به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، سردار "محمد حسین حمیدی" روز سه شنبه با اشاره به آمار 100 ساله تصادفات ایران اظهار داشت: با توجه به نوع خودروها در دهه 40 و 50، شبکه معابر و نوع ترافیک، وضعیت تردد، نوع انضباط و فرهنگ ترافیکی که در شهر وجود داشته، میتوان در خصوص فرهنگ ترافیک در آن زمان بیشتر صحبت کرد.
وی گفت: در سال 1279 اولین خودرو وارد تهران میشود و در سال 1298 سیستم راهنمایی و رانندگی شکل میگیرد که جمعیت آن زمان پایتخت یکصد و 21 هزار و 584 نفر بوده است. همچنین در سال 1284 تعداد خودرو در شهر تهران 214 دستگاه بوده و جمعیت شهر 155 هزار نفر بوده است.
مقام ارشد راهور فاتب افزود: این روند تا سال 1300 که جمعیت خودرویی 600 دستگاه بوده و جمعیت شهر تهران 196 هزار نفر بوده است ادامه پیدا میکند و این زمانی بوده که از دو سال قبل از آن، راهنمای و رانندگی شکل گرفته است؛ خودروها شماره گذاری میشوند و ضوابط مربوط به تردد، تصادف و آیین نامهها از این سال به بعد شکل منظمی به خود میگیرد.
حمیدی تصریح کرد: جمعیت خودرویی و جمعیت شهری تهران تا سال 1335 دارای شیب ملایمی بود اما در سال 1335 یک انفجار جمعیتی هم در شمار خودرو و هم جمعیت شهری اتفاق میافتد و آمار خودرو به 750 هزار دستگاه و شمار جمعیت تهران به یک میلیون و 560 هزار نفر افزایش پیدا میکند.
وی با اعلام اینکه تا پایان سال گذشته جمعیت تهران حدود 13 میلیون نفر بوده است، گفت: جمعیت به تناسب شناور بودن آن ترافیک سنگینی را ابتدای صبح و آخر وقتها ایجاد میکند. در سال گذشته تعداد جمعیت در شهر تهران 13 میلیون نفر و تعداد خودرو 7 میلیون دستگاه بوده است. البته تعداد خودروهایی که خارج و وارد پایتخت میشوند شناور است که در این آمار نیست و تعداد تردد شناور نیز روزانه حدود سه میلیون خودرو است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ابراز کرد: شرایط کرونایی نشان داد تردد خودروها چقدر میتواند متفاوت باشد و محدودیتهایی که اعمال شد مشخص کرد اگر آن ترددهای شناور وجود نداشته باشد شهر از انضباط بیشتری برخوردار است.
این مقام انتظامی اظهار داشت: این آمارها نشان میدهد جمعیت و تعداد خودروها از گذشته تاکنون چقدر تغییر کرده است؛ همانطور که یکی از همکاران بنده که در سال 1365 رئیس پلیس راهور تهران بوده است در کتابی نوشته ساعت 10 شب که برای استراحت میرفتیم تازه تقاطع بهبودی و آزادی قفل میشده است.
حمیدی ادامه داد: از آن زمان تاکنون تهران توسعه پیدا کرده است و اگر سامانههایی مانند بی آرتی، مترو، تونلها نبود واقعاً اتفاقات بدی رخ می داد چرا که سفرهای درون شهری در تهران روزانه 20 میلیون است.
وی در این باره افزود: همین انضباط به پلیس کمک کرده است و شبکه معابر و اصلاحات هندسی روی داد و راهها و بزرگراهها و کمربندیها توانست شهر را نجات دهد.
وی تاکید کرد: عمدتاً توجه ما در این قرن به افزایش خودروها بوده است و ماحصل این نگاه آلودگی هواست و اگر این وضع ادامه یابد، دچار مشکل میشویم.
رئیس پلیس راهور فاتب بیان داشت: در ده سال گذشته مثلاً در سال 1389 ما یکهزار و 52 نفر کشته در تصادفات درون شهری کشور داشتیم که سهم شهر تهران 4 و نیم درصد بوده است، این آمار به مرور کاهش پیدا کرد و در سال گذشته به 3 و نیم درصد رسید. علیرغم افزایش جمعیت و خودروها شاهد هستیم تصادفات در سال گذشته کاهش داشته است.
مقام ارشد انتظامی تهران خاطرنشان کرد: اولین کاری که در راستای بهبود اوضاع باید صورت پذیرد اصلاح نگاه مدیران و کارشناسان است و اگر بخواهیم شهر را به همین صورت به خودرو واگذار کنیم امکان پذیر نیست.
وی افزود: چقدر میخواهیم کمربندی و تونل راه بسازیم لذا اگر بخواهیم انضباط در ترافیک باشد و اگر بخواهیم تصادفات را کاهش دهیم شهر را از نگاه خودرو محوری باید به سمت انسان محوری ببریم و پیاده راههایی بسازیم که شهروندان بتوانند در کنار منزل خود از آن استفاده کنند و به مسیرهای دوچرخه بیشتر توجه داشته باشیم و سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.
وی گفت: سازمان محیط زیست، بیمه شهرداریها و دولت میتوانند نقش بسزایی در این خصوص داشته باشند تا بتوانیم نظم بیشتری را در سطح شهر حاکم کنیم.
∎