محسن هاشمیرفسنجانی-رئیس شورای پنجم شهر تهران
دوران 4ساله شورای پنجم مانند سایر مقاطع مسئولیت به پایان رسید و باید امانت سنگین صیانت و پیگیری از حقوق مردم را شورای ششم عهدهدار شود.
بزرگترین افتخار شورای پنجم، برخورداری از حمایت بیسابقه شهروندان تهرانی در انتخابات 29اردیبهشت سال 1396بود که با مشارکتی بیسابقه و بیش از3برابر دورههای قبل و بعد، نمایندگان خود را مرهون اعتماد خویش دانستند و اگرچه رخدادها و مشکلات متعدد این دوره کشور، موجب شد تا امید اجتماعی، اعتماد عمومی و مشارکت سیاسی با افت محسوسی مواجه شود، اما این افتخار اعتماد عمومی به شورای پنجم همچنان درخشانترین نقطه پرونده ماست.
انتظار شهروندان از مدیریت شهری در ابتدای این دوره، ایجاد تحول در ساختار و عملکرد شهرداری بود که اگرچه به تمام و کمال رخ نداد، اما گامهای مهمی در این مسیر توسط شورای پنجم برداشته شد.
هزینههای سنگین و روزافزون اداره شهر که در بودجه سال 1395به قیمتهای روز، حدود 6میلیارد دلار را به تهران تحمیل میکرد و مدیریت شهری را برای تامین آن ناگزیر به شهرفروشی و قانونفروشی میکرد، توسط شورای پنجم کاهش یافت و به یکسوم رسید و بودجه سال 1399، در عملکرد کمتر از 2میلیارد دلار هزینهکرد داشت.
این کاهش هزینه اداره شهر با اقداماتی نظیر:
معکوس کردن روند افزایشی تعداد پرسنل شهرداری و کاهش آن برای نخستینبار بهنحوی که حدود 20درصد از پرسنل رسمی و شرکتی شهرداری و شورای شهر کاسته شد.
کاهش شدید هزینههای غیرضروری، تشریفاتی و تبلیغاتی مدیریت شهری
پرهیز از آغاز مگاپروژههای تبلیغاتی و فاقد توجیه فنی و اقتصادی در شهر و جایگزینی آن با پروژههای کمهزینه و زودبازده محلهمحور
شفافسازی عملکرد مالی و قراردادهای شهرداری و متوقف کردن روند رو به رشد رانت و فساد اقتصادی که منابع مالی شهر را میبلعید
تلاش برای اعاده حقوق شهرداری که به سایر نهادها و دستگاهها در چارچوب توافقات رسمی و غیررسمی واگذار شده بود، رخ داد و موجب شد که مدیریت شهری با وضعیتی باثبات، شفاف و کمهزینه تحویل دوره بعدی شود.
مطالبه دیگر مهم شهروندان تهرانی که اتفاقا از توصیهها و تذکرات اکید رهبر انقلاب به مدیریت شهری نیز محسوب میشد، صیانت از باغها، حریم و فضای شهری بود که بهدلیل مصوباتی نظیر برجباغ یا چشمپوشیدن بر ساختوسازهای خارج از حریم یا بالاتر از ارتفاع 1800توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی متنفذ رخ میداد و زیستبوم شهر را با چالشهای عمیق و رنجآوری مواجه کرده بود.
نتیجه عملکرد شورای پنجم:
ابطال مصوبه برجباغ و تبدیل آن به خانهباغ که از باغهای تهران صیانت میکرد.
برخورد قاطع و بدون تبعیض با سازندگان پروژههای غیرقانونی خصوصی و حاکمیتی در خارج از حریم و ارتفاع مجاز
تملک ۲۱ باغ قدیمی تهران با استفاده از جرایم واقعی شده قطع درخت و آمادهسازی آن برای استفاده شهروندان
و بدین شکل منویات بر زمین مانده رهبر انقلاب و مطالبات بحق مردم تهران برای صیانت از زیستبوم شهر محقق شد.
