شناسهٔ خبر: 4636255 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ابتکار در یک نگاه- دوشنبه 31 فروردین

تهران - ایرنا - روزنامه ابتکار با بررسی عنوان های «فرمان فرمانده»، «همسایه با تسبیح و کراوات آمد» و «شاگرد اول کابینه در خطر استیضاح» در شماره روز دوشنبه بر روی پیشخوان روزنامه فروشی ها قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

این روزنامه با انتشار موضوع فرمان فرمانده، برای تیتر یک نوشت: حضرت آیت الله خامنه ای نیروهای مسلح را به حفظ و تقویت بصیرت و جهت گیریهای دینی و انقلابی، و افزایش توان دفاعی و تسلیحاتی و آمادگی روحی توصیه موکد کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز در دیدار جمعی از فرماندهان، کارکنان و خانواده های شهدای ارتش، گفتند: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه تهدیدی برای منطقه و کشورهای همسایه نبوده و نخواهد بود اما در برابر هر گونه تعرضی کاملا مقتدرانه عمل خواهد کرد.

ایشان در این دیدار که همزمان با ایام گرامیداشت روز ارتش برگزار شد، فرمانده کل قوا با تبریک این روز، نامگذاری 29 فروردین را به عنوان روز ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از ابتکارات بزرگ امام راحل(ره) در اوائل پیروزی انقلاب در مقابل تلاش برخی جریان ها برای از بین بردن ارتش، خواندند و افزودند: با هوشمندی امام بزرگوار(ره) ارتش، باقدرت و قوت باقی ماند و به عنوان یک مجموعه انقلابی، در عرصه های مختلف از جمله هشت سال دفاع مقدس، نقش ایفا کرد و برای کشور افتخار و حماسه آفرید.

فرمانده کل قوا خطاب به نیروهای مسلح گفتند: همه دستگاه ها اعم از وزارت دفاع تا ارتش و سپاه باید آمادگی های نظامی و دفاعی و سازماندهی های رزمی و آمادگی های روحی خود را روز به روز افزایش دهند و این به منزله یک دستور العمل رسمی است.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه روحیه نیروهای مسلح کشور از جمله ارتش بسیار بالا است، یادآور شدند: جمهوری اسلامی ایران با وجود ارتقای توان دفاعی و نظامی خود اما هیچ گاه تهدیدی برای کشورهای منطقه و همسایه نخواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به افسانه سازی جعلی آمریکایی ها و اروپایی ها و برخی کشورهای دنباله رو آنها در خصوص تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای، و تهدید جلوه دادن جمهوری اسلامی، افزودند: امروز بزرگترین تهدید برای جهان و منطقه، آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند که بدون هیچ مهاری و بدون پایبندی به مبانی و موازین وجدانی و دینی در هر نقطه ای که لازم بدانند دخالت می کنند و کشتار به راه می اندازند.

ایشان حوادث تاسف آور یمن و حمایت آمریکا و غرب از متجاوز را نمونه ای از رفتار ناامن کننده دنیا برشمردند و یادآور شدند: جمهوری اسلامی ایران، بر خلاف قدرت های بی مهار، امنیت را بزرگترین نعمت الهی می داند و برای حفظ امنیت خود و دیگران، می ایستد و دفاع می کند.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان تاکید کردند: حفظ امنیت کشور، مرزها و زندگی عمومی مردم از مهمترین وظایف مسئولان نظامی و انتظامی است.

روزنامه ابتکار با انتخاب عنوان همسایه با تسبیح و کراوات آمد، نوشت: در حالی که حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، معمولا با لباس محلی خود دیپلماسی بومی تری را بروز می داد، اشرف غنی احمد زی در سفر به ایران از پوشش کت، شلوار و کراوات استفاده کرد. همچنین در تصاویر دیدار وی با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به چشم می آمد، تسبیح بلند وی بود.

دو فاکتور کراوات و تسبیح شاید نشانی از دوگانگی ریاست جمهوری افغانستان بین ارتباط با غرب و همراهی با کشورهای منطقه از جمله ایران باشد.

رئیس جمهوری گفت: سفر رئیس جمهوری افغانستان به ایران، آغازی برای همکاری های وسیع تر بین دو کشور در زمینه منافع مشترک خواهد بود. حجت الاسلام حسن روحانی در نشست خبری مشترک با رئیس جمهوری افغانستان اظهار کرد: این سفر در دولت وحدت ملی و دولت جدید افغانستان آغازی برای همکاری های وسیع تر بین دو کشور در زمینه منافع مشترک خواهد بود از جمله در زمینه مسائل اقتصادی بین دو کشور، در زمینه انرژی، در زمینه همکاری ها در بخش صنایع و معادن، در زمینه تجارت و سرمایه گذاری های اقتصادی و همچنین در زمینه ترانزیت، راه آهن، جاده و توسعه بنادر جنوبی ایران که بتواند افغانستان و سایر کشورهای شرقی و شمالی ما را به آب های آزاد متصل کند.

