 

مطالعات علمی

نرم افزار متلب برای بررسی نظریه‌های جدید به کار می‌رود. متلب به اجرای تحلیل‌های شرطی برای آزمودن نظریه‌ها و فرضیه‌ها کمک می‌کند.

البته علوم مختلف به شکل‌های متفاوتی از این نرم افزار استفاده می‌کند. شاید در صنعت سلامت شاغلید و به دنبال روش درمان سرطان یا کرونا هستید. مطالعات و داده‌های این پژوهش‌ها را به راحتی با متلب مورد تحلیل قرار دهید و به نتایج معنادار برسید. شاید هم متخصص کامپیوتر هستید و به دنبال کمک به افراد ناتوان با کمک کامپیوتر هستید. به هر حال متلب ابزاری عالی برای اجرای تحلیل‌های آماری و عددی است.

 

سرگرمی‌های ریاضی

برخی از افراد به بازی‌های ریاضی علاقه دارند. به همین دلیل قضایای ریاضی زیادی برای حل مسائل معرفی شده‌اند. روش تعامل این افراد با مسائل ریاضی با بقیه فرق دارد. متلب امکان بازی با ریاضیات را فراهم کرده و روش‌های جدید کاربرد اعداد برای انجام کارهای مفید را ابداع نموده است.

 

اجرای پژوهش

بعد از اینکه پرسش و پاسخی مطرح می‌شود؛ پژوهشگر باید صحت پاسخ را در عمل به دیگران نشان دهد. با نرم افزار متلب می‌توانید پاسخ و اعتبارش را در دنیای واقعی بررسی کرده و پیشنهادهای پژوهشی را ارائه کنید. بعد از اثبات پاسخ می‌توانید از متلب برای بررسی سایر کاربردهای دقیق آن پاسخ استفاده کنید.

به خاطر بسپارید که اغلب پژوهش‌ها به تصاویر گرافیکی نیاز دارند تا پژوهشگر بتواند نتایج به دست آمده را برای سایر افراد فاقد مهارتهای پژوهشی به طور قابل فهم توضیح دهد. با کمک نمودارهای مختلف میله‌ای، دایره‌ای و غیره، شرایط متغیرهای پژوهش را برای مخاطبان توصیف کنید.

 

پردازش تصویر

مدیریت پیکسل‌های درون تصویر با کمک تکنیک‌های ریاضی برای تغییر مقادیر ماتریسی را پردازش تصویر می‌نامند. تکنیک‌هایی مثل اضافه کردن دو ماتریس به یکدیگر در حین انجام پردازش تصویر متداول است.

در واقع متلب بر مبنای دستکاری ماتریس عمل می‌کند. در ابتدای کار با پردازش تصویر برای ایجاد و تست کردن روش‌های جدید پردازش تصویر به آموزش نیاز دارید.

پردازش تصویر با متلب

 

شبیه سازی با نرم افزار متلب

شبیه سازی رویکردی ضروری برای آزمودن تلاش‌های علمی و مهندسی است؛ چون؛

  • از جان انسان‌ها حفاظت می‌کند.
  • در هزینه‌ها و زمان صرفه جویی می‌شود.
  • توان فردی برای اجرایی کردن روش‌های مختلف، افزایش می‌یابد.
  • شانس موفقیت فناوری جدید افزایش می‌یابد.
  • امنیت کار با فناوری جدید هم افزایش می‌یابد.

متلب به روش‌های مختلفی، شبیه سازی را اجرایی می‌کند. همواره راه حل کامل را عرضه نمی‌کند ولی برای کارهای زیر خوب است.

  • معرفی مدل ریاضی اصلی برای معرفی فناوری و شبیه سازی آن
  • تهیه تصاویر فوری از نحوه عملکرد فناوری بر اساس مدل شبیه سازی شده
  • نمایش روندکاری فناوری با کمک تکنیک‌های انیمیشنی به طوریکه ذینفعان نه چندان ماهر هم با عملکرد فناوری مد نظر آشنا می‌شوند.

 

برنامه نویسی با نرم افزار متلب

علم کامپیوتری برای اجرای کارهایش تا حد زیادی وابسته به علم ریاضی است. متلب هم جعبه ابزار قدرتمندی دارد تا قبل از اجرای الگوریتم به زبانهای دیگری مثل C++ یا جاوا، به سرعت نمونه اولیه‌ای از آن را تهیه کنید. برنامه نویس‌ها برای افزایش بهره وری کاری خودشان تا حد زیادی وابسته به متلب هستند.

همچنین نرم افزار متلب در زمینه ی هوش مصنوعی و پرکاربرد‌ترین ابزار‌های آن، مانند: بهینه‌سازی با الگوریتم ژنتیک، شبکه‌های عصبی، موتور‌های استنتاج فازی و...، کاربردهای فراوانی دارد.

 

سفارش و انجام پروژه متلب در کارلنسر

یکی از روش‌های سفارش پروژه با متلب، کمک گرفتن از فریلنسرهای آموزش دیده در این حوزه است. اگر وقت کافی ندارید یا به دنبال یادگیری نرم افزار متلب هستید، می‌توانید با هر بودجه‌ای به کارلنسر بیایید و پروژه های خود را برون سپاری کنید تا فریلنسرهای حرفه‌ای کارلنسر، با بهترین هزینه (به صورت توافقی) برای شما انجام دهند.

سفارش پروژه با متلب

 

برای شروع کار کافیست به عنوان کارفرما در کارلنسر ثبت نام و پروژه‌های مربوط به نرم افزار متلب را به طور رایگان ثبت، و به فریلنسرهای حرفه ای در این حوزه واگذار کنید. البته قبل از استخدام آنها به نمونه کارهای قبلی و امتیازشان دقت کنید تا بهترین فریلنسر را برای انجام پروژه خودتان انتخاب کنید.

با ویژگی پرداخت امن کارلنسر، تنها بعد از تأیید نهایی نتیجه کار از طرف کارفرما، دستمزد به فریلنسر پرداخت می‌شود. بعلاوه 2 درصد از هزینه پروژه در حساب شما برای ثبت سفارش‌های جدید باقی می‌ماند. با وجود قابلیت چت در سایت می‌توانید با فریلنسرها تعامل برقرار کرده و از قبل از شروع پروژه تا انتهای انجام کار، با او در ارتباط باشید.

همچنین اگر در زمینه متلب دارای مهارت هستید و یا به دنبال کسب درآمد، مخصوصا در دوران دانشجویی هستید، می‌توانید با ثبت نام در سایت کارلنسر به عنوان فریلنسر و انجام پروژه های متلب و یا تعریف و فروش خدمت حوزه ی نرم افزار متلب، کسب درآمد داشته باشید.

 

نظر شما