شناسهٔ خبر: 45912702 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اصلاح طلبان و انتخابات ۱۴۰۰؛ هاشمی طبا: هیچ‌ کدام از نامزدها برنامه عملی برای مدیریت کشور ندارند/ هاشمی،ظریف، جهانگیری و لاریجانی گزینه‌های حزب کارگزاران سازندگی/ اکبر ترکان: در انتخابات ۱۴۰۰ هیچ چهره اصلاح طلبی تایید صلاحیت نمی‌شود، حتی ظریف

صاحب‌خبر -

شفقنا – نقطه نظرات و دیدگاههای اصلاح طلبان هرچه قدر به زمان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نزدیک می شوییم بیشتر و بیشتر می شود، برخی ازارب همایش و نشست برگزار می کنند و برخی  سعی می کنند درون جبهه اصلاح طلبان وفاق برای رسیدن به گزینه مطلوب شکل بگیرد و برخی نگران از سرنوشت و شمارکت مردم در انتخابات اصلاح طلبان را بازنده انتخبات پیش رو می دانند.

در ادامه گزیده اخبار شفقنا از آخرین نقطه نظرات درباره انتخابات ۱۴۰۰ را می خوانید:

عطریانفر: شاید لاریجانی به‌عنوان نامزد مورد حمایت ما قرار گیرد

ایرنا نوشت: عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: اگر اصلاح‌طلبان از معرفی نامزد ذاتی خود محروم شوند ممکن است کسی که از نظر مواضع به ما نزدیکتر باشد را حمایت کنیم؛ «علی لاریجانی» از جمله چهره‌هایی است که می‌توان درباره او بحث کرد و تصمیم گرفت.

«محمد عطریانفر» درباره برنامه انتخاباتی حزب کارگزاران سازندگی ایران افزود: همت اولیه کارگزاران این است که در یک اجماع همه جانبه به محوریت «سیدمحمد خاتمی» بتوانیم به شخصیتی جامع‌الاطراف که حداقل سه ویژگی مهم را دارا باشد، برسیم.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در توضیح سه شرط فوق، گفت: فرد مورد نظر باید از سوی جامعه به عنوان چهره‌ای مثبت و موجه شناخته شود و مردم نسبت به او توافق نظر داشته باشند. ویژگی دوم این است که بتواند اجماع نخبگانی – سیاسی اصلاح‌طلبان را نمایندگی کند و فصل مشترک همه نیروهای دلسوز در جبهه اصلاحات باشد. مشخصه سوم این است که ارکان عالی‌رتبه و مقامات ارشد نظام سیاسی کشور نسبت به آن شخص حسی همدلانه و موافق داشته باشند.

عطریانفر با بیان اینکه نامزد ریاست جمهوری ما کسی نباشد که از ابتدا با اتهام‌ها و برچسب‌های ناروا بتوانند او را از صحنه بیرون کنند، یادآور شد: ما باید در مورد این حداقل‌ها به جمع بندی برسیم. در فرصت پیش رو در جلسه‌هایی خودمان تقریبا به جمع‌بندی رسیدیم و یکی تا ۲ نفر را برای نامزدی در نظر داریم.

وی خاطرنشان کرد: «محسن هاشمی» از جمله چهره‌هایی است که واجد این ویژگی‌ها است. «محمدجواد ظریف» هم به عنوان شخصیتی غیرحزبی شرایط حمایتی ما را دارد. ما به‌ویژه در عرصه انتخابات ریاست جمهوری باید حرف و استراتژی مشترک داشته باشیم چون این عرصه، مثل مجلس نیست که نزدیک ۲۰۰ حوزه انتخابیه دارد و افراد زیادی با آرا محدود و منطقه‌ای انتخاب می‌شوند.

عطریانفر درباره نسبت «اسحاق جهانگیری» با حزب کارگزاران سازندگی و نظر حزب درباره نامزدی او، گفت: جهانگیری از برجسته‌ترین نیروهای حزب است. اعضا به او تعلق خاطر زیادی دارند. مسلما اگر جبهه اصلاحات و شخص «اسحاق جهانگیری» موافق نامزدی در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ریاست جمهوری باشد، بی‌تردید جزو گزینه‌های حزب کارگزاران سازندگی خواهد بود.

وی افزود: تا جایی که اطلاع داریم، جهانگیری مدت‌های مدیدی است که در حال رایزنی است و تا این لحظه برای نامزد شدن اعلام موافقت نکرده است. علت اینکه ما کمتر از آقای جهانگیری نام می‌بریم، به خاطر نظر خود او است. جهانگیری گفته است چون خودم به جمع بندی نرسیدم، تمرکز روی من در حال حاضر به مصلحت نیست. اما طبیعتا یکی از شخصیت‌هایی است که می‌تواند مورد توافق جبهه اصلاحات باشد.

