شناسهٔ خبر: 47109345 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

«هشتمین جمهور» | بستۀ خبری ویژه انتخابات؛

جهانگیری؛ گزینۀ اصلی اصلاحات/ تصمیم قالیباف تا روز ثبت نام/ رئیسی سراغ انتخابات نرود

در هشتمین جمهور گزیده‌ای از آخرین اخبار فضای انتخابات و حواشی پیرامون آن را پیگیری خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ «هشتمین جمهور» عنوان بستۀ خبری-تحلیلی است که همزمان با سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و انتخاب هشتمین رئیس جمهور، به بازخوانی اخبار رسمی و غیر رسمی پیرامون انتخابات و نامزد‌های ریاست جمهوری می‌پردازد.

آخرین و تازه‌ترین اخبار انتخابات را در شماره یازدهم از بستۀ «هشتمین جمهور» بخوانید.

جهانگیری؛ گزینۀ اصلی اصلاحات

شهرام صادر، دبیرکل حزب همکاری ملی اظهار کرد: «در جبهه اصلاحات این بحث مطرح شد که فعلا گزینه‌ای معرفی نکنیم تا تکلیف احراز صلاحیت‌ها مشخص شود، اما بیشتر اعضا معتقدند نباید زمان را از دست بدهیم و به همین دلیل هم احزاب عضو گزینه‌های خود را معرفی کردند. در لیست داوطلبان بیشترین پیشنهاد متعلق به محمد جواد ظریف است اگرچه ممکن است بیشتر گزینه‌های جبهه اصلاحات ایران احراز صلاحیت نشوند.

وی افزود: «احتمالا با در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات ممکن است سرانجام اسحاق جهانگیری به عنوان گزینه جبهه اصلاحات انتخاب و معرفی شود، چون حزب کارگزاران سازندگی او را به عنوان گزینه اصلی خود معرفی کرده است.»

قاضی زاده: شعار‌های یک رئیس جمهور نباید رویاگونه باشد

سید احسان قاضی زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: «قبل از انتخابات شعار‌های بسیار انتزاعی و رویایی و وعده‌هایی که موضوعیتی در عرصه جامعه ندارند، عنوان می‌شود. شعار‌های یک رئیس جمهور نباید رویاگونه، تخیلی یا پوپولیستی باشد، بلکه باید واقعی و براساس مشکلات عینی مردم و فضای فعلی کشور با در نظرگرفتن تمامی شرایط داخلی و بین المللی صورت بگیرد.»

حقوق ۱۰ میلیونی برای کارگران

محمد غرضی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در گفتگو با خبرگزاری دانشجو گفت: «در حوالی سال ۸۴ یک کارگر طبق قانون ۴۰۰ هزار تومان می‌گرفت که میشد ۴۰۰ دلار؛ ولی الان حدود ۳ میلیون تومان می‌گیرد و می‌شود ۱۵۰ یا ۱۶۰ دلار. همه دولت‌ها از مشروطه تا به امروز حقوق خاصه را بر حقوق عامه ترجیح دادند و به ضرر ملت و فقرا کار کردند.

وی خاطرنشان کرد: «من تشخیصم این است که نزدیک به ۱۰ میلیون کارگر داریم. هر خانواده کارگری، یک خانواده دیگری را اداره می‌کند و این ظلمی که ظرف این ۱۰۰ سال یا ظرف این ۱۰ سال شده است.»

غرضی با اشاره به سربازی اجباری اظهار داشت: «مردم به رضا خان سرباز نمی‌دادند، زیرا کودتاگر بود. رضا خان آمد و یک مجلسی در سال ۱۳۰۴ درست کرد و اجبار کرد مردم به دولت سرباز بدهند، برای همین شد اجباری. از ۱۳۰۴ تا امروز که ۱۴۰۰ است، ۹۶ سال است که مردم اجباری عمل می‌کنند.»

وی به آقازادگان ایرانی ساکن در آمریکا پرداخت و افزود: «آقای ترامپ بررسی کرد که ۵ هزار نفر از اولاد مدیریت جمهوری اسلامی در آمریکا است و اعلام کرد همه این‌ها را اخراج می‌کند و بعد این کار را نکرد.»

جلیلی: روابط با دنیا را در ۴-۵ کشور محدود کرده‌اند

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: «ما می‌گوییم اگر می‌خواهید با فشار دشمن مقابله کنید، راهش تعامل گسترده و سازنده با جهان است. چه کسانی نمی‌خواهند این کار انجام شود؟ کسانی که روابط با دنیا را در ۴-۵ کشور خلاصه می‌کنند و اینکه بگوییم دنیا فقط آمریکا و چند کشور اروپایی است و تمام توان‌مان هم صرف آن شود، نتیجه‌اش چیزی است که امروز می‌بینیم و امروز ما را تحریم کردند و سایر کشور‌ها را هم برای این که با ما کار نکنند، تحریم کردند.»

وی افزود: «در شرایط کنونی جدای از نگاه‌های سیاسی و انتخاباتی باید صحنه کشور را ببینیم و نگاه کنیم که سیاست خارجیِ خوب چیست؛ بخشی از آن دیپلماسی و بخشی نیز تعامل اقتصادیِ قوی با همسایگان و سایر کشورهاست و البته این مسئله فقط محدود به وزارت خارجه نیست و سایر وزارتخانه‌ها هم در این امر نقش دارند.»

