شناسهٔ خبر: 46214827 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

اصولگرایان با سعید محمد به اجماع می‌رسند؟

سعید محمد هفته گذشته با انتشار ویدیویی به طور رسمی تصمیم خود بر کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را اعلام کرد؛ تصمیمی که شائبه ها برای حمایت اصولگرایان از وی در انتخابات ۱۴۰۰ را تقویت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، کم‌تر از ۹۰ روز دیگر تا شروع سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فرصت باقی است و نامزدهای ریاست جمهوری حضور خود را به صورت رسمی و غیررسمی اعلام می‌کنند.

اصولگرایان که خود را پیروز قطعی انتخابات ریاست جمهوری می‌دانند، فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند، اما برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ راه همواری نخواهند داشت و با توجه به اعلام آمادگی چهره‌های شاخص متعدد این جریان برای حضور در کارزار انتخابات، با چالش‌های بسیاری روبه‌رو خواهند شد.

این روزها چهره‌های شاخص جریان اصولگرا یکی پس از دیگری برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی می‌کنند. اما کاندیداتوری سردار سعید محمد چهره اصولگرایی که با پیشینه نظامی بخش عمده‌ای از اخبار انتخاباتی اصولگرایان را به خود اختصاص داده، بیش از همیشه خبرساز شده است.

سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هفته گذشته حضور خود در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را رسمیت بخشید و با انتشار ویدئویی کاندیداتوری خود در انتخابات را اعلام کرد. این ویدئو و پوستر انتخاباتی‌اش در فضای مجازی کشمکش‌های سیاسی را در جریان اصولگرا مضاعف کرده و واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشته است.

اولین مخالفت اصولگرایان با کاندیداتوری سردار سعید محمد، از طیف سنتی اصولگرایان آغاز شد. حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، محمد را چهره‌ای ناشناخته خطاب کرد و شانس موفقیتش در انتخابات ریاست جمهوری را اندک ارزیابی کرد.

ترقی مدعی شد که کنار رفتن سعید محمد از فرماندهی قرارگاه خاتم به دلیل انتخابات نبوده و به دلیل تخلف از این سمت برکنار شده است. در ادامه بادامچیان، دبیر کل حزب موتلفه اسلامی نیز استعفای محمد را کافی ندانست و با اشاره به مشاور بودنش، شائبه استفاده از امکانات سپاه را مورد توجه قرار داد.

سعید محمد روز گذشته در واکنش به این موضوع اظهارات ترقی را کذب خواند و گفت که «همانگونه که قبلاً اعلام شده به دلیل حضور در انتخابات ریاست جمهوری و پرهیز از هرگونه شائبه‌ای از فرماندهی قرارگاه خاتم استعفا کردم و این استعفا مورد پذیرش فرمانده کل سپاه قرار گرفت.»

در حالی‌که جریان اصولگرا تا این لحظه از بلا اشکال بودن حضور نظامیان در کارزار انتخابات سخن می‌گفت، با اعلام کاندیداتوری سعید محمد برخی از چهره‌های شاخص این جریان سیاسی با اشاره به سابقه نظامی‌گری وی، از آن به‌عنوان یک نکته منفی یاد می‌کنند؛ اما باید منتظر ماند و دید که اصولگرایان روی چه کسی اجماع می‌کنند و آیا محمد جایی در لیست اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ خواهد داشت؟

اصولگرایان از کاندیدایی حمایت کنند که بین مردم محبوب باشند

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سردار سعید محمد شاخصه‌های کاندیدای ریاست جمهوری اصولگرایان را دارد، اما در صورتی که بخواهند محمد را به عنوان کاندیدای مورد حمایت خود انتخاب کنند، قطعاً با کاندیداهای شاخص دیگر این جریان مقایسه خواهد شد.

به گفته وی، حضور نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری هیچ منع قانونی ندارد؛ بنابراین اصولگرایان نیز هیچ حساسیتی نسبت به حمایت از کاندیداهای نظامی در انتخابات ریاست جمهوری ندارند.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان می‌کند: اصولگرایان قطعاً از کاندیدایی حمایت خواهند کرد که پتانسیل حل مشکلات کشور به ویژه مسائل اقتصادی را داشته باشد؛ بنابراین کارآمدی در تمامی عرصه‌های کشور مهمترین شاخصه اصولگرایان برای حمایت از کاندیداها است؛ همچنین لازم است گروهای سیاسی این جریان از کاندیداهایی حمایت کنند که بین مردم محبوب باشند.

اصولگرایان در حمایت از سعید محمد احتیاط کنند

حسین کنعانی مقدم، عضو شورای ائتلاف اصولگرایان نیز به ایمنا می‌گوید: اصولگرایان باید از چهره‌هایی که باعث ایجاد مشارکت حداکثری در انتخابات می‌شوند و پتانسیل حل مشکلات کشور را دارند حمایت کنند.

به گفته وی، بنده معتقدم نظامیانی که قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارند باید با یکدیگر ائتلاف کنند. نباید با حضور مستقل در انتخابات باعث شکستن آرا شوند.

به گفته این عضو شورای ائتلاف اصولگرایان، اصولگرایان حدود ۳۰ شاخص را برای حمایت از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته‌اند و بر اساس سابقه و کارایی کاندیداها تصمیم‌گیری خواهند کرد. ارزیابی اصولگرایان هنوز روی کاندیداها نهایی نشده و منتظر اعلام نظر شورای نگهبان هستند.

کنعانی مقدم معتقد است: سعید محمد نیروی ارزشی است و ویژگی‌های مختص به خود را دارد، اما شاید حداکثر در حد یک وزیر بتوان فعالیت کند. اصولگرایان باید تجربه حمایت از احمدی نژاد را به یاد داشته باشند و در حمایت از سعید محمد با احتیاط عمل کنند.

بهترین گزینه نظامی، محسن رضایی است

به عقیده وی، با توجه به اینکه نام سردار محمد مدت‌ها به عنوان گزینه ریاست جمهوری سیزدهم مطرح بود و همچنین که باید برای حضور در انتخابات مقدماتی فراهم می‌شد، استعفا وی هم به سپاه پاسداران کمک کرد و هم به محمد تا از شائبه‌هایی که وجود داشت فاصله بگیرد.

این عضو شورای ائتلاف اصولگرایان می‌گوید که من پیشنهادم این است که اگر قرار باشد از افراد نظامی حمایت شود، بهترین گزینه محسن رضایی است. بهتر است همه به وی کمک کنند و به نفعش کنار بروند.

کنعانی مقدم خاطرنشان می‌کند: اگر رقیب ما قوی باشد و جریان اصلاحات هم با تمام قوا وارد گود رقابت شود، از آن استقبال خواهیم کرد. قاعدتاً باید به سمت وحدتی برویم که نامزدهای انتخاباتی ما بدون رقیب داخلی باشند، اما اگر اصلاح طلبان کنار بکشند قاعدتاً موضوع رقابت در بین خود جریان اصولگرایی اتفاق خواهد افتاد و حداقل سه نامزد خواهیم داشت.

نظر شما