این فعال اصلاح طلب گفت: متوجهم چرا جهانگیری کمتر علاقه‌ای به ورود نشان می‌دهد. او به مدت ۷ سال به عنوان معاون اول بیشترین و سخترین شرایط را به دوش کشیده و متاسفانه در حق او جفای زیادی شده و خسته است. در شرایطی که سیاست‌هایی تحریمی همه ارکان اقتصادی کشور را به هم ریخته بود و قدرت خرید مردم به دلیل نابسامانی‌ها کم شده بود، جهانگیری در راس سیاست‌های اقتصادی قرار گرفت و همه انتقادها و هجمه‌ها را به جان خرید. مردم دولت را به عنوان پاسخگوی همه مشکلاتی می‌شناسند در حالی که دولت سهم اندکی در مدیریت کلان کشور دارد.

عطریانفر درباره نظر طیفی از کارگزاران نسبت به «علی لاریجانی» در انتخابات ۱۴۰۰، گفت: امیدواریم این اتفاق رخ ندهد. اگر چه من جناب علی لاریجانی را شخصا و به صفت فردی انسان صالح و شایسته برای پذیرش مسوولیت ریاست جمهوری می‌دانم. اما به هر حال او اصولگرا است و تجربه خود را در بستر اصولگرایی طی کرده است.

وی ادامه داد: دلیل تمرکز روی لاریجانی به دلیل شرایط اعمال شده نهادهای ناظر بر نامزد جبهه اصلاحات است. در شرایطی که اصلاح‌طلبان را از معرفی نامزد ذاتی خود محروم کنند، طبیعی است به سمت تصمیمات دیگر و انتخاب از میان نیروهای دیگر برویم و کسی که مواضع رفتاری‌اش به ما نزدیکتر باشد مورد انتخاب قرار دهیم. آقای لاریجانی در چنین شرایطی از جمله چهره‌هایی است که می‌توان روی او بحث کرد و تصمیم گرفت.

هاشمی‌طبا: رقابت اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری میان اصولگرایان است

فعال سیاسی اصلاح‌طلب، رقابت اصلی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را میان کسانی دانست که مُهر اصولگرایی بر خود زده اند، او همچنین معتقد است که ممکن است اصلاح‌طلبان نقش کوچکی هم داشته باشند؛ به این معنا که نامزد اصولگرای قوی و اصلاح‌طلب ضعیف در این رقابت‌ها حاضر شوند.

این روزها بحث اجماع اصلاح طلبان و اصولگرایان، عملکرد مجلس یازدهم و قانون انتخاباتی آن داغ شده است. به همین دلیل به گفت و گو با مصطفی هاشمی‌طبا وزیر پیشین و فعال اصلاح‌طلب نشستیم. فعال سیاسی که در انتخابات قبل حضور داشت و پای یکی از مناظره‌های سیاسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود. گفت و گوی ایرنا را با او می‌خوانید:

قالیباف به هیچ عنوان نمی‌تواند اقتصاد کشور را مدیریت کند. نه تنها او بلکه دیگر نامزدها هم نمی‌توانند. اکنون گرفتار یک پارادوکس هستیم و در این وادی سرگردان هستیم و نمی‌توانیم شیوه حکمرانی درستی را در کشور پیاده کنیم. در واقع یک پوپولیسمی را در حکمرانی داریم و به دنبال این هستیم تا به مردم بگوییم که به فکر شما و راضی نگه داشتن آنان هستیم. این پارادوکس و تمایل ایران را تکیده کرده و مام میهن را در خطر قرار داده است. مام میهن یعنی اینکه باید ایرانی باشد تا پای خود را روی آن بگذاریم و در این کشور زندگی کنیم و از موهبت‌های آن بهره ببریم. تاکنون از مام میهن که همان ذخایر و سرمایه‌های این کشور است، استفاده زیادی کردیم اما چیزی به آن اضافه نکردیم.

ایرنا: یکی از انتقادهای اصولگرایان از مجلس دهم طرح شفافیت آرای نمایندگان بود. همین طرح در مجلس اصولگرای فعلی رای نیاورد تا دوگانگی شعار با عمل اصولگرایان مشخص شود. اصولگرایان چندی است علیه دولت شعارهایی می‌دهند اگر فرض کنیم دولت بعدی اصولگرا باشد این دولت با تضادی که در شعار و عمل دارد، به مشکل مواجه نمی‌شود؟ اگر در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ مردم به جای حسن روحانی به محمد باقر قالیباف یا ابراهیم رییسی رای می دادند، می توانستند کشور را در این تحریم گسترده از طرف آمریکا اداره کنند؟

هاشمی طبا: اصولگرا یا اصلاح طلب فرقی ندارد مشکل روش اداره مملکت است و این روش چیزی نیست که دیگران نپسندند یعنی باقی ارکان نظام هم بدنبال این روش هستند. روشی که بدنبال عادی جلوه دادن همه چیز است. باید سیاست های داخل کشور هم مطابق زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه این سیاست‌ها و مشکلات در خارج از ایران ادامه دارد، بدنبال عادی جلوه دادن همه چیز هستند و وعده‌هایی برای بهبود کیفیت زندگی مردم می‌دهند، اداره کشور با این شرایط تغییری در معیشت مردم ایجاد نمی‌کند و تنها نوع تبلیغات متفاوت است. دولت فرضی رییسی و قالیباف در آن زمان باز هم به گونه ای دیگر مخالفان و موافقان خود را داشتند و در سیاست خارجی هم نمی‌توانستند تغییراتی دهند.

