شناسهٔ خبر: 46647749 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

50 میلیارد تومان برای بیماران کرونایی اختصاص داده شد

پیشگامی «کووبرکت» در میان واکسن‌های ایرانی

درپی درخواست وزارت بهداشت از ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟ برای کمک در تامین نیازهای بیمارستان‌های درگیر با کرونا، 240دستگاه بای‌پپ و اکسیژن‌ساز 600لیتری ازسوی ستاد اجرایی اهدا شد. 24ساعت پس از اعلام نیاز وزارت بهداشت، روز گذشته در جلسه مشترکی با حضور وزیر بهداشت و رییس ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟، حواله ۴۰دستگاه اکسیژن‌ساز ۶۰۰لیتری و ۲۰۰دستگاه بای‌پپ بیمارستانی جمعا به ارزش حدودی 50میلیارد تومان ازسوی محمد مخبر، به سعید نمکی اهدا شد.

صاحب‌خبر -

رییس ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟ دیروز دستور داد تا برای مقابله با موج جدید کرونا و کمک به جامعه سلامت، بزرگ‌ترین بیمارستان فوق‌تخصصی سیار ساخته‌شده ازسوی ستاد، در دو بیمارستان مسیح دانشوری و بوعلی مستقر شوند. محمد مخبر در این جلسه اظهار داشت: مقام معظم رهبری روی بحث‌های سلامت بسیار حساس هستند و بر توجه به تصمیمات وزارت بهداشت به‌ویژه در ایام کرونا تاکید دارند، ستاد اجرایی نیز در این یک‌سال با تمام قدرت در خدمت وزارت بهداشت بوده و هست و دیروز هم پیرو مطلبی که آقای دکتر نمکی درخواست کردند، حواله ۴۰دستگاه اکسیژن‌ساز 600لیتری برای بیمارستان‌های مناطق محروم و ۲۰۰دستگاه «بای‌پپ» به وزارت بهداشت اهدا شد که درمجموع ارزش این دستگاه‌ها حدود 50میلیارد تومان است. وی ادامه داد: بیمارستان سیار فوق‌تخصصی و مجهز ستاد هم که چندهفته پیش افتتاح و رونمایی شد با 120تخت ظرف ۲۴ساعت آینده در کنار بیمارستان مسیح دانشوری و بوعلی مستقر خواهد شد و ارائه خدمات خواهد کرد.
سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز در این نشست با بیان اینکه اولین نهاد و گروهی که در ایام شیوع کرونا باعث دلگرمی ما شد، ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟ بوده است، گفت: از ابتدای شیوع ویروس کووید19 و در اوج تحریم‌ها، برای تولید ماسک، گان، محلول ضدعفونی، دارو و ونتیلاتور ستاد اجرایی بلافاصله به میدان آمد و کمک‌های قابل‌توجهی به ما کرد و از بسیاری از تنگناها نجات‌مان داد که این اقدامات در تاریخ جمهوری اسلامی ایران خواهد ماند.
نمکی با بیان اینکه ستاد جزو اولین گروه‌هایی بود که به بحث تولید واکسن ایرانی کرونا ورود کرد، تاکید کرد: ما از هیچ تلاشی برای واردات واکسن دریغ نکرده و نمی‌کنیم؛ البته برای من مثل روز روشن بود که واردات واکسن مشکل خواهد بود و لذا واکسن ایرانی کرونا بزرگ‌ترین حربه نجات ما خواهد بود. وی افزود: لحظه‌به‌لحظه روند پیشرفت واکسن‌های ایرانی را رصد و دنبال می‌کنم، واکسن «کوو ایران برکت» به‌مراتب از همه واکسن‌های ایرانی جلوتر حرکت می‌کند و همانطور که وعده داده بودیم، در بهار سال جاری واکسن ملی به مردم تزریق خواهد شد. وزیر بهداشت تاکید کرد: قصد داریم به‌محض اینکه نتایج فاز دوم مطالعه بالینی واکسن برکت مشخص و تایید شد، برای فاز سوم اجازه بدهیم که جمعیت انبوهی را با واکسن ایرانی واکسینه و واکسیناسیون عمومی را از نیمه اردیبهشت آغاز کنیم.
 هفته موفق واکسن ایرانی
در حاشیه این مراسم، محمد مخبر در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اظهارنظری مبنی بر بروز مشکل در روند تولید واکسن برکت اظهار داشت: نه‌تنها تولید واکسن ایرانی به مشکل نخورده، بلکه در هفته گذشته یکی از موفق‌ترین ایام در مدت چندماهه تولید واکسن را 
پشت سر گذاشتیم. رییس ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟ با بیان اینکه بحث تولید انبوه بسیار مهم‌تر از بحث تولید آزمایشگاهی است، بیان کرد: خط تولید سه‌میلیون دوز در ماه تکمیل شده و تا اول اردیبهشت‌ماه یک‌میلیون دوز واکسن تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد. مخبر گفت: تا سه هفته پیش محققان دارویی ما 100دوز واکسن از هر لیتر ویروس می‌گرفتند که به لطف خدا و تلاش شبانه‌روزی جوانان نخبه ستاد در روزهای اخیر این عدد جهش قابل‌توجهی یافت و به 1000دوز واکسن از هر لیتر ویروس رسید و این عدد قطعا افزایش خواهد یافت.
رییس ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟ تصریح کرد: خط دوم کارخانه واکسن برای تولید 12 تا 15میلیون دوز واکسن کروناست که تجهیزاتش در حال نصب است و مصمم هستیم نصب و راه‌اندازی آن تا پایان خرداد تمام شود و در پایان تیرماه 18 تا 20میلیون دوز ظرفیت تولید واکسن کرونا خواهیم داشت. وی خاطرنشان کرد: دو کشور اروپایی و سه کشور منطقه به‌طور مکتوب و رسمی از ستاد اجرایی درخواست واکسن برکت را کرده‌اند، البته همانطور که قبلا هم به مردم اعلام کردیم اولویت اول ما مردم کشورمان خواهند بود و پس از تامین نیاز داخلی، صادرات را هم بررسی خواهیم کرد.
 
بازدید دانشجویان از خط تولید واکسن
جمعی از دانشجویان نخبه علمی و منتخب تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور در شهرک دارویی ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟، از خط تولید «واکسن کوو ایران برکت» بازدید کردند. حمیدرضا جمشیدی، رییس گروه دارویی برکت در این مراسم با بیان اینکه شهرک دارویی برکت مجموعه‌ای با ظرفیت ۲۰۰هکتار برای سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه های‌تک است. اظهار داشت: ایران درحال‌حاضر سه درصد دارو وارد می‌کند که ۴۰درصد ارزبری دارد اما ۱۳درصد بخش تولید دارو یعنی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰قلم داروی کشور در گروه دارویی برکت تولید می‌شود. وی با اشاره به اهمیت دانش فنی تولید انبوه واکسن کرونا گفت: در دنیا انگلیس، آمریکا، ایران، چین، هند و روسیه موفق به تولید انبوه واکسن کرونا شده‌اند که بسیار فرایند پیچیده‌ای است و متفاوت با دانش تولید آزمایشگاهی است و هر کشور توان آن را ندارد. وی افزود: اگر برخی بی‌تدبیری‌ها در مدیریت کرونا نبود ایران جزو ۱۰کشور برتر مدیریت کرونا می‌شد. 
 

نظر شما