شناسهٔ خبر: 48510244 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ویترین روزنامه‌ها/بررسی«مردم سالاری» درباره جزییات طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی»/ انتقاد«همشهری» به فیلتر شدن برخی اپلیکیشن ها در صورت تصویب این طرح/ توجه«همدلی» به مشکلات مددکاران در ایام کرونا

صاحب‌خبر -

شفقنا رسانه_صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش شفقنا رسانه، «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای ‌مجازی و ساماندهی پیام‌ رسان‌های ‌اجتماعی» قرار است امروز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار بگیرد. به همین خاطر روزنامه مردم‌سالاری گزارش خوب و جامعی از جزییات این طرح و انتقادهای وارد شده به آن تهیه کرد و در تیتری انتقادی نوشت«تلاش برای تصویب محدود سازی دور از چشم مردم». این روزنامه توضیح داد«به عقیده بسیاری طرحی که با عنوان «صیانت از حقوق کاربران در فضای ‌مجازی و ساماندهی پیام‌ رسان‌های ‌اجتماعی» نامگذاری شده در واقع طرحی برای محدود کردن اینترنت و جرم انگاری استفاده از پیام رسان های خارجی و فیلتر شده است. بعد از اینکه این طرح برای اولین بار در دستور کار مجلس قرار گرفت، «اقدام برای محدود کردن و حذف فضای مجازی سه چیز را برجسته می‌کند: ۱.ترس شدید از مردم و آزادی ۲. فریب در انتخابات با ارائه این طرح بعد از انتخابات ۳. تدلیس در نامگذاری عنوان طرح. تدلیس عبارت است از پوشاندن عیبی در مال یا نمایاندن یک صفت یا امتیاز کمالی غیر واقعی در مال».»این روزنامه در پایان تصریح کرد«بهرحال باید منتظر ماند و دید که مجلسی که مصوباتش در یک سال اخیر نه تنها چیزی از مشکلات مردم بخصوص مشکلات و معضلات اقتصادی کم نکرده، بلکه به آن افزوده است، در این خصوص چه تصمیمی می گیرد و حروجی آنچه دور از چشم مردم تصویب می شود، چیست و تا چه اندازه منجر به ایجاد محدودیت های عجیب و غریب برای استفاده و بخصوص کسب و کار در فضای مجازی بوجود می آورد.»

روزنامه همشهری هم در همین رابطه به بررسی برخی ماده های این طرح که به فیلتر شدن برخی اپلیکیشن ها می انجامد، پرداخت و در تیتر نوشت«دیوار کشی اینترنت با طرح مجلس». این روزنامه توضیح داد « هر چند برخی حامیان این طرح در فضای مجازی برای کم کردن انتقادات گسترده کاربران می‌گویند قرار نیست سرویس‌های مورد استفاده مردم فیلتر شود اما شواهد و قرائن مسائل دیگری را نشان می‌دهد. در حرف و صحبت گفته می‌شود خبری از فیلترینگ نیست اما درصورت تصویب این طرح عملا راه برای فیلترینگ گسترده و دیوار کشیدن به دور شبکه ارتباطی کشور به‌صورت قانونی مهیا می‌شود. در میان حرف های حامیان این طرح طی روزهای گذشته سرویس‌های جایگزین زیر برای فیلترینگ ابزارهای کار مردم معرفی شده‌اند.» همشهری در ادامه به معرفی این سرویس های جایگزین پرداخت و نوشت«
ذره‌بین: طی روزهای گذشته حامیان این طرح از موتور جست‌وجوی ذره‌بین که توسط همراه اول توسعه داده شده به‌عنوان جایگزین گوگل نام برده‌اند.
روبینو: این اپلیکیشن هم که زیرمجموعه روبیکا است و توسط همراه اول و ایرانسل توسعه داده شده جایگزین پلتفرم جهانی اینستاگرام از سوی این افراد معرفی می‌شود. روح‌الله‌مومن نسب، از کارشناسان تدوین این طرح در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: حداقل ۵ اپلیکیشن بومی و داخلی شبیه اینستاگرام داریم و یکی از آنها روبینو با ۳۲میلیون کاربر فعال روزانه است که هم لایو دارد هم استوری.پیام‌رسان بومی به جای واتساپ: همچنین چندین پیام رسان بومی و همچنین سرویس‌های نقشه هستند که جایگزین سرویس‌های گوگل‌مپس، ویز و همچنین واتساپ شمرده می‌شوند. در حالی که هیچ‌کدام از این سرویس‌ها نتوانسته‌اند با وجود حمایت‌های دولتی، کاربران زیادی را جذب کنند. درحالی که رقابت بدون رقیب در کشور به عقیده بسیاری می‌تواند فضایی مانند صنعت خودروسازی را ایجاد کند و می‌توان آن را به نوعی اجبار مردم به استفاده از سرویس داخلی تلقی کرد.»

 

روزنامه همدلی گزارش خوبی از بی توجهی به کارکنان مراکز کاهش آسیب‌ در ایام کرونا تهیه کرد و در تیتر نوشت«روزهای سخت مددکاران». این روزنامه با انتقاد توضیح داد«گرو‌ه‌های زیادی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفتند. شاید از مهم‌ترین آن‌ها پزشکان و پرستارانی بودند که در خط مقدم مبارزه با کرونا در بیمارستان‌ها، به‌حق، کانون توجه رسانه‌ها و مسئولین شدند. اما در این میان گروه‌های دیگری هم هستند که دائم در موقعیت‌های پر ریسک قرار دارند، اما آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفتند. یا به‌تعبیر سپیده علیزاده، مدیر موسسه کاهش آسیب نور سپید هدایت، «اصلاً دیده نشدند.» مددکاران و کارکنان مراکز کاهش آسیب جزو همین گروه هستند. این درحالی‌ست که با شیوع ویروس کرونا مراجعه افراد مبتلا به‌اعتیاد و بی‌سرپناهان به مراکز ۲۴ساعته ارائه‌دهنده خدمات رایگان به آسیب دیده‌های اجتماعی بیشتر شده است، اما با این وجود افراد شاغل در این مراکز در هیاهوی کرونا فراموش شدند. این قبیل از مددکاران چیزی نزدیک به دو سال است که دائم در موقعیت‌هایی قرار داردن که ریسک ابتلای بالایی به ویروس دارد، اما نه از واکسن برای آن‌ها خبری است نه از توجه.»

درهمین‌باره علیزاده  به‌روزنامه همدلی گفت: «علاوه بر مددکارانی که در مراکز ثابت مانند گرمخانه‌ها، دی‌آی‌سی‌ها و شلترها هستند تا به افراد آسیب دیده اجتماعی خدمات رایگان شبانه‌روزی ارائه کنند، تعدادی از مددکاران در مراکز غیرثابت مانند کشت‌های فوریت خدمات اجتماعی کار می‌کنند. این مددکاران با خودرو در پاتوق‌ها و خیابان‌ها گشت می‌زنند و با شناسایی افراد آسیب‌دیده آن‌ها را به مراکز ارجاع می‌دهند. در واقع همه این افراد مددکاران حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند. اما با وجود این‌که حدود دو سال از آغاز کرونا گذشته زحمات همکاران ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی اصلاً دیده نشده‌ است، حتی از طرف سازمان‌های متولی یک تقدیرنامه هم دریافت نکردند.»

در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید……

نظر شما