مجلس می‌تواند سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری را تعیین کند؟

هاشمی‌طبا: مجلس تاثیری در این باره ندارد، زیرا متاسفانه اقبال مردم به انتخابات کم و در حد همان مجلس خواهد بود. این مجلس به هدف خود یعنی دولت اصولگرا می‌رسد.

وقتی مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری زیاد باشد، اصولگرایان ضرر نمی‌کنند؟

هاشمی طبا: کشور، نظام و انقلاب اسلامی از این مشارکت حداقلی خیلی زیان می‌بیند. نمی‌توانیم بگوییم که گروه اقلیت خوب و اکثریت بد هستند. چه اقلیت و اکثریت باید برای این مملکت باشند تا کشور را اداره کنند.

ایرنا: پیش بینی شما از فضای انتخابات ۱۴۰۰ چیست. آیا این رقابت‌ها دوقطبی اصلاح طلب و اصولگرا یا سه قطبی اعتدالی، اصولگرا و اصلاح طلب یا بحث درون جریانی میان اصولگراها میان انقلابی و انقلابی تر، اصولگرا و انقلابی و اصولگرای میانه رو و تندرو است؟

هاشمی‌طبا: رقابت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ میان کسانی است که مُهر اصولگرایی به خود زده اند. ممکن است هم اصلاح طلبان یک نقش ریزی در این رقابت‌ها داشته باشند. به این معنا که نامزد اصولگرای قوی و اصلاح طلب ضعیف در این رقابت‌ها حضور می‌یابند.

استراتژی اصلاح‌طلبان به بعد از احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان موکول شده و بعید می‌دانم که اکنون استراتژی خاصی داشته باشند. در واقع آنان منتظرند تا شورای نگهبان تکلیف احراز صلاحیت‌ها را مشخص کند و بعد راهبرد خود را مشخص کنند؟

هاشمی‌طبا: اصلاح طلبان راهبرد انتخاباتی خاصی ندارند و تنها تبلیغات بزرگ و وعده‌های نشدنی را مطرح می‌کنند.

اختلافات اصولگرایان را مهندسی شده می‌دانید یا طبیعی؟

هاشمی‌ طبا: اختلافات اصولگرایان طبیعی است. افراد مختلف با دیدگاه‌های متفاوت در جمع اصولگرایان حضور دارند که برخی جاهلانه سخن می‌گویند و برخی هم توان فکری بالایی دارند.

چرا اصولگرایان تشکیل جناح نمی‌دهند؟

هاشمی‌طبا: در اصلاح‌طلبان این تضادها بیشتر است زیرا آزادی فکر بسیاری دارند. اصولگرایان حتی اگر یک جبهه واحد تشکیل دهند اختلافاتشان باقی خواهد ماند و این موضوع بیشتر از آن چیزی است که در مطبوعات و رسانه‌ها مطرح می‌شود. حتی اصولگرایان متفاوت‌تر از چیزی هستند که در رسانه‌ها خود را نشان می‌دهند بنابراین این اختلافات و تفکرات متفاوت طبیعی است.

چه گرایش سیاسی دارید؟

هاشمی‌طبا: اصلاح‌طلب هستم.

آیا اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ به وحدت می‌رسند. حزب موتلفه در هفته‌های گذشته حساب خود را از اصولگرایان جدا و اعلام کرد که نامزد مستقل خواهد داشت. آیا بین شورای وحدت و ائتلاف برای به توافق رسیدن بر سر رییسی و قالیباف وحدتی شکل می‌گیرد؟

هاشمی طبا: پیش بینی آن مشکل است که چه افرادی در انتخابات ثبت نام می‌کنند. بنظرم رییسی نباید از قوه قضاییه بیرون بیاید زیرا با این شرایط هیچ کاری نمی‌تواند برای مملکت انجام دهد و در نتیجه در ریاست جمهوری هم یک مهره سوخته می‌شود.

محمد غرضی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده است، نظر شما در این زمینه چیست؟

هاشمی طبا: هیچ‌ کدام از نامزدهای گذشته و آینده برنامه عملی برای مدیریت کشور ندارند. حرف‌هایی که به عنوان برنامه‌ریزی گفته می‌شود غیرقابل ابطال است. باید یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری بگوید که چه برنامه‌ای را می‌خواهد اجرا کند و تبعات آن چیست. اگر فردی این را گفت صلاحیت رییس جمهوری را دارد که چنین فردی نداریم.

