شناسهٔ خبر: 46005873 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

سینا مهدوی:

ساسی؛ بیجه 2021 بی‌ربط و کم‌عمق چالش مانکن ما باعث شدیم اینها بی‌تربیت و بی‌اخلاق شوند 6 راز کمتر شنیده‌شده درباره ساسی مانکن/ از تاسیس سایت‌های شرط‌بندی تا اغفال آقای صدا و خال‌زدن

سوءاستفاده از معروف بودن یک پورن‌استار به‌خوبی نشان می‌دهد «بیجه 2021» هم می‌داند مخاطب به این تله خواهد افتاد و دیدن یک پورن‌استار کنار یک فارسی‌زبان و نه ایرانی مثل همان وعده دیدن توله‌سگ‌هایی است که بیجه در سال‌های ابتدایی دهه 80 به قربانیانش می‌داد.

صاحب‌خبر -

سینا مهدوی، روزنامه‌نگار: یکی از هولناک‌ترین جنایات دهه 80 قتل و تجاوز به بیش از ۱۷ کودک و سه بزرگسال با محوریت یک نفر بود؛ «بیجه» جوانی 20ساله ساکن بیغوله و کارگر آجرپزی‌های بیابان برهوت پاکدشت. او که طی دوسال پرونده سنگین قتل و تجاوز را برای خود رقم زد، علاوه‌بر معضلات خانوادگی و منع از تحصیل هوش فراوانی داشت. بیجه قربانیانش را از بین پسربچه‌هایی انتخاب می‌کرد که دیدن کفتربازی و توله‌سگ برایشان جذاب بود. قربانیان به‌اجبار که نه، با پای خود قدم در کوره‌های آجرپزی و خرابه‌هایی می‌گذاشتند که او برای اجرای افکار غیرانسانی‌اش مهیا کرده بود. جامعه هدف بیجه- که خود در دوران نوجوانی مورد آزار جنسی قرارگرفته بود- پسربچه‌هایی بود که به یک همجنس بزرگ‌تر اعتماد می‌کردند و هیچ‌گاه در ذهن قربانیان نقش شوم او حتی متصور هم نمی‌شد. درواقع قاتل و متجاوز سریالی علاوه‌بر سوءاستفاده از شرایط مکانی و تله‌گذاری جذابیت‌های مورد علاقه یک پسر کودک یا نوجوان خیالش راحت است که طعمه‌هایش هیچ‌گاه درباره مقاصد شوم یک‌غریبه توجیه نشده‌ بودند. 

رفتار ساسان حیدری‌یافته یا همان ساسی‌مانکن را می‌توان از جهات مختلف شبیه رفتار بیجه دانست. سال 98 با آهنگ جنتلمن و واکنش‌ها و تکرار آن در مدارس، او جامعه هدف جدیدی برای خود پیدا کرد. نوجوان‌هایی که دیگر مثل گذشته شاید پایشان به کوره‌های آجرپزی پاکدشت نمی‌رسد، ولی با سریع‌ترین زمان محتوای تصویری آهنگ‌های او در اختیار همه قرار می‌گیرد. هوش ساسی‌مانکن در استفاده از محتوای اروتیک و جنسی و الفاظ تحریک‌آمیز دامی است که در موزیک‌ویدئو‌های او برای نسل نوجوان پهن می‌شود. او از اتفاقات و علایق روز مخاطبان نوجوانش هم به‌شدت بهره می‌برد و می‌داند در دوران کرونا باید از «دکتر»‌ها و نماهای اروتیک و در موزیک‌ویدئو جدیدش از «سمیه نرو» ابدویک‌روز استفاده کند.

  ساسی‌مانکن در سریال تجاوزهای ذهنی به مخاطب نوجوانش هیچ‌ابایی ندارد که از کودک هم در تولید محتوا استفاده کند و درواقع عرصه کودک‌آزاری بیجه از کوره‌پزخانه‌ها را به بیابان بی‌حساب‌وکتاب فضای مجازی بکشاند. سوءاستفاده از معروف بودن یک پورن‌استار- که بهتر است به‌جای «کارگر جنسی» او را «سرمایه‌دار جنسی» بنامیم- به‌خوبی نشان می‌دهد «بیجه 2021» هم می‌داند مخاطب به این تله خواهد افتاد و دیدن یک پورن‌استار کنار یک فارسی‌زبان و نه ایرانی مثل همان وعده دیدن توله‌سگ‌هایی است که بیجه در سال‌های ابتدایی دهه 80 به قربانیانش می‌داد.

خواه‌ناخواه طی چند روز آینده کلیپ جدید ساسی میهمان خوانده یا ناخوانده تمام گوشی‌های ایرانی می‌شود و باید موج جدید دابسمش‌های این کلیپ را در فضای مجازی ببینیم. اما سوال اینجاست در دوران کرونا که به‌بهانه آموزش مجازی تبلت و گوشی هوشمند با کمک خیرین و نه مسئولان در دسترس حتی کسانی که از نعمت توپ فوتبال دولایه در همان پاکدشت و خاوران محروم هستند، قرار می‌گیرد، چاره‌ای برای متجاوز جدید به روح و جسم این کودکان اندیشه شده است؟ چرخ سال‌هاست که اختراع و بومی شده، ولی بیجه و ساسی‌مانکن منتظر فرهنگ‌سازی‌های مسئولان در قالب پیوست‌های فرهنگی نمی‌مانند. تا وقتی فیلترشکن‌های متعدد سهل‌الوصول موجود است، بدون‌شک فیلتر و فیلترینگ هوشمند راهکار نیست و باید چاره‌ای برای میلیون‌ها نوجوان قربانی اندیشید تا دوباره انگشت حسرت به‌دهان نگیریم که چرا نوجوانی با یک هرزه مجازی لایو مشترک می‌گذارد. حتما کسانی که اوباما را با فک و فامیلش به مسلمان‌ها و ایرانی‌ها وصل کردند، دلبستگی ملی از سرمایه‌دار جنسی می‌سازند و علاقه او به مردم ایران و حتی خوردن گز در سی‌وسه پل اصفهان!

نظر شما