شناسهٔ خبر: 46998262 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اصلاح طلبان و انتخابات ۱۴۰۰؛ اسامی کاندیدای پیشنهادی جبهه اصلاحات و حزب کارگزاران/ ظریف، جهانگیری و هاشمی کاندیدای مطرح اصلاح طلبان

صاحب‌خبر -

شفقنا- جبهه اصلاحات و حزب کارگزاران کاندیدای پیشنهادی خود را معرفی کردند که نام های ظریف، جهانگیری و محسن هاشمی در هر دو لیست مشترک است. مرحله بعدی که دغدغه اصلی اصلاح طلبان است، تأیید صلاحیت ها در شورای نگهبان است. محمود صادقی و علی محمدنمازی معتقدند شورای نگهبان با اصلاح طلبان رابطه خوبی ندارد و بعید نیست کاندیدای اصلاح طلبان رد صلاحیت شوند.

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار، نظرات و تحلیل های اصلاح طلبان درباره انتخابات ۱۴۰۰ را می خوانید:

اصلاح‌طلبان، ۱۴ کاندیدای پیشنهادی خود را معرفی کردند

اصلاح‌طلبان، 14 کاندیدای پیشنهادی خود را معرفی کردند اصلاح‌طلبان، 14 کاندیدای پیشنهادی خود را معرفی کردند

ایسنا علوم پزشکی تهران – جبهه اصلاح‌طلبان ایران، ۱۴ کاندیدای پیشنهادی اولیه خود و فهرست کاندیداهایی که توسط حداقل ۱۰ عضو مجمع عمومی جبهه اصلاح‌طلبان ایران برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیشنهاد شده‌اند را معرفی کردند.

آذر منصوری، سخنگوی جبههٔ‌ اصلاحات ایران، گفت: فهرست افرادی که توسط حداقل ۱۰ عضو مجمع عمومی جبههٔ اصلاحات ایران برای ارزیابی نامزدی ریاست‌جمهوری‌شان در جبهه اصلاحات ایران به دبیرخانهٔ مجمع پیشنهاد شده‌اند از این قرار است (به ترتیب تعداد پیشنهاددهنده):

۱-جواد ظریف (۳۷ پیشنهاد)

۲- اسحاق جهانگیری (۳۵ پیشنهاد)

۳- مصطفی تاج‌زاده (۳۲ پیشنهاد)

۴- مسعود پزشکیان (۲۵ پیشنهاد)

۵- محمدرضا عارف (۲۱ پیشنهاد)

۶- محسن هاشمی (۲۰ پیشنهاد)

۷- محمد شریعتمداری (۱۹ پیشنهاد)

۸- مصطفی کواکبیان (۱۵ پیشنهاد)

۹- محمد صدر (۱۳ پیشنهاد)

۱۰- محمود صادقی (۱۲ پیشنهاد)

۱۱- شهیندخت مولاوردی (۱۱ پیشنهاد)

۱۲- زهرا شجاعی (۱۱ پیشنهاد)

۱۳- عباس آخوندی (۱۱ پیشنهاد)

۱۴- صادق خرازی (۱۰ پیشنهاد)

در جلسهٔ‌ امروز مجمع عمومی دربارهٔ مراحل بعدی ارزیابی نامزدها در جبههٔ‌ اصلاحات ایران تصمیم‌گیری خواهد شد.

کاندیدا‌های حزب کارگزاران برای انتخابات ۱۴۰۰ نهایی شدند

کاندیدا‌های حزب کارگزاران نهایی شدند کاندیدا‌های حزب کارگزاران نهایی شدند

ایسنا نوشت: سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی از نهایی شدن گزینه‌های این حزب و معرفی آن‌ها به جبهه اصلاحات خبر داد.

حسین مرعشی در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف و محسن هاشمی از سوی حزب کارگزاران سازندگی به جبهه اصلاحات ایران معرفی شدند.

داریوش قنبری: کواکبیان برای انتخابات به جبهه اصلاحات معرفی شد  

کواکبیان برای انتخابات به جبهه اصلاحات معرفی شد / شانس پیروزی اصلاحات در گرو مشارکت مردم در انتخابات است کواکبیان برای انتخابات به جبهه اصلاحات معرفی شد / شانس پیروزی اصلاحات در گرو مشارکت مردم در انتخابات است

ایرنا نوشت: یک عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری گفت: مصطفی کواکبیان برای انتخابات ریاست جمهوری برای انتخاب داوطلب واحد اصلاح‌طلب به جبهه اصلاحات ایران معرفی شده است. در حزب مردم‌سالاری مصطفی کواکبیان آمادگی داوطلبی برای انتخابات ریاست جمهوری را دارد.

عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری گفت: مصطفی کواکبیان برای انتخابات ریاست جمهوری برای انتخاب داوطلب واحد اصلاح‌طلب به جبهه اصلاحات ایران معرفی شده است.

به گزارش ایرنا، داریوش قنبری روز یکشنبه درباره گزینه معرفی شده حزب مردم سالاری برای انتخابات ریاست جمهوری به جبهه اصلاحات ایران، گفت: در حزب مردم‌سالاری مصطفی کواکبیان آمادگی داوطلبی برای انتخابات ریاست جمهوری را دارد. اگرچه حزب در نظر دارد که داوطلب خود را معرفی کند اما یقینا در چارچوب جریان اصلاحات عمل می‌کند و مساله تعیین کننده، نظر جبهه اصلاحات و کمک به تشکیلات انسجام‌بخش است.

عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری درباره تمایل اصلاح‌طلبان برای معرفی محمد جواد ظریف برای انتخابات ۲۸ خرداد یادآور شد: ظریف یکی از گزینه‌های جدی جبهه اصلاحات است و یقینا نظر جمع کثیری از اصلاح‌طلبان بر اعلام داوطلبی او است.

قنبری ادامه داد: جریان‌های مختلف اصلاح‌طلب نمی‌توانند به تنهایی در انتخابات ریاست جمهوری وارد عمل شوند، نیاز است احزاب به‌شکل اجماعی وارد عمل شوند چون انتخابات ریاست جمهوری به کار جبهه‌ای نیاز دارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر اصلاح‌طلبان داوطلبان زیادی چون اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف، محسن هاشمی، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان و سید مصطفی تاجزاده را در لیست خود دارند و ممکن است زمان ثبت نام به تعداد داوطلبان افزوده شود.

شانس پیروزی اصلاحات در گرو مشارکت مردم در انتخابات است

قنبری با اشاره به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸، افزود: در انتخابات مجلس به دلیل ردصلاحیت اصللاح‌طلبان فرصتی برای این جریان فراهم نشد تا بتوانند لیستی ارائه کنند و حتی لیست داوطلبان اصلاح‌طلب در تهران نیز ناقص بود و حتی مورد اجماع همه اصلاح‌طلبان نبود.

عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری در تمام دوره‌ها دو قطبی بوده است و جناح اصلاح‌طلب در تمام دوره‌ها داوطلب حضور داشته است.

قنبری با اشاره به شانس پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات تصریح کرد: اصلاحات جریان مردمی است و شانس پیروزی آنها بستگی به میزان مشارکت بالا دارد که در حال حاضر به دلیل فشارهای اقتصادی، وعده‌های انباشته شده و عدم حضور برخی داوطلبان ممکن است نرخ مشارکت کاهش داشته باشد.

وی عنوان کرد: در ارتباط با وعده‌های انباشته شده نیز باید جریان‌های سیاسی برای مردم شفاف سازی کنند و از ضعف‌های خود عذرخواهی کنند که این موضوع نیز روی مشارکت مردم تاثیر خواهد گذاشت.

اصغرزاده از داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد

اصغرزاده از داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد اصغرزاده از داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد

ایرنا نوشت: دبیرکل انجمن مهندسان ایران گفت: شرایط را برای ورود به عرصه رقابتی، آبرومند و منصفانه مناسب نمی‌بینم و رسما به دبیرخانه جبهه اصلاحات ایران اعلام کردم که اینجانب برای دوره فعلی داوطلب نمی‌شوم.

دبیرکل انجمن مهندسان ایران درباره معرفی داوطلب این تشکل به جبهه اصلاحات ایران، نوشت: شرایط را برای ورود به عرصه رقابتی، آبرومند و منصفانه مناسب نمی‌بینم و رسما به دبیرخانه جبهه اصلاحات ایران اعلام کردم که اینجانب برای دوره فعلی داوطلب نمی‌شوم.

به گزارش ایرنا، سید ابراهیم اصغرزاده درباره معرفی گزینه انجمن اسلامی مهندسان ایران به جبهه اصلاحات ایران، خطاب به اعضای تشکل متبوع خود اعلام کرد که شرایط را برای ورود به عرصه رقابتی آبرومند، منصفانه و نسبتا آزاد مناسب نمی‌بینم. طبعا به تکلیف تاریخی در آگاهی بخشی و تبیین مواضع اصلاح طلبانه عمل خواهم کرد.