 

مرعشی: ناطق نوری کاندیدا شود، بی بروبرگرد از او حمایت می کنیم /با هیچ کسی تعارف نداریم، حتی عارف

مرعشی درباره کاندیداتوری ناطق نوری در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: اگر همین امروز هم آقای ناطق نوری می‌آمد و کاندیدا می شد من از او بدون برو برگرد حمایت می‌کردم.

خبرآنلاین نوشت: حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه محمدرضا عارف را برای انتخابات ۱۴۰۰ مناسب دانسته و او می تواند گزینه اصلاح طلبان باشد یا خیر؛ گفت: ما به همه دوستان توصیه مان این بود که کسانی را مورد بحث قرار دهیم که هرچه نتیجه تصمیم جمع شد را بپذیرند؛ اگر آقای عارف تصمیم جمعی را بپذیرند در مورد ایشان هم حتما بررسی خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به سوالی درباره آنکه با گفتن “اگر” ، برای عارف شرط قائل می‌شوید؛ بیان کرد: اگر کسی خودش به میدان رفته است و قائل به این نباشد که جبهه باید در مورد او تصمیم بگیرد، نمی‌توان او را بررسی کرد چون خودش به تنهایی تصمیمش را گرفته است. ما با هیچ کسی تعارف نداریم. اگر هم تصمیم جمعی این باشد که از آقای عارف حمایت کنیم این کار را می‌کنیم اما اولین برخورد معقول ما با هر کاندیدای این است که آیا آن کاندیدا نتیجه کار جمعی را می پ‌ذیرد یا خیر؛ اگر کسی نتیجه کار جمعی را نپذیرد ما نمی‌توانیم در مورد او تصمیم بگیریم.

وی همچنین با اشاره به آنکه گفته است ۸ سال دولت اصلاح طلب داشتیم در حالی که اصولگرایان می گویند که ۲۰ سال قدرت دست اصلاح طلبان بوده و ۸ سال دست ما و در آن ۸ سال هم احمدی نژاد اصولگرا نبوده است؛ خاطر نشان کرد: نگاه من اصلا نگاه اصولگرایی یا اصلاح طلبی نیست. اگر همین امروز هم آقای ناطق نوری می‌آمد و کاندیدا می شد من از او بدون برو برگرد حمایت می‌کردم.

مرعشی در خصوص حمایت از علی لاریجانی در انتخابات نیز گفت: در مورد آقای لاریجانی بدون قید و شرط نمی‌گویم ولی از آقای ناطق نوری بدون قید و شرط حاضر هستیم که حمایت کنیم تا رئیس جمهور ایران شود. مشکل این است که آن مجموعه‌ای که در نظام مدیریت می‌کنند دیگر ناطق نوری را قبول ندارند و این مشکل ما نیست. من و آقای باهنر الان در یک وضعیت هستیم و دعوایی سر اصولگرایی و اصلاح طلبی نداریم، الان نه آقای باهنر می تواند در کشور کاری کند و نه من.

 

انتخاب نوشت:  اکبر ترکان معتقد است: من فکر می‌کنم یکی از اصولگرایان  رییس جمهور آینده می‌شود و باید بگردیم ببینیم کدام اصولگرا خوش‌خیم است و دنبال او قرار بگیریم.

 وارد بحث انتخابات ۱۴۰۰ شویم. سوالی در مورد آقای احمدی‌نژاد پرسیدم که ایشان با سوابقی که داشته الان مدعی شده و هوادارانی هم دارد. نظرتان در این زمینه چیست؟

 

کارنامه ایشان موجود است اگرچه تا به حال به آن پرداخته نشده. هر وقت لازم شود یک صفحه از کارنامه‌اش را ورق می‌زنیم و یک تکه را مرور می‌کنیم.

 

ایشان اخیرا گفته‌اند در دوره من هیچ اعتراض اقتصادی‌ای از سوی مردم وجود نداشت.

خب این فرمایش ایشان است. بفرمایید مهم نیست. مهم این است که بفهمیم ایشان با درآمدهای نفتی چه کرده. توسعه در زمان ایشان چگونه شکل گرفته. زیرساخت‌های کشور چقدر جلو رفته. اشتغال چقدر ایجاد شده. تشکیلات دانشگاهی چقدر متحول شده. باید یکسری شاخص دربیاوریم و اگر احمدی‌نژاد در این شاخص‌ها موفق شد مگر ما لجبازی داریم؟ باید بگوییم نمره آقای احمدی‌نژاد در این شاخص‌ها از آقای خاتمی بالاتر است. کاری ندارد. چندین شاخص درمی‌آوریم که می‌توانند شاخص‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، صنعتی باشند و با این شاخص‌ها بگوییم هر یک از روسای جمهور در عصر خودشان چه کرده‌اند.

