صاحبخبر - گروه خودرو: پژو هنوز به ایران نیامده، اما در حالی با انتقاد روبه‌رو شده که گفته می‌شود تا دو هفته دیگر، قرارداد این شرکت فرانسوی با ایران‌خودرو نهایی می‌شود و به امضا خواهد رسید.
به گفته منابع آگاه، ایران‌خودرو و پژو که جلسات مذاکره خود را از اواخر سال 92 آغاز کردند، پیشرفت زیادی در مذاکرات داشته‌اند و حتی بر سر برخی جزئیات شراکت نیز به تفاهم رسیده‌اند، شراکتی که به گفته هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو، مستقل از «مساله هسته‌ای» است. یکه‌زارع پیش‌تر تاکید کرده بود که مشارکت ایران‌خودرو با پژو در قالب «جوینت وینچر» (سرمایه‌گذاری مشترک) صورت خواهد گرفت و این خودروساز فرانسوی موظف به صادرات ۳۰ درصد از تولیدات مشترک خود با ایران، به بازارهای خارجی است. وی این را هم گفته بود که در قرارداد موردنظر، اگر پژو به تعهد صادراتی خود عمل نکند، فروش داخلی این شرکت در بازار ایران نیز متوقف خواهد شد. در این شرایط، کارشناسان معتقدند، اگر مواردی که مدیرعامل ایران‌خودرو درباره قرارداد با پژو مطرح کرده، اجرایی شود، این دو شرکت می‌توانند شراکتی برد-برد را با یکدیگر تجربه کنند. به گفته آنها، از آنجا که ایران‌خودرویی‌ها یک بار از سوراخ پژو گزیده شده‌اند (پژو در سال 92 ناگهان و بدون هیچ تعهدی، با ایران‌خودرو قطع رابطه کرد)، در قرارداد جدید بندهای سختگیرانه‌تر و محکم‌تری را در نظر گرفته‌اند تا طرف فرانسوی نتواند هر وقت دلش خواست، بگذارد و برود. هر چند پژو در گذشته رفتار مناسبی با ایران‌خودرو نداشته و شریکی بی‌وفا برای خودروسازی ایران بوده، اما به‌نظر می‌رسد «قرارداد جدید» به شرط اجرا شدن بند به بند آن، می‌تواند منافع هر دو طرف (ایران‌خودرو و پژو) را تامین کند. در این بین، قطعا «سرمایه‌گذاری مشترک» و «صادرات 30 درصدی» از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند که باید دید ایران‌خودرویی‌ها تا چه حد موفق به تحقق آنها خواهند شد و پژوی فرانسه چه عملکردی در این مورد از خود نشان می‌دهد.
∎