شناسهٔ خبر: 4841746 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

دندان تیزشده سپاهان برای نبرد گلادیاتوری تراکتور- نفت

نسیم

بررسی مسابقات مدعیان قهرمانی در فاصله سه‌هفته‌ای تا پایان لیگ نشان می‌دهد که با توجه به بازی‌های پیش‌رو شانس تیم فوتبال سپاهان برای قهرمانی در لیگ چهاردهم از سایر تیم‌ها بیشتر است

صاحب‌خبر -

گروه ورزشی «نسیم»- در حالی که فقط سه هفته تا به صدا درآمدن سوت پایان لیگ چهاردهم باقی مانده، فاصله کم امتیازات پنج تیم بالای جدول رده‌بندی باعث شده تا جذابیت لیگ تا آخرین هفته باقی بماند و مشخص شدن تکلیف قهرمان این فصل به هفته سی‌ام موکول شود. هر چند فوتبال به عنوان یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین مسابقات ورزشی شناخته می‌شود و اتفاقات در آن حرف اول را می‌زنند با این حال بررسی شرایط کلی این پنج تیم در سه هفته باقی مانده کمک می‌کند تا حداقل با منطق و شرایط روی کاغذ حدس‌هایی در مورد قهرمان این فصل مسابقات لیگ برتر داشته باشیم.

سیر صعودی هفته‌های سخت در انتظار تراکتورسازان
تراکتورسازی هر چند در حال حاضر با 53 امتیاز صدرنشین جدول مسابقات است با این حال تبریزی‌ها برای بالا بردن جام قهرمانی هفته‌های سخت را در انتظار دارند. آسان‌ترین بازی تراکتورسازی در طول سه هفته باقی‌مانده در دربی تبریز رقم می‌خورد و آنها باید در شهر خودشان میزبان گسترش فولاد باشند. رقیب تراکتورسازان در پایان هفته بیست و هفتم با کسب 27 امتیاز در رده یازدهم قرار گرفته است. با این حال عملکرد نه چندان مطلوب گسترش فولاد با شکست مقابل پدیده و تساوی مقابل صبای قم در دو هفته گذشته، شرایطی را به وجود آورده که شاگردان تونی الیویرا گسترش را رقیب سرسختی در مقابل خودشان نبینند. با این حال سرخپوشان تراکتورسازی در هفته بیست و نهم بازی حساسی مقابل استقلال در تهران دارند. استقلالی‌ها هر چند با نتایج ضعیف چند هفته اخیر، عملا از جمع مدعیان قهرمانی جدا شدند با این حال این تیم حریف ساده‌ای در مقابل تراکتورسازی نخواهد بود.اما سخت‌ترین بازی تراکتورسازی در هفته سرنوشت‌ساز و پایانی لیگ مقابل دیگر مدعی قهرمانی یعنی نفت تهران رقم می‌خورد. با این حال افت ناگهانی نفت تهران در چند هفته اخیر شاید این فرصت را تبریزی‌ها بدهد تا جام قهرمانی لیگ چهاردهم در تبریز بالای سر تیم پرطرفدار آذری‌ها برود. البته باید به این نکته هم توجه داشت که با توجه به میزبانی تراکتور در هفته پایانی، احتمالا هواداران پرشور تبریزی روز سختی را برای نفت رقم خواهند زد و همین شانس موفقیت شاگردان منصوریان را در مقابل تراکتورسازی کاهش می‌دهد.

کار سخت نفت در خانه صدرنشین
نفت تهران دیگر تیم مدعی قهرمانی این فصل، این روزها با دو اختلاف امتیاز نسبت به صدرنشین، در رده دوم جدول قرار دارد. نفتی‌ها در مسیر پایانی این فصل، با تیم‌های پدیده مشهد، صبای قم و تراکتورسازی دیدار می‌کنند که از میان این رقبا قطعا بازی هفته آخر آنها مقابل صدرنشین و اصلی‌ترین مدعی قهرمانی از بقیه سخت‌تر است. شاگردان منصوریان در این سه هفته تنها در بازی هفته بیست و نهمشان مقابل صبای قم میزبان هستند و دو بازی دیگر را در مشهد و تبریز برگزار خواهند کرد. شاید پدیده و صبا رقبای چندان دست و پا گیری در مقابل نفتی‌های باانگیزه نباشند اما بازی هفته آخر شاگردان منصوریان در تبریز کار را برای آنها به شدت سخت می‌کند. با این حال نفتی‌ها در هفته‌های پایانی نشان داده‌اند که از روزهای اوج اوایل و اواسط فصلشان فاصله گرفته‌اند و برای اینکه بتوانند سهمیه آسیایی‌شان را حفظ کنند نباید پدیده و صبا را هم که هر دو در نیمه بالایی جدول قرار دارند را دست کم بگیرند.