دبیرکل انجمن مهندسان ایران افزود: رسما به دبیرخانه جبهه اصلاحات ایران اعلام کردم که اینجانب برای دوره فعلی داوطلب نمی‌شوم.

اصغرزاده خاطرنشان کرد: امیدوارم انجمن مهندسان بتواند با طرح موشکافانه مباحث کلیدی و مسائل بنیادی و ارائه راه حل‌های ریشه ای گام موثری جهت ارتقای گفتمان اصلاحات ساختاری در درون سیستم بردارد.

انجمن اسلامی مهندسان ایران روز جمعه دهم اردیبهشت در بیانیه‌ای، ابراهیم اصغرزاده را به‌عنوان داوطلب اجماعی این تشکل اصلاح‌طلب معرفی و اعلام کرده بود که در صورتی که به هر علت اصغرزاده به عرصه انتخابات ورود نکند؛ انجمن بر اساس اولویت از اشخاص زیر حمایت می‌کند:

۱- سید مصطفی تاج‌زاده

۲- محمد جواد ظریف

۳- شهیندخت مولاوردی

محمود صادقی: تعدد کاندیداها در شرایط فعلی به نفع اصلاح طلبان است 

انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری رویداد ۲۴ نوشت: محمود صادقی با اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ میگوید: بهتر است اگر گزینه مورد اجماع جریان اصلاحات از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شود، با توجه به تجربه گذشته، کاندیدایی معرفی نکنیم و گزینه پوششی نداشته باشیم.

کمتر از ۵۰ روز دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده است. روز گذشته گزینه‌های نهایی حزب اتحاد ملت مشخص شدند (ظریف، جهانگیری، تاجزاده، مولاوردی و سیدمحمد صدر) همچنین حزب کارگزارن نیز (محسن هاشمی، ظریف و جهانگیری) را به عنوان گزینه‌های اصلی خود برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند. با معرفی گزینه‌های سایر احزاب تاثیرگذار همچون اعتماد ملی، اسامی در نهاد اجماع‌ساز بررسی خواهند شد تا در نهایت اصلاح طلبان به یک نام نهایی برسند. اما آیا آنها با چنین نام‌هایی امکان پیروزی در رقابت را دارند؟ وضعیت اصلاح طلبان با حضور این چهره‌ها چگونه است؟ اینها سوالاتی است که محمود صادقی در گفت‌وگو با رویداد‌۲۴ به آن پاسخ داده است.

تعدد کاندیداها به نفع اصلاح طلبان است

محمود صادقی دبیرکل حزب اصلاح طلب انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اصلاح طلبان با تمام توان تصمیم دارند وارد انتخابات شوند و با یک انسجام حداکثری از مدت‌ها قبل کار تشکیلاتی کرده‌اند و در قالب کمیته‌های مختلف جلسات خوبی را تشکیل دادند و سازوکار‌های متعددی را برای انتخابات تعیین کردند و از این هفته هم فرآیند بررسی کاندیدا‌ها شروع می‌شود و کاندیدا یا کاندیدا‌های خودشان را اعلام خواهند کرد.

وی ادامه داد: شرایط اصلاح طلبان را مثبت ارزیابی می‌کنم و شخصیت‌های بسیاری از اصلاح طلبان برای انتخابات کاندیدا شده‌اند و همین تعدد هم می‌تواند به نوعی نشان‌دهنده میل به مشارکت باشد. با وجود همه مخاطرات و محدودیت‌ها اصلاح‌طلبان می‌خواهند که در صحنه حضور داشته باشند و این اتفاق مثبتی است و باید دید که در نهایت اصلاحات به چه جمع‌بندی می‌رسد و شورای نگهبان نیز چه عملکردی را در قبال این جریان خواهد داشت. اما تا به این لحظه آن چیزی که می‌بینم تحرک خوبی است، با اینکه بدنه مردمی جریان اصلاحات هنوز آن تحرک و انگیزه لازم را پیدا نکرده اما در سطح نخبگانی و تشکیلاتی اصلاح طلبان تحرک چشمگیر و خوبی ایجاد شده است.

