شناسهٔ خبر: 49094249 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت

سیگنال وزیر پیشنهادی صمت به بازار مسکن: ساخت ۱ میلیون خانه در سال؛ موافقان و مخالفان چه گفتند؟ +فیلم

جلسه بررسی صلاحیت سید رضا فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی شروع شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، جلسه بررسی صلاحیت سید رضا فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی شروع شد.

 

سید رضا فاطمی امین در سال ۱۳۵۳ در شاهرود به دنیا آمده و در حال حاضر به همراه خانواده اش در مشهد زندگی می‌کند. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در سال ۱۳۷۱ در رشته الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد شروع کرد و دکتری مدیریت راهبردی دانش دارد. بعد از اتمام تحصیلات به یکی از فعالان اجتماعی و سرشناس مدیریتی کشور تبدیل شد که سوابق اجرایی بسیار زیادی را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد.

 

از سوابق اجرایی او می‌توان به عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس ستاد تحول صنایع و معادن و مشاور و مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های آستان قدس رضوی اشاره کرد و جدیدترین سمتی که بر عهده ویقرار گرفته است قائم مقام آستان قدس رضوی می‌باشد که توسط رئیسی به این سمت منصوب شده است و جایگزین بختیاری شد.

 

در ایتدای جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: صلاحیت فاطمی مورد تایید کمیسیون می‌باشد. صلاحیت فاطمی برای مدیریت وزارت صمت با اکثریت آرا کمیسیون تایید شد.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1474339" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958526/1474339?width=400&height=300"></script></div>

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با قرائت گزارش این کمیسیون درباره برنامه ی ارائه شده ی فاطمی امین گفت: باتوجه به برنامه‌های ارائه شده و سوابق وی اعضای کمیسیون فاطمی امین را با اکثریت آرا دارای صلاحیت می‌داند.

در ادامه مطهری نماینده مخالف وزیر پیشنهادی صمت گفت: رشد اقتصادی ۱۰ سال اخیر تقریبا صفر بوده است. تورم ۵۰ درصدی و نرخ رشد منفی سرمایه‌گذاری را تجربه می‌کنیم. وزارت صمت موتور محرک اقتصاد کشور در تولید و بازار است. وزارت صمت مرد میدان میخواهد. فردی به مجلس معرفی شده که برای تنظیم بازاز و سفره‌های مردم هیچ برنامه‌ی عملیاتی‌ای ندارد. با انتخاب فاطمی امین، تامین کالا‌های اساسی بر زمین خواهد ماند. فاطمی امین برای اصلاح قیمت بحرانی سیمان و میلگرد چه برنامه‌ای دارد؟ وزیر پیشنهادی صمت روحیه‌ی اجرایی ندارد و مجلس سال دیگر باید به مردم پاسخگو باشد. برنامه وزیر پیشنهادی انشایی است نه اجرایی!برنامه کوتاه مدت فاطمی ناامیدکننده است. وزیر پیشنهادی چگونه به دلار جهانگیری توجه نکرده است. از کرونا و تحریم در برنامه وزیر پیشنهادی چیزی گفته نشده است. وعده اشتغال فاطمی امین عملی نیست. بی‌نیاز کردن کشور از درآمد‌های نفتی طی ۲ سال در برنامه‌های فاطمی‌امین ادعا شده، اما در عین حال برای معادن برنامه‌ای ارائه نشده است. برنامه فاطمی امین شامل قیمت‌گذاری دستوری است و با نظر وزیر اقتصاد همخوانی ندارد و موجب اختلاف در دولت خواهد شد. آلمان سالانه ۸۰۰ هزار خودرو صادر میکند. شما چگونه ۱۰۰۰ را به یک میلیون صادرات خودرو تبدیل میکنید؟! وعده‌های شما مثل وعده‌های وزرای روحانی نشدنی است! وزارت صمت مرد میدان می‌خواهد و فاطمی مرد ستاد و سامانه است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1474340" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958526/1474340?width=400&height=300"></script></div>



