شناسهٔ خبر: 45352888 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

یادداشت دانشجویی |

بیست برابر تلفات سوانح رانندگی

طبق آمار رسمی وزارت بهداشت در سال ۹۶، هر روز هزار جنین در کشور توسط والدین کشته می‌شوند که تنها حدود ۱۰ مورد آن قانونی است. با توجه به آمار هجده هزار فوتی تصادفات سالانه، بیست برابر بیشتر از فوتی‌های ناشی از سوانح رانندگی سقط جنین داریم.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فاطمه کول؛ سقط جنین عمدی و یا خودخواسته توسط مادران به دو صورت قانونی و غیرقانونی انجام می گیرد. سقط جنین به دو صورت قانونی و غیر قانونی انجام می گیرد. طبق ماده واحده ای که در سال ۸۴ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، مواردی از بارداری که باعث تهدید جان مادر یا معلولیت شدید جنین که باعث حرج خانواده شود به صورت قانونی و با نامه پزشکی قانونی اجازه سقط دارند.


چرا سقط ؟!

عوارض پزشکی: این گروه جزو کسانی هستندکه بر اساس ناهنجاری های موجود در جنین ،سقط را انتخاب کرده اند. بارداری های ناخواسته: بارداری ناخواسته از دیرهنگام از مهم ترین چالش های زناشویی بوده است . آیا زوجی را که با باورهای اعتقادی و اجتماعی خود هیچ گونه آمادگی برای پدرومادر شدن ندارند چگونه می توان برای فرزندآوری ترغیب کرد؟  در ایران ۵۲ درصد از موارد مطالعه شده خانواده های دو فرزندی بودند که اقدام به سقط جنین کرده اند.

 

هرکس که دندان دهد، نان دهد: شاید این گروه را امروزه بیشتر شناخته می‌شوند. در واقع امروز بیشترین عامل کم رغبتی زوج ها برای فرزندآوری را باید در همین دلیل جست وجو کرد. از سویی بیشترین تاکید حاکمیت نیز بر افزایش جمعیت و فرزندآوری است در شرایطی که کمترین حمایت ها از آن می شود. نمونه اش را در انبوه قوانینی می توان جست وجو کرد که اجرای آن ها بلاتکلیف مانده است اگرچه قانون و سنت الهی که: «هر آن کس که دندان دهد ،نان دهد» نیز خود جای بررسی دارد .

 

تاخیر در ازدواج و بارداری علل عمده ناباروری و سقط جنین: متاسفانه با بالا رفتن سن ازدواج و تاخیر در فرزندآوری سقط افزایش یافته است.مشکلاتی چون دیابت،فشارخون و... از مواردی است که به بارداری پایان می‌دهد .
از عوامل تاخیر در ازدواج میتوان به سربازی ۲۴ ماهه اجباری برای پسران اشاره کرد .

نبود زیر ساخت برای حفظ سلامت جنین: اکنون هیچ مرکز و مجموعه ای برای حفظ و نگهداری جنین وجود ندارد وچه بسا همچنان سقط جنین را در این سیستم به عنوان یکی از روش های پیشگیری معرفی میشود .ما در سیستم بهداشت و درمان کشور به آدم های بزرگی نیازمندیم که بتوانند با انقلابی که در این بخش پدید بیاورند، نظام جامع خدمت رسانی به مادران را ایجاد کنند.

 

بعد از توییت اخیر حول حذف غربالگری ، اجبار وعدم اجبار طرح غربالگری برای مادر باردار باید گفت ؛ غربالگری هیج موقع اجباری نبوده است. وقتی گفته میشود غربالگری انجام شود ، به این معنی نیست که باید سقط صورت بگیرد. نتیجه آزمایش غربالگری در بسیاری از موارد نرمال است و نیاز به کار خاصی هم ندارد . موارد بسیار ناچیزی به سقط می انجامد که عدد قابل توجهی نیست.

 

باید بدانیم که هیچ عنوان با یک مرحله آزمایش مجوز سقط جنین صادر نمی‌شود. این آزمایش‌های غربالگری مرحله‌ی اول و دوم هیچ کدتم قطعی نیستند. غربالگری احتمال ریسک داشتن تریزومی‌ها را نشون داده که اگر ریسک از یک مقدارمشخص بالاتر باشد، آزمایش‌های تکمیلی مثل آمنیوسنتز و cell free DNA انجام میشود که بازهم برای قضاوت درباره‌ی مجوز سقط یا عدم آن زود است  و مهر تایید همه این ها پزشکی قانونی است، که تکمیل کننده مجوز است. پزشکی قانونی بر اساس عسر و حرج مادر تصمیم میگیرد.


اگر ادامه‌ی بارداری برای مادر خطر جانی داشته باشد و یا خود جنین دچار نقص جدی باشد که بعد از تولد، خانواده به عسر و حرج بیفتند قبل از دمیده شدن روح در جنین، که حدود نوزده هفته است ، برای نجات مادر این عمل انجام میشود .
جالب است بدانیم مجوز سقط به هر تریزومی‌ای هم داده نمیشود ؛ مثلا سندروم داون، به تنهایی دال بر صدور مجوز سقط نمی‌ شود.


مسئله سقط در جامعه ما ، ربط چندانی به اجبار یا عدم اجبار غربالگری ندارد. بنظر میرسد موافقین این طرح از سختی و مشقت خانواده هایی که به علت نبود امکانات و نبود غربالگری ، مجبور به نگهداری از فرزند معلول خود هستند ،را در نظر نمی گیرند.


هم چنین درصد فراوان سقط های غیر قانونی که بر گرفته از فرهنگ نادرست مثل ، سقط های شایع باروری در عقد ، روابط خارج از چارچوب ، افزایش سن ازدواج که به تبع آن مشکلات زیادی را ایجاد می کند ، در نظر نمی گیرند.

 

فاطمه کول - کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

نظر شما