صادقی با بیان اینکه هریک از گزینه‌های اصلاح طلب یک ظرفیتی را دارا هستند، گفت: آقای ظریف در مجموع به نظرم جز اشخاصی است که نسبت به سایر کاندیدا‌ها پتانسیل جذب بالایی برای آرا عمومی دارد. عامه مردم البته از دولت روحانی نارضایتی دارند، اما شاید تنها جایی که نقطه قوت دولت روحانی محسوب می‌شود، سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها است. به دلیل اینکه تاثیر خود را در سایر بخش‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی و معیشتی لمس کردند، خب در این حوزه مردم نظر مثبتی دارند و ظریف را نماد گشایش و رفع تحریم‌ها می‌دانند و معتقدم می‌تواند اعتماد از دست رفته را تاحدی بازسازی کند.

انتشار فایل صوتی جایگاه ظریف را ارتقا بخشید

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: دکتر ظریف ارتباط خوبی با حاکمیت و رهبری دارند و از افراد مورد اعتماد رهبری بوده و هستند و از این جهت فکر می‌کنم شرایط خوبی دارند. تخریب‌هایی که بعد از انتشار فایل صوتی ظریف نسبت به او می‎شود، نشان می‌دهد که مخالفان و تندرو‌ها چقدر نگران شده‌اند و می‌تواند موقعیت ظریف را ارتقا ببخشد. این تخریب‌ها کاملا نشان دهنده نگرانی رقبا است. در واقع انتشار این فایل صوتی باعث ارتقا جایگاه او در صحنه انتخاباتی شد.

صادقی با بیان اینکه در خصوص آقای جهانگیری هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ام، یادآور شد: شخصا در این موقعیت معتقدم هرچقدر که تعداد کاندیدا‌ها بیشتر باشد، به نفع جریان اصلاحات است و اگر با دست پرتری در انتخابات حاضر شوند، می‌توانند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند. حضور جهانگیری در دولت روحانی خصوصا در دوره دوم، سرمایه اجتماعی او را تضعیف کرد، اما در مجموع وی به عنوان یک پتانسیل خوب می‌تواند در صحنه حضور پیدا کند و استقبال مردم از حضور او در کلاب هاوس نیز نشان دهنده سیگنال‌های مثبتی در این باره است.

با یک مناظره یا یک اتفاق شرایط تغییر می‌کند

نماینده سابق مجلس، با تاکید بر اینکه روند انتخابات یک روند سیال است، تصریح کرد: با اینکه فرصت کمی تا انتخابات باقی مانده است، ولی با یک مناظره، یک اتفاق یا یک حرف ممکن است شرایط تغییر کند و آرا خاکستری به سمت یک فرد یا گروه برود. اکنون گزینه نهایی جریان اصولگرا مشخص نشده است و نمی‌توانیم پیش‌بینی خاصی هم داشته باشیم. به نتیجه رسیدن مذاکرات وین می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی انتخابات داشته باشد، بنابراین معتقدم جریان اصلاحات از شرایط بسیار خوبی برخوردار هستند که بتوانند رویاروی اصولگرایان بایستند. این انتخابات البته سختی‌های خاص خود را هم دارد و کاندیدای اصلاحات ممکن است به عنوان گزینه وضع موجود تلقی شود، خصوصا در رابطه با آقای جهانگیری. به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌تواند شرایط ظریف را بهبود ببخشد.

رفتن به سمت لاریجانی عدول از ظریف است

صادقی ادامه داد: ممکن است تصمیمات دقیقه نودی در انتخابات گرفته شود و از حالا نمی‌توان در باره برخی از موضوعات به صورت قاطعانه صحبت کرد. نمونه بارز آن انتخابات ۹۲ است و یک هفته مانده به انتخابات کمتر کسی فکر می‌کرد که چنین رویدادی اتفاق بیفتد. اما با توجه به سازوکاری که تاکنون مشخص شده، رویه به این صورت است که اگر گزینه مورد اجماع جریان اصلاحات از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شود، با توجه به تجربه گذشته، دیگر کاندیدایی معرفی نخواهیم کرد و هیچگونه گزینه پوششی نخواهیم داشت، حتی آقای لاریجانی. رفتن به سمت لاریجانی را عدول از آقای ظریف می‌دانم. یعنی ظریف را هم اصلاح طلبان او را یک اصلاح طلب تمام عیار نمی‌دانند و پایین‌تر از او را قبول ندارند. ظریف به نوعی سقف و کف اصلاح‌طلبان است.

علی محمد نمازی: شورای نگهبان رابطه خوبی با اصلاح‌طلبان ندارد

شورای نگهبان رابطه خوبی با اصلاح‌طلبان ندارد شورای نگهبان رابطه خوبی با اصلاح‌طلبان ندارد باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: رابطه‌ای که شورای نگهبان با اصولگرایان دارد با اصلاح‌طلبان ندارد و کاندیدای اصولگرایان به راحتی مورد تایید شورای نگهبان قرار می‌گیرد، اما احتمال اینکه کاندیدای اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شود وجود دارد.

علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: رابطه‌ خوبی که شورای نگهبان با اصولگرایان دارد با اصلاح طلبان ندارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، درباره چرایی تعدد کاندیداهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار کرد: یک روندی در کشور از سال ۸۸ به وجود آمد که مشکلاتی برای اصلاح‌طلبان ایجاد کرد و بعد از آن در سال ۹۲، کاندیدای اصلی اصلاح طلبان که مرحوم آیت‌الله هاشمی بود تایید صلاحیت نشد، به همین دلیل مجبور شدیم آقای روحانی را معرفی و از او حمایت کنیم.

وی افزود: در سال ۹۶ هم بر اساس عملکرد، آقای روحانی مجدد انتخاب شد و مشکلی نبود، مشکل اینجاست که رابطه‌ای که شورای نگهبان با اصولگرایان دارد با اصلاح طلبان ندارد و کاندیدای اصولگرایان به راحتی مورد تایید شورای نگهبان قرار می گیرد، اما احتمال اینکه کاندیدای اصلاح طلبان رد صلاحیت شود وجود دارد.

نمازی اضافه کرد: وقتی جریانی در تایید صلاحیت مشکلات داشته باشد، مجبور است به سمت کاندیداهایی برود که علاوه بر داشتن شرایط لازم، احتمال تایید صلاحیت آن نیز بالا باشد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: اصولگرایان هنگام‌ انتخاب کاندیدای مورد نظر خود به دو موضوع داشتن شرایط لازم و اقبال عمومی توجه می‌کنند، اما اصلاح طلبان علاوه بر این دو شرایط باید این را درنظر بگیرند که گزینه‌شان مورد تایید شورای نگهبان هست یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع تایید صلاحیت است که باعث می‌شود اصلاح طلبان نتوانند کاندیدای شاخص جریان خود را معرفی کنند و به این ترتیب چندین کاندیدا معرفی می‌شود، اما براساس فرآیندی که اصلاح طلبان تعریف کرده‌اند در این دوره در نهایت فقط یک یا دو نامزد معرفی خواهند شد.

کدام کاندیداهای اصولگرا به نفع ابراهیم رئیسی کنار نمی کشند؟

خبر مهم یک اصلاح طلب از کاندیدا نشدن ابراهیم رئیسی - خبرآنلاین خبر مهم یک اصلاح طلب از کاندیدا نشدن ابراهیم رئیسی - خبرآنلاین

شرق نوشت:اگرچه اصولگرایان تلویحا اعلام کرده‌اند در صورت حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰، اجماعی بر سر او شکل خواهد گرفت و دیگر نامزدها محلی از اعراب نخواهند داشت اما مشخصا برخی چهره‌هایشان گفته‌اند که در هیچ صورت کنار نمی‌کشند و حتی در صورت نامزدشدن رئیسی هم کنار نخواهند رفت.

هم‌زمان با افزایش تلاش‌ها برای متقاعدکردن رئیس قوه قضائیه جهت حضور در انتخابات، منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان دو روز پیش گفت: «سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان می‌گوید نتایج بررسی‌ها و رصد تحرکات به او و همکارانش نشان می‌دهد که احتمال حضور سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار افزایش یافته است».

اردوگاه اصولگرایی در آستانه هیچ انتخاباتی این‌قدر بی‌برنامه، متکثر و غیر قابل پیش‌بینی نبوده است. چهره‌هایی مانند فریدون عباسی و حسین دهقان هم گفته‌اند تا آخر می‌مانند. فریدون عباسی با اشاره به اینکه موافق جمع‌آوری امضا برای حضور رئیسی در انتخابات نبودم، گفته است: «مجلس باید استقلال خود را از قوه مجریه حفظ کند، زمانی که از یک فرد دعوت می‌کنیم تا رئیس‌جمهور شود، بعد از آن به هر وزیری که او معرفی کند یا هر کاری که انجام دهد باید رأی مثبت دهیم و دیگر نمی‌توانیم نقش نظارتی خودمان را ایفا کنیم. جزء امضاکنندگان نامه به رئیسی نبودم و اعتقاد دارم که قوه قضائیه برای برقراری عدالت در جامعه نیازمند ثبات مدیریتی است. حالا که شخصی مثل آقای رئیسی که جنسش، جنس قوه قضائیه است و تجارب خوبی هم دارد و افراد، ساختار و سازمان آنجا را می‌شناسند، نقاط ضعف و کاستی‌ها را می‌داند سریع‌تر از بقیه می‌تواند در ثبات قوه قضائیه و سالم‌سازی آن و آماده‌کردن برای ساختن تمدن نوین اسلامی قدم بردارد، به نظر من ایشان در قوه قضائیه بمانند نظام بهره بیشتر می‌برد تا اینکه به قوه مجریه وارد شود»