این روزنامه با بررسی موضوع شاگرد اول کابینه در خطر استیضاح، نوشت: علی طیب نیا هنگامی که از سوی حجت الاسلام حسن روحانی در قامت کاندیدای وزارت اقتصاد به مجلس معرفی شد، توانست بیشترین رای اعتماد را در میان اعضای کابینه به خود اختصاص دهد. با این حال تنها در مدت یک سال و نیم از آغاز به کار دولت یازدهم، دو کارت زرد را از مجلس دریافت کرده و حال یک بار دیگر برای پاسخ به سوال نمایندگان به صحن علنی مجلس می رود.

دو کارته بودن طیب نیا حضور وی در صحن علنی را حساسیت برانگیز کرده است و برخی رسانه های منتقد دولت نیز این حضور را مقدمه استیضاح شاگرد اول کابینه می دانند. علی طیب نیا وزیر اقتصاد راهی خانه ملت می شود تا به سوال بهروز نعمتی نماینده اسدآباد و سیدهادی حسینی نماینده قائمشهر پاسخ دهد.

وی که نخستین کارت زرد دولت را به خاطر اظهارات سیف در مورد ارزش پول ملی گرفته بود وقتی برای بار دوم به مجلس رفت تا به سوال حمید رسایی درباره کاهش شاخص بورس پاسخ دهد، با در دست داشتن کارت زرد دوم صحن علنی را ترک کرد. این دو کارت زرد در حالی به وزیر اقتصاد داده شد که به اعتقاد بسیاری از ناظران، عملکرد این وزارتخانه در شرایطی که وارث شرایط اقتصادی بحرانی دولت دهم بود، بد هم نبوده است.

کاهش تورم، افزایش رشد اقتصادی و بهبود سایر شاخص های این حوزه هر چند حاصل عملکرد کلی دولت است، اما بدون شک نمی توان نقش یکی از مغزهای متفکر کابینه را در آن نادیده گرفت. به علاوه هر دو مورد این کارت زردها نیز از نظر سیر و روند پرسش ها و پاسخ ها چندان محلی از اعراب نداشته اند. حال این سوال از وزیر اقتصاد می تواند در صورت قانع نشدن نمایندگان، وی را در آستانه استیضاح قرار دهد.

این در حالی است که بهارستان نشینان پیشتر از توقف استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل رعایت حال دولت در سال «همدلی و همزبانی» سخن گفته بودند.

روزنامه اعتماد با بازتاب عنوان مسوولان ستاد انتخابات کشور منصوب شدند، نوشت: عبدالرضا رحمانی فضلی در احکام جداگانه ای مسئولین ستاد انتخابات کشور را منصوب کرد.

وزیر کشور در این احکام حسینعلی امیری قائم مقام وزیر در امور مجلس و هماهنگی استان ها را با حفظ سمت به عنوان عضو ستاد انتخابات، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی را با حفظ سمت به عنوان عضو و مسئول کمیته امنیتی و انتظامی ستاد انتخابات، جواد ناصریان معاون توسعه مدیریت و منابع را با حفظ سمت به عنوان عضو و مسئول کمیته مالی و پشتیبانی ستاد انتخابات کشور، در امر برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری منصوب کرد.

همچنین وزیر کشور در این احکام سید سلمان سامانی رئیس مرکز مدیریت عملکرد بازرسی و امور حقوقی را با حفظ سمت به عنوان عضو و مسئول کمیته حقوقی ستاد انتخابات، امیر شجاعان رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار با حفظ سمت به عنوان عضو و مسئول کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات و محمد ابراهیم شوشتری مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست با حفظ سمت به عنوان عضو و مسئول کمیته حراست و استعلامات ستاد انتخابات کشور در امر برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری منصوب کرد.

همچنین طی احکام جداگانه ای از سوی رحمانی فضلی، پورعلی مطلق و بابک دین پرست به عنوان دبیر و مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور منصوب شدند.

این روزنامه با نشر موضوع ورود سازمان حمایت به بازار خودرو، نوشت: با توجه به افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، از هفته گذشته تا کنون خودروسازان نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کرده اند. این در حالی است که به گفته نمایندگان مجلس هرگونه افزایش قیمتی باید به تصویب شورای رقابت برسد در حالی که افزایش قیمت ها در قیمت تمام شده محصولات بیش از یک درصد بوده و تا کنون هیچ مرجعی نیز در این خصوص به داد مردم نرسیده است.

از سوی دیگر، افزایش قیمت ها باید بر اساس فرمول شورای رقابت تعیین شود در حالی که برخی شرکت های خودروساز به صورت خودسرانه نسبت به افزایش قیمت ها بیش تر از حد مجاز اقدام کرده اند. در همین رابطه و با توجه به تشدید اعتراضات، معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان از طرح ویژه این سازمان برای نظارت بر بازار خودروهای داخلی خبرداد و گفت: با توجه به افزایش مالیات و عوارض شماره گذاری، بازار را رصد می کنیم. وحید منایی با اشاره به ورود سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به بازار خودرو گفت: قیمت کارخانه ای خودروها افزایشی نداشته، این در حالی است که افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شماره گذاری، گرانی خودرو محسوب نمی شود، اما به هرحال سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر بازار نظارت کافی را خواهد داشت تا قیمت خودروها، بیش از نرخ های مصوب مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شماره گذاری، افزایش نیابد.

**2002**

نظر شما