بهروزی فر، موافق وزیر پیشنهادی صمت نیز در ادامه جلسه گفت: قیمت محصولات کشاورزی طبق قانون به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده و وظیفه وزارت صمت نیست. فاطمی خروجی‌گراست و اهل کلی‌گویی نیست. فاطمی امین اعتقاد عمیقی به کنترل و نظارت پروژه‌هایی که تعریف کرده دارد. فاطمی امین عضو فعال تیم اقتصادی دکتر رئیسی است. فاطمی مومن و متعهد و متخصص و باتجربه است. فاطمی هم در بازرگانی و هم در صنعت صاحب تجربه است. وزیر پیشنهادی دارای روحیه جهادی و فسادستیزی است. رای قاطع نمایندگان پشتوانه‌ی مبارزه‌ی وزیر پیشنهادی با فساد خواهد بود. تامین ارز برای کالا‌های اساسی به روش‌های مختلف و استفاده از معاهده‌های دو یا چند جانبه از محور‌های خوب برنامه‌های فاطمی امین است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1474342" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958526/1474342?width=400&height=300"></script></div>



همچنین موسوی نماینده موافق وزیر پیشنهادی صمت با دفاع قاطع از فاطمی امین اظهار کرد: از آقای رئیسی که کابینه پای کار و متخصص و انقلابی به مجلس معرفی کرده‌اند قدردانی می‌کنم. فاطمی امین بهترین گزینه برای وزارت صمت است. فاطمی امین جوان انقلابی و تحول‌گرا است. فاطمی برای فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و درنظر گرفتن مشوق‌ها بر اساس آمایش‌های سرزمینی در جهت تقویت صنعت کشور برنامه‌های خوبی تدوین کرده است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1474344" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958526/1474344?width=400&height=300"></script></div>



ارکانی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی صمت در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزیر صمت گفت: نمایندگان مجلسی که ۲۰۰ امضا برای حمایت از آقای رئیسی جمع کردند امروز وزرای پیشنهادی دولت وی را به خوبی و با دقت ارزیابی می‌کنند. یکسال و نیم ادعا کردیم مشکلات مردم از دولتمردان روحانی است. آیا امروز که ورق برگشته این گزینه‌ها در مقابل وزرای دولت قبل هستند؟! بالاترین کمک به دولت رئیسی این است که نمایندگان از وظایف خود کوتاهی نکنند. افزایش قیمت‌ها مثل خودرو و لوازم خانگی در همین ایام بسیار فاحش بوده است. آیا برای این مشکلات برنامه‌ی عملیاتی دارید؟ آیا محور‌های برنامه شما قابلیت اجرایی دارد؟ ضمانت اجرایی شما برای استقرار سامانه‌ها چیست؟ برنامه وزیر پیشنهادی برای انتقال آب خلیج فارس به داخل کشور که بسیاری از نمایندگان به آن چشم دوخته‌اند چیست؟ اگر آقای روحانی این وزرا را پیشنهاد می‌داد واقعا به آن‌ها رای میدادیم؟!

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1474341" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958526/1474341?width=400&height=300"></script></div>

 

راستینه هفشجانی نماینده موافق وزیر پیشنهادی صمت نیز گفت: آقای رئیسی با یک تیم جوان انقلابی به جنگ اقتصادی پا گذاشت و یکی از این جوانان فاطمی امین است. برنامه تحولی فاطمی و سوابق وی زاعث شده تا از او دفاع کنم. برنامه‌های فاطمی‌امین با مشکلات و مسائل موجود تناسب دارد و برای آن‌ها راهکار شفاف آورده است. فاطمی امین در برنامه خود شجاعانه هدف‌گذاری کرده است. فاطمی امین در برنامه بین‌المللی خود به اهمیت تعامل و توسعه تجارت با کشور‌های دوست و همسایه به خوبی توجه کرده است.وزیر پیشنهادی صمت در سوابق اجرایی خود مثل سال ۸۵ که ۲۵۵ هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کرد، موفق بوده است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1474345" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958526/1474345?width=400&height=300"></script></div>



