شناسهٔ خبر: 45801686 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

آخرین وضعیت بودجه 1400 در مجلس/ اصرار بر اولویت حوزه‌های قرآنی داریم

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به تشریح آخرین وضعیت بودجه 1400 پرداخت و گفت: بعد از بررسی لایحه بودجه کمیسیون تلفیق نظرات و مصوبات خود را ارائه داده است و به یاری خدا بودجه صبح فردا در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین وضعیت بررسی لایحه بودجه 1400 در این کمیسیون گفت: مجلس با حساسیت و وسواس زیادی با بودجه 1400 برخورد کرد.

 

وی افزود: در یک مرحله لایحه بودجه به مجلس آمد و مجلس به کمیسیون تلفیق فرستاد و این کمیسیون هم بررسی‌هایی بر روی این لایحه داشت اما کلیت آن را تأیید نکرد و به‌ همین دلیل به دولت برای اصلاحاتی که مدنظر بود، بازگشت داده شد و بعد از انجام اصلاحات توسط دولت،‌ دوباره به کمیسیون تلفیق بازگشت و بررسی‌هایی مجدداً بر روی لایحه توسط کمیسیون انجام شد و در این مرحله بخشی از اصلاحاتی که مدنظر مجلس بود، پذیرفته شد و بخشی هم پذیرفته نشد.

 

عزیزی بیان کرد: روال هم بر این است که بعد از بررسی‌های کمیسیون تلفیق، لایحه بودجه 1400 دوباره صحن مجلس آمده و نظرات نمایندگان در صحن مجلس گرفته شود و در نهایت بعد از تأیید بودجه، شورای نگهبان هم باید نظر نهایی را بدهد.

 

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تمام تلاش مجلس بر این بود که مسائل اولویت‌دار در بودجه دیده شود، گفت: رهبر معظم انقلاب از ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم تأکیداتی بر روی مسائل فرهنگی داشته‌اند و این تأکیدات معظم‌له هم مورد توجه نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق قرار گرفته است.

 

اگرچه مسائل فرهنگی ریشه در سایر موضوعات هم دارد یعنی نمی‌توانیم مسائل اقتصادی را نادیده بگیریم و بعد انتظار داشته باشیم مسائل فرهنگی هم اصلاح شوند.

 

وی اظهار کرد: به‌ طور طبیعی امروز معیشت مردم اثر مستقیم بر مسائل فرهنگی دارد و اگر می‌خواهیم فرهنگی عمیق و ریشه‌دار داشته باشیم باید مسائل حوزه‌های اشتغال و کار و حتی حوزه‌های سیاسی را درست ببینیم تا اثرات آن را در فرهنگ عمومی مشاهده کنیم لذا اینگونه نیست که بگوییم اگر امروز بر روی موضوعات تأمین اجتماعی، اشتغال، اقتصاد، صنعت یا موضوعات دیگر مورد تأکید مجلس است، اثری در حوزه‌های فرهنگی ندارد یا اثراتش کم است، قطعاً تمام این موارد اثر مستقیم می‌گذارند.

 

عزیزی در عین حال این نکته را یادآور شد که در بخش بودجه‌های فرهنگی تأکیداتی در حوزه‌هایی که اثر مستقیم دارند مانند سازمان تبلیغات اسلامی، ارشاد، حوزه‌های قرآنی و بخش‌هایی که مستقیماً نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت آن‌ها هستیم و همچنین مبحث تعالی جمعیت دیده شده‌اند.

 

در عین حال بخش‌هایی هم هستند که اثر مستقیم ندارند اما بر روی مسائل فرهنگی اثرات مستقیمی دارند که مجلس تمام این‌ها را با هم می‌بیند و تلاش می‌کند بودجه‌ای متناسب با شرایط آینده کشور تصویب کند.

 

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی گفت: به یاری خدا از صبح فردا، سوم اسفندماه بودجه در صحن مجلس مطرح می‌شود که البته کمیسیون تلفیق هم نظرات و مصوبات خود را ارائه داده و از امروز هم مصوبات آن بارگذاری شده است و فردا در صحن علنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا می‌‌‌توانیم به اصلاح بودجه‌های قرآنی امیدوار باشیم، گفت: این مسئله در نظام اسلامی یک اصل است و نمی‌توانیم بگوییم که بدان توجهی نداریم و مجلس هم حتماً بر این موضوع اصرار دارد که بودجه‌های فرهنگی و قرآنی اولویت داشته باشند اما نباید این‌طور برداشت شود که اگر در حوزه‌های دیگری تأکیداتی شده است، اثر این حوزه‌ها بر روی حوزه‌های قرآنی کم است بلکه تأثیرات بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد.

 

منبع: ایکنا

 

نظر شما