انتظار سوم مردم تهران، تغییر در رویه شهرفروشی و قانونفروشی توسط مدیریت شهری بود. احداث مجتمعهای بزرگ تجاری و مالها در مناطق مرغوب شهر که عموما با تغییر کاربری و بارگذاری بیش از میزان مجاز در طرح تفصیلی صورت گرفته بود در کنار برجهای متراکم احداث شده در کنار معابر کمظرفیت شهری، موجب بههم ریختن خط آسمان و ازدحام و انسداد ترافیکی میشد و بخش عمده منافع آن به جیب سازندگان میرفت و هزینهها و پیامدها به شهروندان تحمیل میشد.
شورای پنجم با اقداماتی نظیر:
متوقف کردن ساختوساز خارج از کاربری،
سیستمی کردن صدور پروانه و فیش و توقف فیشهای دستی و غیررسمی،
صیانت از طرح تفصیلی و توقف بارگذاری مازاد بر طرح،
کاهش شدید تغییر کاربری،
و سیستمی کردن شورای معماری مناطق و جلوگیری از رانت و تخلف در این شوراها،
موجب شد تا شهرفروشی و قانونفروشی در تهران به میزان بسیار زیادی کاهش یابد و شاهد عدالت و مساوات نسبی در صدور مجوز برای شهروندان باشیم.
انتظار چهارم شهروندان تهرانی، ایجاد تکثر و تنوع در حوزه فرهنگ در شهر و جلوگیری از تبدیل شدن بخش فرهنگی و اجتماعی شهرداری به سیستمی موازیکار و مقلد سایر دستگاههای فرهنگی رسمی بود. دولتی شدن مناسبات مذهبی و صرف بودجههای سنگین مدیریت شهری در حوزه مناسبتی، در این دوره به رویکرد تسهیلگر مدیریت شهری در حوزه فرهنگ و ایجاد بستر چندصدایی و تنوع و تکثر در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی تغییر یافت تا مسیر حضور فعال تشکلهای مردمنهاد و سمنها برای فعالیتهای اجتماعی داوطلبانه و خیریه فراهم شود؛ بهخصوص در حوزه آسیبهای اجتماعی که با توجه به بضاعت ناکافی دستگاههای عمومی، نیاز به ورود خیرین و تشکلهای مردمنهاد بهشدت احساس میشد.
انتظار پنجم از مدیریت شهری، ایجاد تحول در رویکرد توسعه شهر و پروژههای عمرانی بود تا سیاست خودرومحوری که با احداث بزرگراهها، به تولید سفر با خودروهای شخصی و ازدحام ترافیکی منجر میشد به رویکرد انسانمحور و متکی بر حملونقل عمومی تغییر یابد.
اگرچه بهدلیل شرایط تحریم و کرونا، دولت نتوانست وظیفه خود در تامین اعتبار ارزی و ریالی برای تجهیز ناوگان مترو و اتوبوس را انجام دهد و در این مورد هدف شورای پنجم در افزایش ظرفیت سیستم حملونقل عمومی محقق نشد، اما در زیرساخت با تکمیل خطوط نیمهتمام متروی تهران، 40ایستگاه معادل یکسوم ایستگاههای متروی تهران به سیستم حملونقل عمومی افزوده و عملیات احداث خط جدید 10متروی تهران نیز آغاز شد.
در مجموع شورای پنجم طی 316جلسه عادی و فوقالعاده و بررسی طرحها و لوایح حدود 310مصوبه عمومی و 900مورد نامگذاری را تصویب کرده است. اعضای محترم شورا در جلسات مذکور با حدود 1000مورد تذکر به شهرداری، تلاش خود را در جهت نظارت مؤثر بر عملکرد شهرداری تهران و ایجاد بسترهای قانونی صورت دادند تا بتوانند امروز شهر را در شرایطی آرام، باثبات و شفاف تحویل شورای ششم بدهند.
امیدوارم این تلاش با وجود همه کاستیها و نقصانها، مورد قبول مردم شریف تهران قرار گیرد و مدیریت شهری دوره ششم نیز گامهای بعدی را در جهت تبدیل تهران به شهری برای زندگی و ساماندهی مشکلات کنونی و پاسخ دادن به مطالبات بحق مردم شریف تهران بردارد.
خدایا چنان کن که پایان کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
گزارش به مردم
دوران 4ساله شورای پنجم مانند سایر مقاطع مسئولیت به پایان رسید و باید امانت سنگین صیانت و پیگیری از حقوق مردم را شورای ششم عهدهدار شود. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین
صاحبخبر -
نظر شما