شناسهٔ خبر: 45295419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

همه در برابر قانون برابرند

جلال جلالی‌زاده خبر سیلی خوردن سرباز وظیفه راهور توسط یک نماینده مجلس آن هم به دلیل اینکه اجازه نداده است قانون را دور بزند و خودروی او بدون مجوز وارد خط ویژه شود، جای تاسف است. اینکه برخی نمایندگان خود را بالاتر از قانون می‌دانند، چند دلیل دارد؛ اول اینکه آنها یا چیزی از قانون نمی‌دانند یا ذاتا قانون‌شکنند و برای قانون ارزشی قائل نیستند. بنابراین به دلیل فرصت و رانتی که برایشان ایجاد شده است، مردم را رعیت خود می‌دانند و تصور می‌کنند مردم خدمتگزار آنها و زیردست‌شان هستند.

صاحب‌خبر -

جلال جلالی‌زاده * خبر سیلی خوردن سرباز وظیفه راهور توسط یک نماینده مجلس آن هم به دلیل اینکه اجازه نداده است قانون را دور بزند و خودروی او بدون مجوز وارد خط ویژه شود، جای تاسف است. اینکه برخی نمایندگان خود را بالاتر از قانون می‌دانند، چند دلیل دارد؛ اول اینکه آنها یا چیزی از قانون نمی‌دانند یا ذاتا قانون‌شکنند و برای قانون ارزشی قائل نیستند. بنابراین به دلیل فرصت و رانتی که برایشان ایجاد شده است، مردم را رعیت خود می‌دانند و تصور می‌کنند مردم خدمتگزار آنها و زیردست‌شان هستند.

حتی برخی از آنها روحیه نظامی‌گری دارند و در جامعه مثل پادگان با مردم رفتار می‌کنند. این در حالی است که باید برعکس باشد چرا که نمایندگان مجلس مشروعیت و اعتبار خود را از مردم می‌گیرند و باید خادم آنها باشند.

رفتار این سرباز با وجودی که می‌دانست آن فرد خاطی نماینده مجلس است ولی جلوی قانون‌شکنی او را گرفت، قابل تقدیر است و باید او را بزرگ داشت. از طرفی رفتار این نماینده باعث شد وجهه ایران در دنیا زیر سوال برود و بگویند اگر این نماینده مجلس عصاره فضایل ملت است، پس مردم ایران دیگر چه رفتاری دارند!

بنابراین وقتی این افراد به عنوان نمایندگان مجلس در مقابل چنین موضوعات کوچکی تحمل ندارند و برآشفته می‌شوند، قطعا در برابر موضوعات جدی و مهم‌تر با تصمیم‌گیری‌های خطرناک خود کشور را به لبه پرتگاه می‌برند و افراد غیرقابل اعتمادی هستند.

زمانی که نماینده مجلس ششم بودم برای کاری ضروری در مکانی که ممنوع بود، توقف کردم و افسر راهنمایی و رانندگی وقتی متوجه شد نماینده مجلس هستم، گفت آقای قالیباف – آن زمان رییس  نیروی انتظامی بود-  دستور داده است نمایندگان مجلس چون قانونگذار هستند اگر تخلف کردند آنها را دو برابر جریمه کنیم. حالا امیدوارم آقای قالیباف به عنوان رییس مجلس نماینده خاطی را دو برابر جریمه کند تا متوجه باشد قانون قابل احترام است و کسی حق برخورد فیزیکی و اهانت به مردم را ندارد.

عملکرد آقای عنابستانی به عنوان نماینده مجلس و نماینده مردم درست نبود و اگر قانونگذار به قوانینی که خودش تصویب می‌کند مقید نباشد، دیگران هم به قانون احترام نمی‌گذارند و ارزش قانون در جامعه از بین می‌رود و کشور دچار هرج و مرج و نافرمانی مدنی و مشکلات فراوان می‌شود.

نکته دیگر اینکه بحث حق هم مطرح است و علاوه بر برخورد قانونی با نماینده خاطی باید بحث قصاص هم در قوه قضاییه مورد توجه قرار گیرد چرا که پیامبر اسلام با آن عظمت در بین امت خود قبل از وفات‌شان اعلام کردند هرکسی بر من حقی دارد آن را به جا آورد. شخصی گفت که ناخواسته تازیانه ایشان به او خورده است و وقتی ایشان خواستار قصاص شد، آن شخص پیامبر را بوسید و حلال کرد. بنابراین وقتی پیامبر حاضر است مردم او را در برابر حق خود قصاص کنند، هر کسی در هر جایگاهی که باشد، نمی‌تواند از این موضوع مستثنی شود.

اما از آنجا که این فرد، نماینده مجلس و در مقام قانونگذاری است و این قانون‌شکنی او در مقابل دید دیگران بوده و در منظر عمومی دچار چنین تخلفی شده است، باید بیش از یک فرد عادی مجازات شود تا دیگر کسی از قدرت خود در مقابل مردم سوءاستفاده نکند و بداند همه در هر جایگاهی در مقابل قانون برابرند و کسی ارجحیتی بر کسی ندارد.

* نماینده دور ششم مجلس شورای اسلامی

 

نظر شما