عبدا… گنجی فعال اصولگرا و مدیرمسئول روزنامه جوان هم مشابه همین تحلیل را دارد و در توییتی به انتقاد از نامه نمایندگان به رئیسی پرداخته و نوشته: «۲۲۰ نماینده محترم مجلس که از جناب رئیسی درخواست حضور در انتخابات کرده‌اند، حتما دلسوزانه است. اما نگاه فرامتنی به درخواست خود نداشته‌اند. در نظام پارلمانی چنین امری معقول است اما در نظام ریاستی این سؤال طرح می‌شود که با فرض پیروزی، فردای انتخابات چگونه می‌خواهند بر دولت نظارت کنند؟».

از آن سو مشخص است که فردی مانند عزت‌الله ضرغامی هم که هشت سال است منتظر چنین روزی است و همه برنامه‌هایش را معطوف به حضور در انتخابات ۱۴۰۰ کرده به این راحتی کنار نخواهد کشید. سابقه اظهارنظرهایش در سال ۹۶ هم گواه همین است. او آن زمان خطاب به جمنا یا همان جبهه مردمی نیروهای انقلاب نوشته بود: «ضمن استقبال از اعلام آمادگی حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای رئیسی، امیدوارم حضور ایشان باعث گرمی و رونق انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

همان‌گونه که در متن بیانیه ایشان آمده فارغ‌بودن از گروه‌بندی‌های سیاسی رایج، مورد تأکید قرار گرفته که در واقع بر مرزبندی ایشان با جریان نوپای سیاسی جبهه‌ مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) صراحت دارد. از باب تقویت این جبهه و پیرو سخنانم در جلسه مجمع عمومی ۲۰/۱/۹۶، از شما انتظار دارم، ضمن احترام به اعلام استقلال ایشان و همچنین موضع قبلی‌شان و تمکین نسبت به آن، بر اساس آیین‌نامه‌ صریح خود که مورد پیمان همه اعضا بوده است در این خصوص تصمیم‌گیری نمایید. پیشنهاد می‌کنم به جای ایشان و نفر پنجم اعلامی که با صراحت مورد تکذیب و اعتراض ایشان قرار گرفته، دو نفر بعدی یعنی آقایان حاجی‌بابایی و نیکزاد را جایگزین نمایید» که البته کسی توجهی به این درخواست ضرغامی نکرد!

اما جالب است که چهره‌های شاخص‌تر که قبلا هم سابقه حضور در انتخابات را داشته‌اند تلویحا یا صراحتا گفته‌اند که در صورت آمدن رئیسی کنار خواهند کشید. احتمالا می‌دانند که در آن صورت شانسی نخواهند داشت و نمی‌خواهند دوباره مهر شکست‌خورده برای چندمین بار بر پیشانی‌شان بنشیند. این چهره‌ها شامل سعید جلیلی، محسن رضایی و باقر قالیباف‌اند.

چندی‌قبل به نقل از قالیباف سه شرط برای آمدنش اعلام شده بود که یکی از آنها نیامدن ابراهیم رئیسی بود اگرچه بعدا نزدیکانش این شروط را تکذیب کردند. تسنیم، اسفندماه به نقل از برخی منابع مطلع نوشته بود که قالیباف در حال حاضر با توجه به احتمال حضور رئیسی، بر عدم کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ تأکید دارد. محسن پیرهادی عضو هیئت رئیسه مجلس و از چهره‌های سیاسی نزدیک به محمدباقر قالیباف همان زمان اعلام کرد بود «قالیباف بنای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را ندارد… و برداشت من این است که با افزایش احتمال حضور ابراهیم رئیسی، قالیباف آمادگی کمک به او را دارد».

اطرافیان سعید جلیلی هم گفته‌اند که او در صورت آمدن رئیسی، توانش را در خدمت حمایت از او قرار خواهد داد. به جز این چهره‌های شاخص، سعید محمد هم در پاسخ به این سؤال که آیا با حضور آیت‌الله رئیسی در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع وی از رقابت‌ها کنار می‌روید یا خیر، گفته: «اخیرا خبرگزاری فارس همین مضمون را کار کرده و پاسخ من انتشار یافته لطفا به همان پاسخ رجوع فرمایید».