 اما می‌توانم بگویم آیا شاخص رفاه، معیشت سالم، ناهنجاری‌های اجتماعی… بالاخره یا باید از شاخص‌های مثبت بگوییم یا از شاخص‌های منفی. مثلا اعتیاد، طلا، بزهکاری، دزدی، جنحه، اینها را ردیف کنیم و بگوییم اینها نشان‌دهنده اشکالات اجتماعی ماست. این شاخص‌ها منفی است، ‌یکسری هم شاخص مثبت بگذاریم. در کشور ما سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار موالید جدید داریم که اینها به مدرسه می‌رفتند تا به پای شغل می‌رسند. ما باید در سال برای ۶۰۰ هزار ازدواج مهیا باشیم. بینیم این شکل می‌گیرد؟ ما باید در سال به اندازه حداقل حداقل ۸۰۰ هزار شغل جدید خلق کنیم. یعنی خلق شغل که می‌گویم شغل‌های جدید منهای شغل‌های از دست رفته است. چون یکسری شغل ایجاد می‌شود و یکسری شغل از بین می‌رود. سالی ۸۰۰ هزار شغل جدید می‌خواهیم که بتوانیم این مسئله را در جامعه‌مان حل کنیم. ببینیم کدام‌ دولت‌ها توانسته‌اند چقدر شغل در سال ایجاد کنند.

به نظر شما کدام دولت بعد از انقلاب موفق‌تر بوده؟

به نظر من در دولت هاشمی رفسنجانی میزان موفقیت خوب بوده. در دولت آقای روحانی هم میزان موفقیت خوب بوده. در دولت آقای احمدی‌نژاد خالص اشتغالی که ایشان ایجاد کرده نزدیک به صفر است. مسعود نیلی می‌گوید که در هشت سال، ۲۶هزار شغل ایجاد کرده. معنی‌اش ناچیز است. بنابراین ایجاد شغل یک مسئله بسیار مهم است.

فردی با چنین سابقه‌ای چه چیزی از این دولت دیده که دوباره انگیزه گرفته برای رای است جمهوری قدم جلو بگذارد.

او نگاه می‌کند ببیند آدم‌هایی که می‌توانند برایش رای جمع کنند هستند؟ آیا این کلمات دوباره روی آنها اثر می‌گذارد. الان احساس او این است که دلخوری‌ها در جمهوری اسلامی زیاد است.

اگر به نظرتان تأیید صلاحیت شود چقدر رای می‌آورد؟

معادل کسانی که سنتی از ایشان تبعیت و طرفداری می‌کنند. در جامعه ما یک عده هستند اندیشه‌های سیاسی سنتی دارند. این اندیشه سیاسی سنتی به افکار آقای احمدی‌نژاد نزدیک است.

یعنی به سمت جامعه دیگری رفته‌اند. به سمت تفکر و اندیشه‌های آقای احمدی‌نژاد  نیامده‌اند.

پس به نظرم جمعیتی که به موسوی رای داده همچنان در همان مسیر است.

پس وقتی چنین چیزی هست، بنابراین انتخابات ما انتخاباتی کم‌رونق می‌شود. اگر مثل مجلس باشد، نتایجش هم مثل مجلس است.

 

به نظرتان آقای رئیسی خواهد بود یا قالیباف؟

آقای رئیسی الان موقعیت خیلی خوبی دارد. لذا ممکن است اگر به عنوان رئیس قوه قضاییه ادامه بدهد دستاوردهای خوبی داشته باشد. چون تا به حال کسی قوه قضاییه را به نقد نکشیده. رئیسی اولین آدمی است که آمده و اینها را به نقد می‌کشد. بالاخره کسی که جرات کرده بگوید آقایی که معاون اجرایی قوه بوده متخلف است.

من به عنوان یک رسانه‌ای دوست دارم آقای رئیسی در مقام قوه قضاییه بماند. تنها دوره‌ای است که اهالی رسانه یک پشتوانه خوبی دارند، دادسرای رسانه اذیتشان نمی‌کند، می‌توان قوه قضاییه را نقد کرد.

اگر این موقعیت از دست برود حیف است.

 من هم نگران همستم که ایشان برود و….

من فکر می‌کنم اگر ایشان باشد ولو سعید جلیلی رئیس‌جمهور شود بیشتر به نفعمان است. نمی‌خواهم بگویم جلیلی رئیس‌‌جمهور شود. من می‌دانم از جناح اصلاح‌طلب کسی را نخواهند گذاشت.

اینطرف بحث محسن هاشمی است. به نظرتان تأیید می‌شود.

از جناح اصلاح‌طلب کسی را نخواهند گذاشت.

ولی الان آقای جهانگیری در حال کارکردن است.

باشد. احساس وظیفه کرده‌اند.

یعنی منظورتان این است که تأیید نمی‌کنند؟ یعنی شورای نگهبان برخورد کاملا انسدادی خواهد داشت؟

جناحی که در انتخاب مجلس اینگونه عمل کرد الان هم هست یا نه؟

معتقد است به اینکه با این روش می‌‌تواند کشور را ….

