شناسهٔ خبر: 48649989 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نشست سران سه گانه عراق برای بررسی برگزاری انتخابات و نتایج گفتگوهای استراتژیک با آمریکا

صاحب‌خبر -

شفقنا- سران سه‌گانه عراق با حضور رهبران گروه‌های سیاسی نشستی را به منظور بررسی نتایج گفت‌وگوهای استراتژیک میان بغداد و واشنگتن برگزار کردند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از الفرات نیوز، دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق در بیانیه ای اعلام کرد که این نشست بنا به دعوت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر برگزار شد و وی در آغاز این نشست، به تشریح نتایج گفت‌وگوهای استراتژیک میان بغداد و واشنگتن و فحوای بیانیه پایانی مشترک در سفر اخیر خود به آمریکا پرداخت.

الکاظمی عنوان داشت: نتایج گفت‌وگوهای استراتژیک با ایالات متحده آمریکا به عدم حضور نیروهای رزمی در عراق تا پایان سال جاری میلادی و اینکه رابطه نظامی دو طرف تنها به بُعد آموزشی، همکاری امنیتی و اطلاعاتی بدل شود، منتهی شد.

وی افزود: بدین ترتیب در مورخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، رابطه عراق با آمریکا به منوال پیش از درخواست رسمی از واشنگتن برای اعزام نیروهای نظامی در سال ۲۰۱۴ میلادی باز می‌گردد، همان چارچوب طبیعی روابط که پارلمان عراق به اسم «توافق چارچوب استراتژیک» آن را تصویب کرده بود.

در ادامه، حضار بر نتایج گفت‌وگوهای استراتژیک و موارد ذکر شده در بیانیه مشترک پیرامون مناسبات امنیتی دو طرف و انتقال این رابطه به بُعد مشورت‌دهی، آموزش و همکاری اطلاعاتی و عدم حضور نیروهای رزمی تا پایان سال جاری تاکید کردند.

حاضران این نشست در ادامه تاکید کردند که موارد یاد شده با اصول ثابت ملی عراق و با الزامات حاکمیت و امنیت ملی و مبارزه با تروریسم همسو است.

روسای سه‌گانه و رهبران گروه‌های سیاسی همچنین از تثبیت همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی و آموزشی و غیره میان عراق و آمریکا در راستای برخورداری از روابط مستحکم و ثمربخش میان دو کشور و تحقق منافع عراق استقبال کردند.

حاضران این نشست از تلاش‌های دولت و هیات مذاکره‌کننده عراقی در تمامی زمینه‌ها در راستای تحقق این توافق استقبال کردند و بر پایبندی به خروجی و نتایج این توافق و تضمین اجرای آن بر اساس مکانیزم‌ها و زمانبندی موجود در آن تاکید کردند.

از سوی دیگر، روسای سه‌گانه و رهبران گروه‌های سیاسی درباره آمادگی‌های جاری برای انتخابات رایزنی کرده و بر پایبندی به زمانبندی روند انتخاباتی و معیارهای لازم برای برگزاری موفقیت‌آمیز آن در دهم اکتبر آتی تاکید کردند.

حاضران در ادامه از دولت خواستند تا همه موارد ضروری را برای تامین امنیت انتخابات و حمایت از کمیساریای عالی انتخابات جهت برگزاری موفقیت‌آمیز این انتخابات فراهم کند.

حاضران این نشست از گروه‌های سیاسی که بنا به هر دلیلی اخیرا از عدم مشارکت در انتخابات آتی خبر داده اند، خواستند تا از این تصمیم خود صرف نظر کنند و برای تقویت روند انتخاباتی و دموکراسی در کشور گفت‌وگوهای شفافی را آغاز کنند.

روسای سه‌گانه و رهبران گروه‌های سیایس در پایان تاکید کردند مشارکت همه گروه‌ها در روند انتخابات، گزینه‌ای ملی و درست به شمار می رود و منجر به تحقق آرمان‌های مشروع و اهداف مطلوب در خدمت به مردم می شود.

خبر را در الفرات نیوز می توانید ببینید.

نظر شما