او به فارس گفته بود: «من ابتدا خدمت آقای رئیسی رفتم تا برنامه را با ایشان تنظیم کنم. ایشان گفتند که به انتخابات ورود نمی‌کنند. حتی قبل از آنکه از قرارگاه خارج شوم دوباره از ایشان پرسیدم و گفتند که قصد ورود به انتخابات را ندارند. اگر ورود کنند به آقای رئیسی کمک می‌کنم چون ایشان می‌توانند اجماع خوبی ایجاد کنند و اولویت عدم انشقاق است».

رئیسی بیاید یا نیاید؟

چند وقت قبل خبری منتشر شد مبنی بر اینکه برخی فرماندهان نیروهای مسلح از رئیسی خواسته‌اند نامزد نشود. این خبر تکذیب شد، اما روز گذشته اسماعیل کوثری هم درباره آن توضیح داده و گفته است این موضوع از اساس کذب است و تکذیب هم شد؛ سپاه و نیروهای مسلح به‌هیچ‌عنوان وارد چنین دسته‌بندی‌هایی نشده و نخواهند شد. من اطلاع دارم که چنین نامه‌ای خطاب به آقای رئیسی نوشته‌ نشده است. بله، فرماندهان نظامی اگر جایی احساس خطر کنند، برای دفاع از انقلاب ورود می‌کنند؛ مثل نامه‌ای که به آقای خاتمی در دوران اصلاحات نوشته شد. بنده هم آن نامه را امضا کردم تا هشدار لازم به رئیس‌جمهور وقت داده شود. شأن سپاه بالاتر از این حرف‌هاست و اینها شیطنت‌هایی است که کسانی که نمی‌خواهند یک تفکر انقلابی و جهادی در رأس قوه مجریه قرار بگیرد، مطرح می‌کنند.

عباس سلیمی‌نمین نیز که به نظر می‌رسد از حامیان قالیباف است، دیروز با اشاره به اینکه کاندیداهای اساسی جریان اصولگرا آقایان رئیسی و قالیباف هستند که هر دو اعلام کرده‌اند در صورت حضور دیگری در انتخابات شرکت نخواهند کرد، گفته است: مسئله دیگر این است که آیا در صورت حضور آقای رئیسی در انتخابات، سود این حرکت برای مردم بیشتر است یا حضور او در قوه قضائیه سود بیشتری برای مردم دارد؟! این بحث هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. به عقیده من، آقای رئیسی تنها کسی است که می‌تواند اصلاحات در قوه قضائیه را به‌عنوان امری حیاتی ادامه بدهد. بعد از خروج او از این قوه، اصلاحات سخت‌تر و کندتر خواهد شد. شخصیتی مثل او قوه قضائیه را به‌خوبی می‌شناسد و امروز هم دارای این ایثار و و فداکاری است که با همکاران لغزش‌کرده خود برخورد کند و این شجاعت را داشته که در مقابل آنها صف‌آرایی کند. این شجاعت در مدیران گذشته کم‌رنگ‌تر بود. مصلحت کشور بیشتر در حضور او در قوه قضائیه است. بااین‌حال سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان با اشاره به نامه آیت‌الله موحدی‌کرمانی به ابراهیم رئیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفته است مدل انتخابات سال ۹۲ مدل بازنده است؛ مقصود او حضور بیش از یک نامزد از جریان اصولگرایی در عرصه انتخابات است.

احمد مازنی: مردم، ردصلاحیت‌ها را ناشی از حب و بغض جناحی می‌دانند

مردم، ردصلاحیت‌ها را ناشی از حب و بغض جناحی می‌دانند مردم، ردصلاحیت‌ها را ناشی از حب و بغض جناحی می‌دانند

روزنامه اعتماد نوشت: گروهی خاص از فعالان یک جناح خاص سیاسی اصرار دارند که بر تمام شؤون مردم حاکم شده و در همه ‌چیز ورود کنند که این رفتار منجر به سرخوردگی مردم شده و به ‌شدت برای سلامت روان جامعه خطرناک است. معتقدم که نظام سیاسی باید فکری برای آرامش روانی مردم کند.