حالا یک نفر را وسط بگذارد احتمال نمی‌دهید یک موج فراگیر همه را برانگیزد و پای صندوق بروند و به اصلاح‌طلب رای دهند؟ آنها چنین ریسکی نمی‌کنند.

بله آن هم در این دوره.

آنها می‌گویند ما تا اینجا اینها را حسابی کوبیده‌ایم، له و لورده کرده‌ایم. یکهو اجازه دهیم یکی از آنها بلند شود و بقیه دورش جمع شوند.

حتی آقای لاریجانی؟

من فکر می‌کنم خود اصولگرایان چون برادر آقای لاریجانی موضع گرفته‌اند این احتمال کم است.

با توجه به اینکه بخش‌های حساس نظام با آقای لاریجانی همراهی دارند.

آقای لاریجانی فرد عاقلی است.

مثلا آقای لاریجانی در بحث روابط با چین ازطرف رهبری منسوب هستند و مستقر در بیت رهبری و وزارت خارجه هستند. فرضا اگر اجماعی روی ایشان شود، و بخشی از اصولگرایان هم خوششان بیاید ایشان با توجه به اقدامات اخوانش سبد رایی دارد؟

اگر آن موقع صحبت می‌شد فرصت بود. الان دیگر دیر شده. یک ماه به عید مانده. عید هم تمام است.

الان فرض کنید آقای ظریف بیاید.

نمی‌آید.

فرض کنیم بیاید.

چون خودش گفته نمی‌آیم می‌گویم.

قبول دارم. خیلی‌ها می‌گویند نمی‌آییم. می‌دانم که فشار رویشان برای آمدن زیاد است. اگر آمد به نظرتان چه اتفاقی می‌افتد.

تأیید نمی‌شود.

اگر تأیید شد.

اینها می‌گویند اصلا برجامی‌ها را باید به محکمه کشید.

فرض بگیریم آمد و تأیید شد.

نمی‌شود.

فرض محال که محال نیست.

چون فرض محال است نمی‌گویم. به نظرم از اصلاح‌طلبی مثل آقای ظریف…

اما ایشان خودش را اصلاح‌طلب نمی‌داند.

نداند. اصلاح‌طلبی به چه معناست؟

ایشان رویکرد سیاست داخلی نداشته و عموما در مسائل بین‌الملل صحبت کرده. شاید در جریان اصلاحات به خاطر روابط…

آقای روحانی مگر سیاست داخلی داشته؟ آقای روحانی هم به عنوان شیخ دیپلمات آمد.

درست است.

با نظریه حل و فصل هسته‌ای آمد و مبنایش این بود که ما با دنیا تعامل می‌کنیم و در این تعامل اقتصادمان هم مسیر خودش را پیدا می‌کند.

به نظر من هم آقای روحانی در جریان اصولگرا تعریف می‌شود ولی چون اصولگرایان در مقابلش هستند میانه‌رو شده. میانه‌رو که هست، شده اصلاح‌طلب.

ظریف هم مثل اوست.

فرض بگیریم تأیید شود.

احتمالش بعید است.

فرض بگیریم دکتر ظریف تأیید شود و در مقابلش آقای رئیسی باشد.

موتوری‌ها به خیابان می‌آیند.

خب بیاید.

خب نمی‌گذارند.

پس شما از الان انتخابات را به نفع جریان اصولگرایان می‌دانید.

من فکر می‌کنم یکی از اصولگرایان می‌شود و باید بگردیم ببینیم کدام اصولگرا خوش‌خیم است و دنبال او قرار بگیریم.

 

الان اصولگرای خوش‌خیم را چه کسی می‌دانید؟

می‌شود گفت‌وگو کرد. نمی‌خواهم اسم ببرم. بالاخره اصولگرا هم خوش‌خیم و بدخیم دارد.

شما بیشتر دنبال آدم خوب هستید یا علمگرا؟

به دنبال آدمی که کشور ایران را از مخاطرات ایالات متحده دور کند.

به نظر شما دولت اصولگرا می‌تواند با دولت دموکرات در آمریکا مذاکره کند؟ و اساسا آمریکا به ایران این امتیاز را می‌دهد؟

یا گذاشتند یک غیراصولگرا کار را جلو ببرد؟

درست است نگذاشتند ولی آنطرف هم شاید این امتیاز را ندهد.

مثبت‌تر از اوباما که نبوده.

بله. آقای جلیلی بود نگذاشت.

همه شرایط مهیا بود. رفتیم جلو رسیدیم به چارچوب. همه توافق را قبول کردند رفتیم برای اجرا. دو سال اول هم دستاوردهای اجرایش را دیدیم. حداقلش این است که جهانگیری می‌گوید سالی ۷۰۰ هزار شغل در آن دو سال ایجاد شده. رشد اقتصادی هم داشتیم و حرکت رو به جلو بود. بعد ترامپ آمد چرخه را برگرداند. حالا به نظر شما دوباره می‌شود برجام؟ مگر محور برجام ظریف نبوده؟

بله.

