شناسهٔ خبر: 45350447 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد

اوراسیا، مکمل زنجیره‌های اقتصادی کشور

خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا پل ارتباطی میان آسیا به اروپاست که این مزیت می‌تواند بستری مناسب برای تکمیل زنجیره‌های اقتصادی کشور باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، مسعود خوانساری در همایش دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا با تاکید بر ضرورت تشکیل پیمان‌های تجاری میان کشورهای مختلف با هدف ایجاد رشد اقتصادی، صلح و رفاه مردم، افزود: امروزه کشورها در حوزه‌های تجاری و اقتصادی به یکدیگر وابسته شده اند به طوری که هم اکنون اوراسیا ظرفیت ۳۶۶ میلیارد دلار واردات و ۵۴۹ میلیارد دلار صادرات دارد که با عضویت در این اتحادیه، می‌توان از این امتیاز بهره گیری کرد.

وی با اشاره به مرز خشکی مشترک ایران با ۸ کشور حوزه اوراسیا، گفت: قطعا از طریق حمل و نقل زمینی و برنامه ریزی جهت بهره گیری از این ویژگی، مبادلات تجاری با کشورهای عضو بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین از تلاش‌ها و مذاکرات برای رساندن تعرفه‌ها به سطح حداقلی خبر داد و گفت: این مهم، ابزار بزرگی برای رسیدن به سطوح بالاتر مبادلات تجاری محسوب می‌شود.

خوانساری کاهش تعرفه‌ها را زمینه ساز توسعه همکاری‌های صنعتی و کشاورزی در اتحادیه دانست و افزود: فناوری پیشرفته موجود در کشورهای عضو اتحادیه می‌تواند باعث رشد سایر کشورها شود.

وی از پیشنهاد استفاده از یک ارز مشترک در مبادلات اتحادیه اوراسیا استقبال کرد و گفت: با این تصمیم، تجارت منطقه از انحصار دلار خارج خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، مجموعه اوراسیا را ایجاد کننده یک ارزش افزوده دانست و ادامه داد: قطعا توسعه همکاری‌ها میان کشورهای عضو، به نفع عموم مردم می‌شود به طوری که صلح، رفاه و رشد اقتصادی از عواید و نتایج این مشارکت اقتصادی خواهد بود.

همایش دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن به همت اتاق بازرگانی تهران و با حضور روسای سازمان‌های دولتی، دیپلمات‌ها و نمایندگان بخش خصوصی در حال برگزاری است.

نظر شما