شناسهٔ خبر: 47810775 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

انتقاد تند نبیه بری از میشل عون: حق مخالفت با نخست‌وزیری سعد حریری را ندارید

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس پارلمان لبنان، ضمن انتقاد شدید از رئیس جمهوری این کشور، تاکید کرد که وی حق مخالفت با نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید را ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «المیادین»، «نبیه بری»، رئیس مجلس نمایندگان (پارلمان) لبنان بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه ای، ضمن تاکید بر این که تصمیم گیری در رابطه با معرفی نخست وزیر مامور تشکیل دولت، خارج از اراده «میشل عون»، رئیس جمهوری این کشور است و وی حق انتخاب یک وزیر را نیز ندارد، خاطر نشان ساخت که ابتکار عمل تشکیل دولت جدید ادامه دارد.

بری در بیانیه خود در پاسخ به بیانیه روز گذشته نهاد ریاست جمهوری لبنان آورده است: تصمیم تعیین نخست وزیر خارج از اراده رئیس جمهوری است بلکه ناشی از تصمیم نمایندگان یعنی قوه مقننه است؛ بر اساس ماده ۶۴ قانون اساسی نیز کسی که رایزنی های پارلمانی برای تشکیل دولت را انجام می دهد نخست وزیر مکلف است.

در ادامه بیانیه رئیس پارلمان لبنان آمده است: به نام ملت لبنان اقدام کردم و می کنم و حق دارم که بنا به درخواست نخست وزیر مکلف، تلاش کرده و به وی در هر ابتکار عملی که ممکن است بدان دست یابد، کمک کنم به ویژه آن که رئیس جمهوری که اختیار امضای فرمان تشکیل دولت در توافق با نخست وزیر دولت را دارد، به طور کامل برای انجام چنین کاری ابراز تمایل کرده، برای من چند پیام رسان در این رابطه فرستاده و چندین جلسه نیز در کاخ ریاست جمهوری و غیره برای موفقیت به اصطلاح ابتکار عمل بری، بدون حضور شخصی من برگزار شد.

بری در این باره همچنین تاکید کرد: قاضی راضی بود ما دامی که شمار وزرا به ۲۴ وزیر افزایش می یافت و مسئله وزارت کشور نیز حل می شد تا این که شما بر هشت وزیر به علاوه دو وزیر که رئیس جمهور آنها را معرفی کند اصرار ورزیدید؛ رئیس جمهوری که در قانون اساسی، حق انتخاب یک وزیر را نیز ندارد جایی که در رای گیری شرکت نمی کند پس چگونه دارای آرای غیر مستقیم باشد؟

رئیس پارلمان لبنان افزود: با رد ابتکار عملی که غرب و شرق و همه طرف لبنانی جزب طرف بزرگوار شما با آن موافقت کردند، همه چیز در لبنان از کار افتاده، کشور در حال فروپاشی است، نهادها در حال فرسایش هستند، ملت در هم می پیچد و دیوار قسطنطنیه نیز فرو می ریزد.

بری در پایان این بیانیه و خطاب به رئیس جمهوری لبنان خاطر نشان ساخت: دیروز بیانیه دادید و به صراحت گفتید که «سعد حریری» را به عنوان نخست وزیر نمی خواهیم؛ این حق شما نیست و تصمیم تعیین وی نیز از شما نیست بلکه مجلس نمایندگان در پاسخ به پیام شما به آن، حرف خود را با صدای بلند زد؛ آن چه لازم است راه حل می باشد نه تعویق و ابتکار عمل نیز ادامه دارد.

این در حالی است که نهاد ریاست جمهوری لبنان دیروز (سه شنبه) در بیانیه ای، تاکید کرده بود که برخی اطراف که در فرآیند تشکیل دولت جدید این کشور دخالت می کنند، در اظهارات و موضع گیری های خود قانون اساسی را نادیده می گیرند در حالی که باید بدان استناد کنند و به مفاد آن پایبند باشند چرا که تلاش آنها در راستای تشکیل دولت بدون استناد به مفاد قانون اساسی، به نتیجه نمی رسد.

خبر اصلی را در المیادین ببینید

برچسب‌ها:

نظر شما