احمد مازنی، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی در خصوص انتخابات شوراها در روزنامه اعتماد نوشت: درحالی که طی روزهای گذشته اخباری درباره رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا منتشر شده، صرف‌نظر از موارد خاص و افرادی که بعضا پرونده داشته‌اند به نظر می‌رسد نظام انتخابات و قوانین انتخاباتی در کشور ما با اشکالات اساسی مواجه است که برطرف نشدن این اشکالات، ظلمی فاحش است در حقوق ملت!

در بررسی و واکاوی این مساله به نظر می‌رسد اشکال اساسی در این رابطه آن است که ناظران و کسانی که باید درباره صلاحیت نامزدها اعلام‌نظر کنند هر چند که شأن حقوقی دارند اما اشخاصی هستند که به یک جریان سیاسی وابستگی دارند. اگرچه به‌ موجب قانون، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ناظر بر انتخابات شوراها هستند اما باتوجه به نوع نگاه شورای نگهبان به انتخابات مجلس هم‌اکنون اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان به جریان اصولگرا گرایش دارند. بر این اساس گرایش نمایندگان عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس‌- در سطوح استانی همچنین افرادی که به کار می‌گیرند- و متعاقبا هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها و هیات‌های استانی نظارت بر این انتخابات عمدتا از همین جریان سیاسی است. در نتیجه به نظر می‌رسد که این رویکرد، رویکردی صحیح نیست و شبیه به آن است که دو تیم را برای مسابقه دعوت کنید و داور را مربی یکی از این دو تیم قرار دهید! نظام انتخابات ما نیز در شرایط کنونی تا حدودی قابل ‌توجه به همین ترتیب فعالیت می‌کند و به نظر می‌رسد که باید در اسرع وقت در این رابطه چاره‌اندیشی شود.

به هر روی مادامی که چنین اشکالی در قانون انتخابات و نظام انتخابات موجود باشد، طبیعی است بخشی از شهروندان که کاندیداهایشان رد صلاحیت می‌شوند از آنجا که می‌پندارند این رویه ناشی از حب و بغض جناحی است، تمایلی به حضور در صحنه و مشارکت نخواهند دید و در عمل رقابتی صورت نمی‌گیرد؛ چراکه اگر کاندیداهای شاخص از یک جناح باشند، وضعیتی حاکم می‌شود شبیه به اینکه بازیکنان ذخیره‌ یک تیم با بازیکنان اصلی همان تیم مسابقه دهند.

حال آنکه هر رقابت و مسابقه زمانی معنادار خواهد بود که رقبای واقعی رودروی یکدیگر قرار بگیرند. به هر حال انتخابات نوعی رقابت و مسابقه است و وقتی رقابتی معنادار شکل می‌گیرد که کاندیداهای جریان‌های مختلف حضور داشته باشند.

بحث دیگر درباره انتخابات شوراها با توجه به رد صلاحیت کاندیداها این است که اگرچه شوراها در فرآیند سیاست‌گذاری نقشی اساسی برعهده دارند اما اعضای پارلمان‌های شهری به‌ خصوص در کلانشهرها نباید الزاما سیاسی به ‌معنای فعال در حوزه فعالیت جناحی باشند. حال آنکه سیاسی بودن افراد به ‌معنای آشنایی آنان با مفهوم سیاست و دانش سیاسی بحث دیگری است و از آنجا که بخش چشم‌گیری از فعالیت شوراها در حوزه سیاست‌گذاری عمومی تعریف می‌شود از این حیث منعی وجود ندارد. به جز این معنا اما از آنجا که در مقام عمل عمده فعالیت اعضای شوراهای شهر فعالیت‌های اجتماعی است و کارشان به زندگی مردم ربط دارد نباید وارد مباحث جناحی شوند. چراکه اگر شوراها به مفهوم جناحی، سیاسی شوند تا عمق مردم، تا خانه‌های مردم، تا محل تردد و زندگی مردم همه امور جناحی- سیاسی می‌شود.

در چنین شرایطی اما گروهی خاص از فعالان یک جناح خاص سیاسی اصرار دارند که بر تمام شؤون مردم حاکم شده و در همه ‌چیز ورود کنند که این رفتار منجر به سرخوردگی مردم شده و به ‌شدت برای سلامت روان جامعه خطرناک است. معتقدم که نظام سیاسی باید فکری برای آرامش روانی مردم کند و به همین دلیل از مسوولان به ‌خصوص مجلس شورای اسلامی و مشخصا کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها می‌خواهم که با تجدیدنظر اساسی در رویه بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شورای ششم زمینه‌ساز حضور پرشور مردم در انتخابات پیش‌رو شوند.

 

نظر شما