روز گذشته نمایندگان خانه ملت در نشست علنی مجلس به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیسجمهوری برای تشکیل کابینه سیزدهم پرداختند.
در نوبت عصر این جلسه، بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس سخنگویان کمیسیونهای «بهداشت و درمان» و «آموزش» مجلس نظرات کمیسیون متبوع خود درباره بهرام عیناللهی را ارائه کرده و سپس دو تن از نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی، دیدگاههای خود در اینباره را بیان کردند.
گزارش کمیسیون بهداشت
در بررسی برنامههای وزیر پیشنهادی بهداشت، نخست سخنگوی کمیسیون بهداشت، نظر این کمیسیون را اعلام کرد و عینالهی را برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فردی شایسته خواند.
به گزارش سپید به نقل از خانه ملت، زهرا شیخی اظهار داشت: «وی (عینالهی) سوابق اجرایی بسیاری در حوزههای بهداشتی و آموزشی داشته و 3 سال سابقه حضور در جبهه دارد.»
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اهم برنامههای وزیر پیشنهادی، عنوان کرد: «وی بر مدیریت کرونا تاکید داشته و قرار است به همراه معاونان، مدیران و روسای دانشگاههای علوم پزشکی در این حوزه فعالیت تمام وقتی داشته باشد و انتخاب این افراد را براساس اصل شایسته سالاری قرار خواهد داد.»
شیخی افزود: «وزیر پیشنهادی بهداشت بر محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار در حوزه بهداشتی و آموزش پزشکی تاکید داشته و قصد دارد نیروهای ماهر و متخصص در این مناطق بگمارد. همچنین اجرای سیاستهای ابلاغی رهبری در حوزه بهداشت و آموزش پزشکی سرلوحه کار وی قرار خواهد داشت.»
وی ادامه داد: «سیاستهای کلی جمعیت، یکپارچه سازی بیمهها، تقویت خانههای بهداشت و تعامل با مجلس در دستورکار عیناللهی قرار دارد. همچنین قانون مداری و توجه و به کارگیری مدیران شایسته که خود باعث مبارزه با فساد میشود در دستور کار وی است و مردم گرایی، اعتقاد به خرد جمعی و مبارزه با خویشاوند سالاری در ساختار وزارت بهداشت از اهم موارد مورد توجه در برنامههای وزیر پیشنهادی بهداشت است.» این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: «اتخاذ راهبردهای افزایش جمعیت، نهادینه سازی طب سنتی و پوشش همه جانبه بیماران از سوی بیمهها نیز در برنامههای دکتر بهرام عین اللهی قرار دارد.»
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان با اشاره به جمع بندی این کمیسیون پس از بررسی سوابق و برنامههای وزیر پیشنهادی بهداشت خاطرنشان کرد: «مدارک و سوابق وی با واقعیت منطبق بود و در راستای کارکرد وزارت بهداشت قرار داشت. لذا این کمیسیون وی را فردی شایسته برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشخیص داد.»
گزارش کمیسیون آموزش
در ادامه، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان را قرائت کرد و گفت: «عین اللهی بر مسائل آموزش پزشکی و درمانی کشور مسلط است.»
متن گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص برنامههای وزیر پیشنهادی بهداشت که توسط رضا حاجی پور سخنگوی این کمیسیون قرائت شد بدین شرح است:
هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام و احترام؛
مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.
علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری
گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
مقدمه
موضوع سلامت افراد جامعه، از حیاتی ترین مسائل کشور است. بنابراین ضروری است که مدیریت و هدایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت کشور و آموزش پزشکی، به فردی لایق و مطمئن سپرده شود.
در سیاستهای کلی سلامت بر ارتقای نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران در محیطهای علمی و دانشگاهی متناسب با ارزشهای اسلامی اشاره شده است. تدوین، تعیین خطی مشیها و نیز برنامه ریزی و اجرای برنامههای تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی از وظایف مصرح قانونی وزارت بهداشت به شمار میآید. چنانچه در تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، بدرستی عمل نشود، با وجود تخصیص بودجه، اخلال در کارآیی و نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت. با توجه به مطالب فوق، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد.
بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی
جناب آقای دکتر عین اللهی در دو دوره معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بودهاند و علاوه بر آن در مراکز تحقیقاتی و آموزشی متنوعی در این وزارتخانه، مدیریت، دبیری و یا عضویت داشتهاند.
۷۰ مقاله متناسب با موضوعات وزارت بهداشت در مراجع معتبر علمی داخلی و خارجی، بخشی از سوابق علمی ایشان است. ایشان قریب سی سال سابقه عضویت هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارند و دهها پروژه دستیاری پزشکی و تحصیلات تکمیلی را راهنمایی و هدایت نمودهاند.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی
در کمیسیون در جلسه کمیسیون با آقای دکتر عیناللهى به اولویتهای زیر اشاره شد:
۱- بهرهمندی عادلانه همه مردم به خدمات سلامت کشور
۲- مقابله به موقع و مناسب با بحرانها
٣- تنظیم صحیح زمان بازگشایی دانشگاهها
۴- توجه به نیازهای دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی و دستیاران پزشکی مشغول خدمت در شبکه سلامت
5- لزوم تحول در نظام سنجش و پذیرش رشتههای علوم پزشکی
6- توجه به مسائل فرهنگی و اخلاقی در بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور
با توجه به نیاز کشور به خودکفایی دارویی و تجهیزات پزشکی، وزیر پیشنهادی قول دادند این وزارتخانه به شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد توجه بیشتری نماید.
بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
برنامه ارائه شده ایشان واقع گرایانه تدوین شده و از جامعیت، شفافیت و صراحت نسبتا خوبی برخودار میباشد اما کمیسیون انتظار داشت با توجه به سوابق جناب آقای دکتر عین اللهی، در زمینه آموزش پزشکی و پژوهش و فناوری به جزئیات بیشتری پرداخته میشد.
بخش چهارم: انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
به نظر میرسد برنامه وزیر با اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سیاستهای کلی سلامت، قانون برنامه ششم توسعه و قوانین عادی مهم حوزه درمان و آموزشی پزشکی دارای هماهنگی و انطباق است.
بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
1- صلاحیت فرهنگی و بینش سیاسی
ایشان در زمان جنگ و بعد از آن در درمان مجروحین جنگ تحمیلی نقش مهمی داشتهاند. و همچنین از سال ۱۳۸۷ تاکنون نیز، رئیس شورای بسیج جامعه پزشکی کشور میباشند.
۲- صلاحیت علمی، حرفهای و تسلط بر مسائل پزشکی کشور
ایشان پزشکی با سوابق علمی درخشان و سابقه طولانی مدت در جایگاههای متنوع مدیریتی بخصوص جایگاههای آموزشی و تحقیقاتی وزارت بهداشت میباشند.
نتیجهگیری (نظر نهایی کمیسیون)
بررسی برنامههای پیشنهادی جناب آقای دکتر عین اللهی نشان میدهد که ایشان از تسلط مناسبی بر مسائل آموزش پزشکی و درمانی کشور برخوردار میباشند و با عنایت به اینکه وی دارای پیشینه متناسب از جمله معاونت آموزشی وزارت بهداشت و ریاست بیمارستان شهید لبافی نژاد هستند و همچنین تحقیقات و پژوهشهای علمی فراوان که در رزومه ایشان دیده میشود، در نهایت با توجه به تعهد ایشان جهت ایجاد تحول در حوزه آموزشی وزارت بهداشت، کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اکثریت آراء موافقت نمود.
نماینده مخالف اول
در ادامه نماینده مردم بروجرد در مجلس در مقام مخالفت با برنامههای وزیر پیشنهادی بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت مقابله با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی گفت: «امروزه با بحران کمبود پزشک در کشور مواجه هستیم.»
عباس گودرزی تصریح کرد: «متاسفانه شاهد کمبود پزشک در کشور هستیم که این موضوع در آینده ایجاد بحران خواهد کرد.»
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «وزیر پیشنهادی بهداشت از سال 72 تا 83 دبیر شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی بود اما هیچ ظرفیتی برای جذب دانشجو ایجاد نشد، به عبارتی در سال 72، 35 دانشگاه، 3 هزار و 462 دانشجو جذب میکردند اما در سال 83 این رقم به کمتر از دو هزار و 90 نفر رسید و وزارتخانه نیز این عملکرد را یک دستاورد دانست.»
