شناسهٔ خبر: 45319516 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

با رای اعتماد سنا، «جنت یلن» اولین وزیر خزانه‌داری زن آمریکا شد

صاحب‌خبر -

شفقنا- گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری جدید آمریکا برای وزارت خزانه داری، از مجلس سنای این کشور رای اعتماد گرفت تا به نخستین زن متصدی این منصب تبدیل شود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رسانه های خبری عرب زبان، مجلس سنا به عنوان مجلس اعلای کنگره آمریکا بامداد امروز (سه شنبه) با اکثریت آرای اعضای خود، به «جنت یلن»، گزینه پیشنهادی «جو بایدن»، رئیس جمهوری جدید این کشور برای تصدی وزارت خزانه داری رای اعتماد داد.

یلن ۷۴ ساله که فارغ التحصیل دانشگاه های «براون» و «ییل» آمریکا است، با کسب ۸۴ رای موافق در مقابل ۱۵ رای مخالف از مجموع ۱۰۰ عضو مجلس سنا که ۵۰ تن از آنها از حزب دمکرات و ۵۰ تن دیگر نیز از حزب جمهوری خواه هستند، به هفتاد و هشتمین فرد و نخستین زن متصدی وزارت خزانه داری این کشور در تاریخ ۲۳۱ ساله این وزارتخانه تبدیل شد.

وزیر جدید خزانه داری آمریکا که در سیاست گذاری اقتصادی سه دهه تجربه دارد، پیشتر نیز طی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میلادی، به مدت چهار سال به عنوان نخستین رئیس زن بانک مرکزی این کشور (فدرال رزرو) فعالیت کرده در حالی که دو سال پیش از آن نیز، نخستین رئیس زن شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید لقب گرفته بود.

یلن همچنین به سومین مسئول در دولت جدید آمریکا تبدیل شد که از مجلس سنا رای اعتماد می گیرد جایی که پیش از وی، «لوید آستین» به عنوان نخستین سیاهپوست متصدی وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) و «ایوریل هینز» نیز به عنوان نخستین اداره کننده زن اداره اطلاعات ملی موفق به کسب رای اعتماد از این مجلس شده بودند.

در همین حال، پیش بینی می شود وزیر جدید خزانه داری آمریکا که کشورش با بحران شدید مالی ناشی از پیامدهای فاجعه بار نسل جدید ویروس کرونا (کووید-۱۹) روبرو است، در تدوین سیاست مالی و اقتصادی دولت بایدن نقشی اساسی ایفا کند و رهبری تلاش های در راستای احیای اقتصاد شکننده در نتیجه پاندمی مذکور را بر عهده بگیرد.

نظر شما