شناسهٔ خبر: 47054198 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

رییسی و چالش کسب اجازه

همزمان با نزدیک شدن به انتخابات اخبار و شنیده‌ها پیرامون تصمیم انتخاباتی سید ابراهیم رییسی نیز بیشتر می‌شود. هرچه باشد او جدی‌ترین گزینه اصولگرایان است و برخی سیاسیون در این جریان اصرار دارند که با ورود او کار تمام است و اجماع و بعد هم موفقیت حاصل خواهد شد. این اما درحالی است که هنوز نه تصمیم رییسی قطعی شده و نه معلوم است که اجماع به این آسانی باشد و تجربه او در انتخابات ۹۶ تکرار نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  شنیده‌ها و اخبار غیررسمی حاکی از آن است که ستادهای انتخاباتی رییسی فعال شده و قاضی‌القضات شخصا مایل به کاندیداتوری است. عدم اعلام این تصمیم اما ابهاماتی را آفریده است و حتی کار را برای سایر نیروهای اصولگرا و اصلاح‌طلبان که میل به کاندیداتوری دارند، سخت کرده است.

دلیل این تعلل اما انگار بیش از هر چیزی به خاطر چالش جدی است که رییسی پیرامون جلب موافقت مقام معظم رهبری دارد. اگرچه بارها گفته و تاکید شده که ایشان نفیا یا اثباتا به کسی نمی‌گویند که نامزد بشود یا نشود، اما بسیاری بر این باور هستند که قرار داشتن در راس یک دستگاه انتصابی دست رییسی را بسته است. مثلا محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا دیروز به «خبرآنلاین» گفته بود: «آقای رییسی برای قوه قضاییه مستقیما منصوب رهبر انقلاب است و قاعدتا اگر ایشان بخواهد برای کاندیداتوری اقدام کند مقام معظم رهبری باید از این کار راضی باشند.» او این را هم می‌گوید که «به ما خبر رسیده است که هرکسی که به رهبری مراجعه می‌کند و در مورد انتخابات سؤال می‌کند ایشان می‌فرمایند که من ایجابا و سلبا هیچ اظهارنظری نمی‌کنم» و حتی توصیه رهبری به سیدحسن خمینی را یک استثناء قلمداد کرده اما در عین حال می‌گوید: «خود آقای رییسی باید قاعدتا و اخلاقا این اطمینان خاطر را پیدا کند که رهبری مخالف آمدن ایشان نیستند، ولی نهایتا تا ثبت‌نام‌ها انجام نشود هنوز نمی‌توانیم متوجه شویم که چه کسی خواهد آمد و چه کسی نخواهد آمد.»

این را نیز باید در نظر داشت که پیش‌تر نیز افرادی در این رابطه گفته بودند. مثلا عباس سلیمی نمین در مصاحبه‌ای با «نامه‌نیوز» گفته بود که همه افرادی که با حکم رهبری در سمت‌های اجرایی قرار دارند، از کاندیداتوری پیش از استعفا منع شده‌اند.

ناگفته نماند که ابراهیم رییسی در این انتخابات چالش‌های بیشتری نیز دارد. او به فرض کسب اجازه و اعلام کاندیداتوری، نیازمند حمایت قاطع همه طیف‌های اصولگرایی است که به نظر می‌رسد مثل قبل در این زمینه اتفاق نظر ندارند.

نظر شما