اجازه می‌دهند ظریف رئیس‌جمهور شود؟

عقل سیاسی می‌گوید نه. ولی شرایط کشور ناپایدار است و هر اتفاقی ممکن است بیفتد.

اجازه نمی‌دهند.

اطمینان دارید ردصلاحیت می‌کنند.

مثل روحانی می‌کنند. این اعلام مواضع موتورسواران بیشتر از اینکه برای روحانی باشد، برای همفکران روحانی است. مگر شما ۲۲ بهمن را ندیدید؟

بله موتورسواران به آقای روحانی فحش دادند.

خب همان موتورسواران برای ظریف می‌آیند.

فکر می‌کنم نسبت به ظریف بدتر هم باشند.

شما بیشتر اطلاع دارید.

در مورد کاندیدای نظامی نظرتان چیست؟

جریان اصلاح‌طلب با پدیده نظامی‌گری در انتخابات ریاست جمهوری مخالف است. قطع نظر از اینکه آدم‌هایش مثلا خوش‌خیم باشند یا بدخیم. دوره‌های قبل هم تعدادی نظامی کاندیدا شده‌اند که اینها مورد اقبال مردم نبوده‌اند. آقامحسن جنگ در قلب همه ماست. ولی آقامحسن کاندیدای ریاست جمهوری دیگر این جایگاه را ندارد. به نظرتان اگر آقامحسن، آقامحسن جنگ مانده بود چقدر محبوب بود؟

نمی‌دانم اگر تاریخ در موردش قضاوت عملیات فریب و مسائلی که پیش آمد.

بالاخره آقامحسن جنگ شخصیتی بود…

بالاخره قابل احترام بود.

بچه‌ها همه دوستش داشتند.

شاید در یک دوره تاریخی دوستش داشتند.

نمی‌خواهیم بگوییم به مراتب غیربشری ببریم. ولی همه دوستش داشتند. کمااینکه الان نسبت به آقارحیم احساس مثبتی وجود دارد. ندارد.

و من فکر می‌کنم حسین دهقان یک بچه خیلی خوب و قابل احترام است. اما اگر به عرصه انتخابات آمد، می‌شود آقامحسن.

 آقای دکتر من متوجه نشدم. بالاخره شما مخالف حضور نظامی‌ها هستید؟

من می‌گویم نتیجه نمی‌دهد.

مدیر اجرایی عالی در جریان اصولگرا را چه کسی می‌دانید؟

 نمی‌خواهم راجع به آدم‌ها تک‌تک حرف بزنم.

به نظرتان چه کسی در جریان اصولگرا یک مدیر اجرایی عالی است که بیاید و شرایط را تغییر دهد با توجه به اینکه می‌گویید پیروزی اصولگرایان قطعی است.

نمی‌دانم کدامشان می‌آیند. ولی اصولگرایان که بیایند همه بستر فراهم می‌شود که فشارهای تحریمی را کم کنیم.

به نظرتان این اتفاق می‌افتد؟

بله به شرطی که یک اصولگرا صحبت کند.

ببخشید دوره احمدی‌نژاد، سعید جلیلی شش سال صحبت می‌کرد.

الان با آن موقع فرق می‌کند. سعید جلیلی که مذاکره نمی‌کرد. یک بیانیه تنظیم می‌کرد، می‌رفت می‌خواند و می‌آمد.

و جلسه بعدی را تنظیم می‌کرد.

دوباره می‌رفت بیانیه می‌خواند و می‌آمد.

در مصاحبه‌ای که با آقای صالحی داشتیم ایشان می‌گفتند با وجودی که رهبری با مذاکراتی که قرار شده بود بین ایران و آمریکا در عمان باشد، موافقت کرده بودند، سنگ‌پراکنی‌هایی از سوی ایشان بوده که شاید شش، هفت ماه به تعویق افتاد و عملا دست دولت آینده افتاد.

 بله. الان شرایط کشور شرایطی است که ما نیازمند برداشتن تحریم‌ها هستیم.

 یعنی اگر دولت اصولگرا بیاید به نظرتان کسی را می‌گذارند که مذاکره کند.

اگر اصولگرا بیاید می‌گویند برو تحریم‌ها را حل کند وگرنه بقیه گرفتاری‌ها حل نمی‌شود.

پس نظرتان در مورد سردارها مشخصا این است که عزیزتر هستند که سردار بمانند.

سردارها تا هنگامی که کاندیدا نشده بودند عزیزتر از موقعی هستند که کاندیدا می‌شوند. کاندیدا که شدند موجب منزلت ضعیف‌تر برایشان می‌شود. مثال آقامحسن را که گفتم، آقامحسنی که خیلی خیلی محبوب بود، بعد از کاندیداتوری‌اش محبوبیتش را از دست داد.

