شناسهٔ خبر: 45811346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

گروسی در تهران دنبال چیست؟

حرف به‌جای عمل

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دومین بار طی ۶ ماه گذشته و بنا به درخواست خودش شب گذشته وارد تهران شد و آنگونه که کمالوندی گفته است، موضوعات فنی و ترتیبات اجرایی توقف نظارت‌های فراتر از پادمان و پروتکل الحاقی از جمله محورهای گفت‌وگو در این سفر است.

صاحب‌خبر -

در آستانه پنجم اسفند، موعد توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط ایران، تحرکات دیپلماتیک غرب افزایش یافته که سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران نمونه آن است. پس از آنکه در هفته گذشته «کاظم غریب‌‌آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم تهران برای اجرای بند ششم قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را به اطلاع این نهاد رساند، اعلام شد که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس پیشنهاد داده برای یافتن راه‌حل عمومی به منظور ادامه فعالیت‌های این نهاد به تهران سفر کند. 
اقداماتی که از پنجم اسفند و در راستای اجرای اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها متوقف می‌شود، شامل این موارد است: مفاد پروتکل الحاقی؛ کد ۳.۱ اصلاحی ترتیبات فرعی موافقتنامه پادمان (برای اظهار زودهنگام تاسیسات هسته‌‌ای به آژانس)؛ استفاده از فناوری‌‌‌های مدرن و حضور درازمدت آژانس در ایران؛ اقدامات شفاف‌ساز در رابطه با کیک زرد؛ اقدامات شفاف‌ساز در رابطه با غنی‌‌‌سازی؛ دسترسی‌ها پیرو مفاد برجام؛ نظارت و راستی‌آزمایی اجرای اقدامات داوطلبانه و اقدامات شفاف‌ساز در رابطه با ساخت قطعات سانتریفیوژ.
 
هدف گروسی از سفر به ایران
«رافائل گروسی» نیز روز جمعه، اول اسفند در توییتی درباره سفرش به تهران نوشت: «فردا من به تهران سفر می‌کنم تا با مقام‌های ارشد ایران درباره یافتن راه‌حل قابل توافق دوجانبه و قابل تطبیق با قوانین ایران دیدار کنم تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند به فعالیت‌های راستی‌آزمایی اساسی در ایران ادامه دهد. چشم به راه موفقیت هستیم و این به نفع همه است.»
«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در توییتی درباره سفر گروسی به تهران نوشت: «از کار فنی و بی‌طرفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملا حمایت می‌کنم. از تلاش‌های رافائل گروسی در خصوص فعالیت‌های اساسی نظارتی آژانس درباره فعالیت‌های ایران از جمله سفر مهم وی به تهران سپاسگزار هستیم.»
 
عمویی: گزارش‌‌‌های آژانس به‌دور از رویکرد سیاسی باشد
در همین زمینه ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به سفر گروسی گفته است: «طرف غربی چند روز فرصت دارد از مسیراشتباه برگردد؛ با این حال هنوز اقدام موثری نکرده است. برای طرف‌‌‌های بین‌المللی روشن شده كه ایران اراده جدی برای اجرای این قانون دارد. سفر گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در این چارچوب ارزیابی می‌‌شود. در این سفر از آژانس می‌خواهیم رویکرد حرفه‌‌ای و غیروابسته‌‌ای از خود نشان دهند، مستقل عمل کند و فقط به موضوعات حرفه‌‌ای بپردازد و رویکرد سیاسی را در گزارش خود دخیل نکند.»
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اجرای قانون اقدام راهبردی رفع تحریم‌ها دست جمهوری اسلامی را برای مواجه با زیاده‌خواهی غربی‌ها علیه ایران بازمی‌‌گذارد. آمریکا برای جبران اشتباهاتش نیاز به برداشتن گام فرعی ندارد، یک گام لازم دارد و آن هم لغو موثر تحریم‌هاست.
در آستانه این سفر نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد که ایران قصد دارد دستگاه‌های سانتریفیوژ بیشتری در تأسیسات هسته‌ای نطنز نصب کند. خبرگزاری رویترز با استناد به گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت ایران نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل را از قصد خود برای نصب سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m در یک تأسیسات زیرزمینی غنی‌‌‌سازی اورانیوم در نطنز مطلع کرده است. براساس این گزارش «ایران گفته قصد دارد دو آبشار ۱۷۴تایی از سانتریفیوژهای IR2m در کارخانه غنی‌‌‌سازی سوخت نطنز (FEP) نصب کند. این اقدام، تعداد کل آبشار‌های سانتریفیوژهای IR2m که قرار است نصب شوند یا در حال نصب و در حال فعالیت هستند را به رقم ۶ می‌رساند.»
 
صالحی: آژانس باید بی‌طرف باشد
همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌‌ای در حالی است که آژانس در دوره ریاست گروسی، رویکردی سیاسی نسبت به ایران در پیش گرفته است؛ چنانکه علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در این زمینه گفته است: متاسفانه درز اطلاعات محرمانه آژانس در رسانه‌های بین‌المللی روند ناخوشایندی است که از سال‌های گذشته همچنان ادامه دارد و در این خصوص جمهوری اسلامی ایران بارها به صورت شفاهی و کتبی مراتب اعتراض خود را به آژانس ارائه کرده است. اخیرا نیز آقای غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در وین طی یادداشتی رسمی، ملاحظات حقوقی و سیاسی حول این موضوع را با جزئیات به آژانس تذکر داده است.
وی در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: «تردیدی نیست که انتشار این گونه مطالب با اهداف و اغراض سیاسی صورت می‌گیرد. به نظر اینجانب سازوکارهای آژانس باید به گونه‌ای بازنگری شود که از تکرار این گونه اقدامات جلوگیری به عمل آید. برای رسیدن به این سازوکار، آژانس باید ضمن حفظ بی‌طرفی با رویکردی حرفه‌ای از انتشار مطالب اینچنین جلوگیری کند.»
حال هرچند ایران با درنظر‌‌گرفتن تعاملات خود با آژانس با سفر گروسی موافقت کرده است اما فقط آنچه که موجب عدم‌اجرای قانون مجلس شورای اسلامی مبنی بر توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی می‌‌شود، لغو تحریم‌‌‌های ایران و اجری تعهدات برجامی توسط طرف‌‌‌های غربی است؛ چنانکه «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفته است: «محدودیت‌های جدید ایران درخصوص بازرسی‌ها لزوما  برای مدت طولانی دوام نخواهد داشت و همه‌چیز به تلاش‌های سیاسی در جهت اجرای کامل توافق هسته‌ای بستگی 
خواهد داشت.»

نظر شما