شناسهٔ خبر: 46121604 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

با حضور وزیر میراث فرهنگی و مدیرعامل صندوق احیا صورت گرفت

بهره‌برداری از هتل بوتیک هفت پیکر

صاحب‌خبر -

همزمان با افتتاح متمرکز پروژه های مرمت و احیای حوزه میراث فرهنگی در کشور، هتل بوتیک هفت پیکر (خانه باقری) واقع در شهر گرگان با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، به بهره برداری رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صابتا، در آئین بهره برداری از ۳۲۰ پروژه مرمت و احیای حوزه میراث‌فرهنگی(۱۸ اسفند) که به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور رئیس جمهور صورت گرفت، هتل بوتیک هفت پیکر (خانه باقری) به بهره برداری رسید.
خانه باقری، یکی از بناهای شاخص در بافت تاریخی گرگان است که با قدمتی ۱۵۰ ساله نمونه ای ارزشمند از معماری بومی مسکونی در شهر به شمار می رود. این بنا در حدفاصل محلات نعلبندان و سرچشمه و در حاشیه جنوبی یکی از معابر اصلی و پرگذر بافت قدیم گرگان واقع است، معبری که بازار و تکیه نعلبندان را به بنای امامزاده نور و سپس تکیه سرچشمه متصل می سازد .
در میان خانه های تاریخی باقی مانده در شهر، خانه باقری یکی از وسیع ترین و سالم ترین نمونه ها است . این خانه به شماره ۲۸۰۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سال ۹۵ حق بهره برداری از این بنا وفق قانون به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد. این مجموعه ازجمله بناهای در اختیار صندوق احیاء است که با کاربری اقامتی و پذیرایی با فراخوان عمومی به منظور باززنده سازی، مرمت و بهره برداری مدت معین به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد.
به گفته مدیرعامل صندوق احیا در سال جاری اقدامات موثری در واگذاری بناهای واجد ارزش تاریخی با استفاده از ظرفیت‌های مشارکت بخش خصوصی صورت گرفته است. در این راستا صندوق احیا نسبت به تعیین و اعطای کاربری مناسب و بهره‌برداری از بناهای تاریخی با رعایت حفاظت از شانیت اصلی بنا اقدام کرده است. در سال ۸۹ آیین نامه آثار قابل احیا در هیئت دولت تصویب شد که بر اساس آن مالکیت ۲۷۳ مجموعه تاریخی به صندوق احیا واگذار شد و وفق قانون تشکیل صندوق مأموریت تعیین، تثبیت و اعطای کاربری ابنیه تاریخی نیز به این صندوق واگذار شده و سایر دستگاه ها موظف به تبعیت از تعیین کاربری صورت گرفته توسط صندوق احیا هستند . خانه باقری یکی از نمونه‌های موفق واگذاری بناهای تاریخی به به بخش غیر دولتی است.
مدیرعامل صندوق احیا با تاکید بر اینکه بهترین راهکار برای جلوگیری از تخریب و ویرانی  بناهای تاریخی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آن با نظارت صندوق احیاء است تصریح کرد: استان گلستان موفق شده تا در حوزه اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری به پروژه‌های میراث‌فرهنگی قدم‌های خوبی در راستای حفظ و احیا بناهای واجد ارزش بردارد.
هادی میرزائی همچنین از فراخوان عمومی واگذاری ۲۹ بنای تاریخی و فرهنگی در سراسر کشور خبر داد و گفت: سهم استان گلستان از این واگذاری ها ۴ بنای تاریخی و فرهنگی است. به گفته او این بناها شامل حمام اروج رامیان با کاربری بهداشتی درمانی(حمام ایرانی) پذیرایی و  کاروانسراهای قزلق، دیمه لو و رباط سفید  با کاربری  فرهنگی، اقامتی، پذیرایی (مجتمع گردشگری بین راهی) در محور تاریخی طبیعی جنگل های هیرکانی است. او اظهار امیدواری کرد با شناسایی سرمایه گذاران ذی صلاح، مرمت، احیا و بهره برداری متناسب با اصالت تاریخی این بناها نیز به نحو شایسته صورت پذیرد.

اشتراک گذاری در:

نظر شما