فرض کنیم یک نظامی بیاید و کاندیدا شود، و پیروز شود. آفت این اتفاق برای کشور چیست؟

یکی از همکارانی که خیلی هم آدم محترم و عزیزی است و من هم دوستش دارم، چندی پیش گفته بود که برای اداره کشور یک پاسدار باید رئیس‌جمهور شود که حرف آقا را گوش کند. یادتان است حاج محسن این را گفت. حاج محسن رفیق‌دوست. این یک نگاه است که نمی‌دانم چقدر جمهوریت دارد.

اینکه بتوانیم به انتخاب مردم برویم، با اینکه یک پاسدار را رئیس‌جمهور کنیم که حرف آقا را گوش کند، دو موضوع است.

درست است.

به این خاطر فکر می‌کنم، ‌آثارش خوب نیست.

پس با این اوصاف آثار خوبی ندارد که سردارها بیایند ولی فکر می‌کنید اصولگراها بیایند می‌توانند…

من نمی‌گویم اصولگراها بیایند. من می‌گویم یکی از اصولگراها خواهد آمد. این سرنوشت محتوم است.

سرنوشت محتوم انتخابات ۱۴۰۰ رئیس‌جمهورشدن یک اصولگراست

به آسانی مذاکرات را جوری می‌کنند که تحریم‌ها را بردارند.

 و حرکت به سمت حل معضل روابط بین‌الملل با آمریکا و حل مشکل معیشت مردم.

گاهی ما می‌گوییم می‌‌خواهیم با آمریکا دوست شویم که این غیرممکن است.

بله دوستی در روابط بین‌الملل معنی ندارد.

ما باید ترک مخاصمه کنیم. یعنی در وضعیتی قرار بگیریم که این تهدیدات و آزار و اذیت‌هایی که ایالات متحده بر علیه ما دارد برداشته شود.

الان بایدن به نسبت ترامپ یک فرصت است.

شاید. معلوم نیست بالاخره بایدن هم یک آمریکایی است.

ولی ترامپ موجود وحشتناکی بود.

ترامپ خیلی خطرناک‌تر بود ولی این هم اینطوری نیست. الان ببینید اطرافیانش چه می‌گویند.

 الان بحث این است که هر طرف می‌گوید تو اول بیا. صحبت‌های اطرافیانش هم در همین اوضاع است. پس شما معتقد هستید اصولگرا بیاید…

 سرنوشت محتوم است.

و معتقدید شرایط را بهتر کند.

می‌تواند تحریم‌ها را بردارد.

 وضع معیشت مردم را بهتر کند.

ترکان: بله.

پس اعتقاد دارید که حاکمیت و دولت اگر یکدست باشند نتایج خیلی بهتری خواهد داشت.

این حرف شما به معنای یکدست شدن است؟

می‌تواند باشد.

اگر یکدست شدن خاطره احمدی‌نژاد است به این معنی است که کسی اشتباهات رئیس‌جمهور را به او نگوید. معنایش این است که رئیس‌جمهور مطلق‌العنان باشد، ۸۰۰ میلیارد دلار را به باد بدهد و کسی نگوید خرت به چند. این به معنای یکدست شدن است؟ یا اینکه باید حساب و کتاب و رسیسدگی و دقت و سختگیری باشد.

منظورم این است این سنگ‌اندازی که جریان مقابل می‌کند…

بله اگر اصولگرا بیاید این مورد را نداریم.

یعنی احمدی‌نژاد اگر در دوره خودش (آن بر باد دادن‌ها به جای خود) یکی مثل آقای ظریف یا لاریجانی مذاکرات را ادامه می‌داد و مسئله هسته‌ای را حل می‌کرد، و تحریم‌ها برداشته می‌شد شاید این یک نقطه مثبتی برای کشور بود.

امیدوارم در مرحله جدید فشار تحریم‌ها و آزار و اذیت تحریم‌ها از دوش ملت ایران برداشته شود.

 انشاالله. اگر در انتخابات آینده اصلاح‌طلبی شرکت کند و تایید صلاحیت شود، در ستادش فعال خواهید شد.

 به نظرم نمی‌شود.

 شما خیلی صفر و صدی نگاه می‌کنید.

ارزیابی من این است که نخواهد شد. این شورای نگهبان در مجلس تجربه‌ای کرده که از نظر خودش نتایج مطلوب داشته. نتایج مطلوبش این است که الان یک مجلس است که مقبول شورای نگهبان است. این تجربه را اینها رها نمی‌‌کنند. ریاست جمهوری را هم روی همین مدل می‌روند.

 من تصور می‌کنم در مورد لاریجانی می‌توانند شورای نگهبان، جریان چپ و بخشی از جریان اصولگرا به نوعی اجماع کنند و حمایت کنند.

نمی‌دانم.

 نظر دیگری درباره انتخابات ندارید.

 

نظر شما