تصمیم قالیباف تا روز ثبت نام

امیر ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب دربارۀ حضور قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره حضور یا غیبت آقای قالیباف در انتخابات صورت گرفته و او تا امروز به شکل رسمی تصمیمی برای ورود به انتخابات نگرفته است. گرچه برخی از دوستان حزبی قالیباف اعلام کردند او که منتظر شکل‌گیری فضای انتخابات و بررسی همه جانبه است. به نظر می‌رسد قالیباف تصمیم خود را در ایام ثبت‌نام خواهد گرفت.»

برنامۀ آخوندی

کانال تلگرامی عباس آخوندی، متن برنامه ارائه شده عباس آخوندی به شورای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان با عنوان "یک ملت، یک دولت" را منتشر کرد. آخوندی در این برنامه، عنوان کرد: «به منظور ارتقای سطح گفتمان سیاسی در انتخابات ۱۴۰۰ در جامعه ایران، به‌جای بحث در اتاق‌های دربسته و در جمع‌های کوچک، بهتر است گفتمان‌ها در سطح عموم مردم و به‌طور شفاف و آزادانه بحث شود.»

وی افزود: «راهِ خروج از کیفیت نازل صحنه سیاسی ایران و فضای زنده‌باد - مرده‌باد موجود بحث گفتمانی است. از این‌رو، من داوطب شدم تا چارچوب گفتمانی خودم برای رویارویی با مساله‌های امروز ایران که در شورای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان طرح کردم را انتشار دهم و به معرض نقد ناقدان از هر گروه فکری و سیاسی قرار دهم و از هر موقعیتی که رسانه ملی و یا سایر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که برای نقد با مبنا و روش‌مند آن فراهم آورند استقبال می‌کنم.»

یکی از چهارده نفر

حسن رسولی، عضو جبهه اصلاحات ایران در رابطه با نامزد‌های احتمالی اصلاحات و کاندیداتوری شریعتمداری گفت: «شریعتمداری یکی از چهارده نفری است که به جبهه اصلاحات پیشنهاد شده است، باید منتظر ماند و مشاهده کرد که صحنه رقابت‌ها چه مسیری را نهایی می‌کند. شریعتمداری چهره شناخته شده‌ای است و با توجه به اینکه وزیر است، ظرفیت اداره کشور را دارد منتها باید این را در نظر گرفت که عرصه رقابت‌ها چگونه شکل می‌گیرد.»

عباسی: رئیسی سراغ انتخابات ۱۴۰۰ نرود

فریدون عباسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به کاندیداتوری رئیسی، اظهار داشت: «وجود شخصی مثل آقای رییسی در قوه قضاییه مغتنم است، بهتر است مسیر خود را تا انتها در این سمت دنبال کند و به سراغ انتخابات ۱۴۰۰ نرود. ما برای رفتن به‌سمت توزیع عدالت در جامعه و ایجاد زمینه‌های تمدن نوین اسلامی لازم است فردی را در قوه قضاییه داشته باشیم که همان جنس باشد.»

خرازی از راه انداختن چرخ تولید می‌گوید

صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: «شعار من "خدمت، صداقت و تلاش مضاعف" است. البته شعار اصلی هنوز انتخاب نشده. آنچه از بستر فکری من بیرون می‌آید و آن را حلقه مفقوده ایران امروز می‌دانم این سه مورد است: تلاش صادقانه، خدمت مشفقانه برای مردم و به راه انداختن چرخ تولید و اقتصاد ایران. هیچ‌چیز امروز به اندازه حرکت چرخ‌های تولیدِ اقتصاد کشور برای من اهمیت ندارد و این یعنی پایان اقتصاد دولتی، هدایت به سمت اقتصاد آزاد و سرمایه‌گذاری‌های عمده دولت در عرصه‌های زیربنایی اقتصاد و صنعتِ توسعه محور درکشور و ایجاد اشتغال برای جوانان.»

محمد: مصوبات شورای نگهبان، برای ما حکم قانون را دارد

سعید محمد درباره مصوبه شورای نگهبان بیان کرد: «شورای نگهبان از قانون اساسی نگهبانی می‌کند و اگر این شورا چیزی را تصویب کرده، بر اساس قانون تصویب کرده و برای ما حکم قانون را دارد.»

محمد تصریح کرد: «در این مصوبه برای کاندیدا‌های نظامی گفته شده که باید ۴ سال سابقه حضور در جایگاه سرلشکری داشته باشند؛ من بیش از ۸ سال سابقه جایگاه سرلشکری دارم و مشکلی در این زمینه ندارم. در حوزه نظامی درجه با جایگاه تفاوت‌هایی دارد و افراد نظامی می‌توانند با دو درجه پایین تر، جایگاه‌های درجات بالاتر را تصاحب کنند.»

زمان‌بندی انتخابات ۱۴۰۰

سیامک ره پیک، قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: «ثبت نام کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ اردیبهشت آغاز و به مدت پنج روز ادامه دارد.»

وی افزود: «بعد از ثبت نام، شورای نگهبان پنج روز فرصت دارد که بررسی صلاحیت‌ها را انجام دهد. البته در موارد ضروری قانون گفته که پنج روز دیگر هم می‌تواند اضافه کند. در واقع بین ۵ تا ۱۰ روز رسیدگی شورای نگهبان است و بعد از آن تبلیغات آغاز می‌شود و تا یک روز قبل از انتخابات، تبلیغات ادامه دارد.»

انتشار متن کامل مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان

شورای نگهبان متن کامل مصوبه مربوط به شرایط ثبت‌نام داوطلبین انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم را که طی نامه‌ای از سوی آیت‌الله جنتی خطاب به وزیر کشور ابلاغ شده است را منتشر کرد.

در این متن "تعریف، معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبّر بودن نامزد‌های ریاست جمهوری" در دو ماده و سه تبصره آمده‌است.

نظر شما