وی ادامه داد: «امروز عدم دسترسی به پزشک و خدمات پزشکی از جمله مشکلات مردم محسوب میشود، افزایش قیمت برای دریافت خدمات و عدم تمایل پزشکان برای حضور در مناطق محروم و توزیع نامتوازن در حوزه خدمات تخصصی سبب شده مردم در نقاط دور افتاده آواره تهران و مراکز استانها شوند.»
گودرزی اظهار کرد: «سرانه پزشک عمومی در کشورمان 11.7 به ازای هر 10 هزار نفر است اما این رقم در کشورهای پیشرو معادل 30 تا 50 است. همچنین سرانه پزشک متخصص 5.9 به ازای 10 هزار نفر و دندانپزشک 3.23 به ازای 10 نفر است در حالی که در کشورهای پیشرو این رقم به ترتیب معادل 20 الی 30 و 8 است.»
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: «با توجه به اینکه هزینه خدمات دندانپزشکی عموماً مربوط به دستمزد است ما شاهد کمبود پزشک در این عرصه هستیم.»
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: «در کنکور سال 99 بیش از 590 هزار نفر در رشته پزشکی شرکت کردند که تنها 6 هزار نفر پذیرفته شدند لذا افزایش ظرفیت برای پذیرش دانشجوی پزشکی و توسعه زیرساختهای دانشگاهی و دانشکدهای علوم پزشکی میتواند سبب برطرف کردن مطالبات مردم در این عرصه شود.»
وی ادامه داد: «طب سنتی یکی از مهمترین عوامل برای مهار کرونا است و کشور چین اعلام کرد 92 درصد بیماران این حوزه را با اینکه مداوا و مابقی را از طریق قرنطینه درمان کرده است اما 14 میلیارد دلار در کشورمان برای مهار کرونا از صندوق توسعه ملی برداشت شد که در این میان طب سنتی جایگاهی نداشته است.»
گودرزی اظهار کرد: «طب سنتی در کشورمان مظلوم است زیرا برای مجوز ایجاد یک سلامتکده افراد به بیش از 70 جای مختلف مراجعه میکنند و آخر نیز نمیتوانند مجوزی دریافت کنند؛ این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت برای طب سنتی در سال 2014 الی 2023 سند منتشر کرده است؛ چرا طب ایرانی در دانشگاهها تدریس نمیشود و چرا صدا و سیما برنامههای خود را به طب سنتی اختصاص نمیدهد، همچنین باید پاسخ داده شود چرا محصولات تراریخته دارای برچسب نیستند.»
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: «آقای عیناللهی باید تضمین دهد طرح پزشک خانواده، بیمه سلامت، مقابله با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی، ترویج طب سنتی، جبران کمبود پزشک و ... را دنبال کند تا مشکلات مردم کاهش یابد.»
نماینده مخالف دوم
نماینده دومی که در مقام مخالفت با برنامههای وزیر پیشنهادی بهداشت ثبتنام کرده بود، صحبتهای خود را در قالب طرح چند سوال از بهرام عیناللهی ایراد کرد و از او خواست تا برنامههای خود را در حوزه اهداف افق ۱۴۰۴، استفاده از طب سنتی و داروهای گیاهی، انتصاب مدیران شایسته در سازمان غذا و دارو و توزیع عادلانه امکانات بهداشتی در کشور تشریح کند.
علیرضا عباسی گفت: «در برنامههای ارائه شده توسط آقای عین اللهی وضعیت موجود حوزه بهداشت و درمان به صورت کامل بررسی و ترسیم شده است اما اشاره به وضعیت مطلوب و مسیر رسیدن به آن در برنامه شما دیده نشده و لذا لازم است در این رابطه توضیحات بیشتری ارائه کنند.»
نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: «یکی از موضوعات قابل توجه در حوزه بهداشت و درمان، توزیع امکانات بهداشتی و درمانی اعم از تعداد تخت بیمارستانی، تعداد بیمارستان فعال، تختهای ویژه و دانشگاههای علوم پزشکی در مناطق مختلف کشور است. برنامه شما برای عدالت در توزیع امکانات حوزه سلامت به ویژه در مناطقی که شاخص امکانات بهداشتی درمانی آن ها از میانگین کشوری پایین تر است، چیست و چگونه میخواهید کشور را به وضع مطلوب برسانید؟»
وی ادامه داد: «براساس برنامههای بالادستی و افق 1404 ایران باید از نظر تعداد پزشک عمومی و متخصص و دندانپزشک در منطقه رتبه اول باشد که متاسفانه با آن فاصله زیادی داریم. با وجود تعداد پایین پزشک متخصص در کشور پذیرش دانشجو در این حوزه بسیار محدود بوده که بخشی از آن به دلیل تعارض منافع است. برنامه شما برای رسیدن به این هدف چه بوده و چگونه با تعارض منافع در این حوزه مقابله خواهید کرد؟»
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: «در مجموعه سازمان غذا و دارو از افرادی استفاده شده که ذینفع دارو و غذا هستند از این رو لازم است شما به صورت کامل مشخص کنید که در این حوزه از فعالین دارو و غذا استفاده خواهید کرد یا افرادی که در این حوزه ذینفع نیستند؟ بی توجهی به این موضوع موجب شده سلامت محوری به درمان محوری تبدیل شود.»
وی با بیان اینکه براساس سند ملی گیاهان دارویی حدود 8 هزار گیاه دارویی در کشور وجود داشته که 2 هزار و 300 گونه آن خاصیت دارویی دارد، افزود: «متاسفانه در برنامههای پزشکی از ظرفیت گیاهان دارویی کشور آن طور که باید بهره برداری نشده است. حال بیان کنید برنامه شما برای استفاده بیشتر از این ظرفیت چیست؟ همچنین کسب سهم 20 درصدی ارزش دارویی مربوط به گیاهان دارویی و فرآوردههای آن بوده و همچنین پوشش بیمه ای متناسب برای رسیدن به نرخ پرداخت از جیب 30 درصدی در حوزه طب سنتی از موضوعات مهمی بوده که در برنامههای شما به این مهم توجه نشده است که باید برنامه مشخص شما برای رسیدن به اهداف اسناد بالادستی به صورت مشخص تشریح شود.»
عباسی با اشاره به پاندومی ویروس کرونا، اضافه کرد: «یکی از راههای مقابله با این بیماری، واکسیناسیون است. اما دو مجموعه با سابقه در این زمینه مانند واکسن سازی رازی و انستیتو پاستور نتوانستند به خوبی وظیفه خودشان را در این رابطه انجام دهند. از این رو باید آسیب شناسی شود که چرا قرارگاههای واکسن سازی وظیفه خودشان را به خوبی انجام ندادهاند؟ اگر ترک فعلی در این حوزه صورت گرفته باید با جدیت برخورد شود و اگر تعارض منافعی وجود داشته باید بررسی و رفع شود.»
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «در سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید به جایگاه اول علمی در منطقه تبدیل شویم و یکی از راههای رسیدن به آن بین المللی کردن دانشگاهها و پذیرش دانشجویان خارجی است لذا باید برنامه خود را در این حوزه مشخص کنیم. همچنین حدود 210 هزار دانشجو در دانشگاههای زیر مجموعه وزارت بهداشت در حال تحصیل هستند اما در برنامههای خود برای فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی آنها هیچ توجهی نشده است از این رو لازم است دیدگاه خود و برنامههای پیش رو را در رابطه با موضوعات مذکور و چگونگی تعامل با تشکلهای دانشجویی به طور کامل تشریح کنید.»
خاتمه
در نهایت مقارن ساعت ۱۸:۲۳ دقیقه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، زنگ پایان نشست علنی روز یکشنبه، ۳۱ مردادماه را به صدا درآورد. نایب رئیس مجلس هم اعلام کرد که نشست بعدی، دوشنبه، اول شهریورماه ساعت ۷:۴۵ صبح برگزار میشود.
چراغ سبزکمیسیونهای بهداشت و آموزش به بهرام عیناللهی
صاحبخبر -
نظر شما