فرهنگی، نماینده موافق وزیر پیشنهادی صمت: فاطمی امین علاوه بر توان ایده‌پردازی، عملکرد اجرایی قابل توجهی داشته است. فاطمی‌امین در آستان قدس رضوی هم اقدامات تحولی خوبی انجام داده است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1474343" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958526/1474343?width=400&height=300"></script></div>

 

سید رضا فاطمی‌امین وزیر پیشنهادی صمت بعد از ایراد سخنان موافقان و مخالفان خود در تریبون صحن علنی ضمن اعلام مواضع و برنامه ها و پاسخ به انتقادات و سوالات نمایندگان گفت:  ایران باید در سال ۱۴۰۴ به اشتغال کامل و رشد پایدار اقتصادی برسد. شاهد آشفتگی‌های زیادی در بازار هستیم. اگر دولت قوت داشته باشد نباید به جولان قیمت‌ها اجازه بدهد.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1474358" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958526/1474358?width=400&height=300"></script></div>

 

فاطمی امین با بیان اینکه درمان بیماری تورم ۲ تا ۳ سال زمان می‌خواهد گفت: نقدینگی، تولید و نرخ ارز در تورم تاثیر دارند و ما معتقدیم می‌توانیم با تولید و توزیع مناسب در کنترل تورم موثر باشیم. سامانه جامع تجارت را تا پایان سال کامل کرده و از مفاسد و رانت و قاچاق جلوگیری می‌کنیم. برنامه‌ی ویژه‌ای با تمرکز بر کیفیت و کمیت تولید برای صادرات دارم.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1474359" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958526/1474359?width=400&height=300"></script></div>

 

وزیر پیشنهادی صمت افزود: دولت نباید بنگاهداری کند، اما موظف به بازارسازی هستیم. دولت شریک بنگاه‌های خصوصی است نه رقیب. وظیفه ما پشتیبانی از بخش‌خصوصی است تا تولید و اشتغال ایجاد شود. هر ۳ ماه یکبار گزارش زمان‌بندی ۳۶ پروژه‌ی خود را به مجلس ارائه خواهم کرد. ممنوعیت یکباره صادرات به پایان خواهد رسید. بسیاری از امضا‌های طلایی و مجوز‌های کسب و کار باید حذف شوند. وزارت صمت باید پنجره واحد بنگاه‌ها باشد و مشکلات آن‌ها را در مواجهه با دولت پیگیری کند.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1474364" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958526/1474364?width=400&height=300"></script></div>

 

فاطمی امین با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی تولید و صنعت در ایران بی ثباتی و عدم تعادل بازار ارز است ادامه داد: بازار ارز برای تعادل به تزریق ۴ میلیارد دلار بیشتر نیاز دارد. با افزایش ۵ میلیارد دلاری صادرات در سال جاری علاوه بر تعادل بازار ارز، تورم نیز کنترل شده و تولید تقویت می‌شود. دیپلماسی اقتصادی از مهمترین اولویت‌های بنده است. هدف‌گذاری برنامه‌های بنده با فرض باقی‌ماندن تحریم‌ها انجام شده و قابلیت اجرایی دارد. رقابتی نبودن بازار، تولید پایین و ساختار‌های ضعیف مدیریت دولتی از مشکلات صنعت خودروی کشور است. توسعه متوازن و توزیع عادلانه منابع و فرصت‌ها خواسته همه مردم است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1474366" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958526/1474366?width=400&height=300"></script></div>

 

وی تاکید کرد: برای تربیت مدیران گام دوم انقلاب از تمام نقاط کشور در بخش خصوصی و دولتی برنامه ۲ ساله داریم. با اصلاح فرآیندها، سلاطین و امضا‌های طلایی جمع خواهد شد. همانطور که موشک بازدارندگی نظامی ایجاد کرده باید در اقتصاد هم بازدارندگی در برابر تحریم‌ها ایجاد کنیم. ظرفیت داخلی کشور جوابگوی تامین مصالح ساخت ۱ میلیون مسکن است و اشتغال و رشد اقتصادی به همراه خواهد داشت. برای ۳.۵ میلیون دانش‌آموزی که نیاز دارند تبلت داخلی خواهیم ساخت.

نظر شما