سپاهان با بیشترین شانس برای قهرمانی
در میان پنج تیم بالای جدول، شانس سپاهان از نظر رویارویی با رقبا از همه بیشتر است چرا که اصفهانی‌ها در هفته‌های پایانی بازی‌های ساده‌تری نسبت به سایر رقبا دارند. فرکی که فصل گذشته همراه با فولاد جام قهرمانی را بالای سر برده حالا شانس زیادی برای قهرمانی در دورمین سال پیاپی البته با تیمی جدید دارد. با این حال کار سخت سپاهان در دو هفته ابتدایی، دو سفر متوالی به جنوب کشور است. آنها در هفته بیست و هشتم میهمان استقلال خوزستان هستند و در هفته بیست و نهم بار دیگر باید به جنوب ایران سفر کنند و مقابل نفت مسجد سلیمان قرار بگیرند. با این حال اتفاق خوب برای شاگردان حسین فرکی این است که آنها در صورت موفقیت در مقابل رقبای جنوبی و پیروزی مقابل سایپا در هفته پایانی می‌توانند جام در اصفهان و مقابل چشم هوادارانشان بالای سر ببرند و جشن قهرمانی را در اصفهان برگزار کنند. سپاهان در حال حاضر با 50 امتیاز در رتبه سوم جدول قرار گرفته و در صورت از دست رفتن امتیازات دو رقیب بالای سری خود یعنی تراکتورسازی و نفت می‌تواند به قهرمانی امید زیادی داشته باشد.

چشم امید فولاد به امتیاز دادن بالایی‌ها
فولاد خوزستان، قهرمان فصل گذشته لیگ برتر، امسال هم امید زیادی به تکرار قهرمانی دارد. هر چند آنها رقبای سرسختی را بالاتر از خودشان در جدول می‌بینند که برای قهرمانی در این فصل دندان‌ تیز کرده‌اند. فولاد در سه بازی باقی‌مانده بازی‌های چندان سختی را پیش رویش نمی‌بیند اما نزدیک شدن فولاد به جام تنها در گروه از دست رفتن امتیازات تیم‌هایی مثل تراکتورسازی، نفت و سپاهان است. تقابل هفته پایانی تراکتورسازی و نفت یکی از امتیازاتی است که شاید فولاد را به قهرمانی برساند. با این حال سپاهان هم مثل فولاد بازی‌های سختی را در پیش ندارد و شاید لغزش اصفهانی‌ها بتواند کمکی به فولاد برای نزدیک شدن به رتبه‌های بالاتر در جمع مدعیان بکند. فولاد در این هفته میهمان ملوان در انزلی است که این بازی شاید به عنوان سخت‌ترین بازی فولادی‌ها در هفته‌های پایانی رقم بخورد. با این حال آنها در هفته بیست و نهم از پدیده در خانه خودشان میزبانی می‌کنند و رقابت سوت و کوری را در هفته پایانی مقاب صبا در قم پشت سر خواهند گذاشت.

ذوب‌آهن امیدوار به کسب سهمیه
ذوبی‌ها که در لیگ چهاردهم فصل خوبی را با یحیی گل‌محمدی پشت سر گذاشته‌اند، در فاصله سه هفته مانده تا پایان لیگ خودشان را در جمع بالانشینان می‌بینند. ذوب‌آهن با اختلاف هشت امتیاز با صدرنشین مسابقات، هر چند نمی‌تواند امیدی به قهرمانی داشته باشد اما در هفته‌های باقی‌مانده چشم امید ویژه‌ای به کسب سهمیه آسیایی دارد. آنها در دو بازی خود در هفته‌های بیست و هشتم و بیست و نهم به ترتیب میزبان نفت مسجد سلیمان و ملوان در اصفهان هستند و بازی پایانی خودشان را در این فصل در مشهد و مقابل پدیده برگزار خواهند کرد. گل‌محمدی که فصل گذشته موفق به معرفی نفت تهران به عنوان پدیده فصل شد، حالا به دنبال کسب دومین سهمیه آسیایی در دومین سال پیاپی اما این بار با ذوب آهن است.

نظر شما