شناسهٔ خبر: 45211243 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز خبر داد

راه‌یابی ۹ طرح فناوران به جشنواره کسب‌وکار‌های نوآفرین فارس

مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز با اشاره به برگزاری اختتامیه نخستین جشنواره کسب‌وکار‌های نوآفرین فارس گفت: در مرحله نخست، ۴۹ طرح به ثبت رسید که با داوری اولیه ۹ طرح به مرحله دوم راه یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیین اختتامیه نخستین جشنواره کسب‌وکار‌های نوآفرین فارس، به‌همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز برگزار شد.

این جشنواره که از سوی دفتر نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز، با هدف رونق کارآفرینی، کمک به گسترش و بهبود اکوسیستم استارتاپی و انتخاب کسب‌وکار‌های نوآور و برتر استان فارس ترتیب یافت، با معرفی سه گروه برتر در دانشگاه شیراز به پایان رسید.

این آیین با حضور تعداد محدودی از مسئولان دانشگاهی و استان فارس، در سالن حکمت دانشگاه شیراز برگزار و همزمان ازطریق فضای مجازی منتشر شد.


توسعه کسب‌وکار‌های نو نیازمند فرهنگ‌سازی است

سید مجتبی زبرجد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز در این آیین، با اشاره به هدف دانشگاه شیراز برای حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و جامعه‌محور گفت: دانشگاه شیراز، طی سال‌های اخیر تجربه‌های مختلفی را در حوزه‌های فناوری و نوآوری کسب کرده است و این جشنواره یکی از این اقدامات دانشگاه، در راستای حرکت به سمت فعالیت‌های تقاضامحور است.
 
زبرجد افزود: مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز در این زمینه، گام‌های مهمی برداشته است؛ هرچند پیش از آن، نیازمند زیرساخت‌هایی بود که بخشی از آن فراهم شده و بخشی دیگر نیز به‌تدریج در حال آماده‌سازی است.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز دانشگاه شیراز، مهم‌ترین عامل در توسعه کسب‌وکار‌های نو را فرهنگ‌سازی دانست و بیان کرد: گرچه اقداماتی مهم در این حوزه صورت گرفته، اما فرهنگ‌سازی امری تدریجی است و اندک اندک حاصل می‌شود و هنوز فاصله بسیاری با نهادینه‌کردن آن در بین دانشگاهیان داریم.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید به سمت تقاضامحور و محصول‌محوربودن حرکت کنند، اظهار داشت: متاسفانه هنوز بسیاری از استادان دانشگاه به این باور نرسیده‌اند که محصولی که در آزمایشگاه تولید می‌شود، قابلیت تجاری‌سازی دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز، پاشنه آشیل اقتصاد کشور را بی‌توجهی به اقتصاد دانش‌بنیان خواند و گفت: چنانچه این مهم روی دهد، ایده‌پردازان می‌توانند نقشی کلیدی در حوزه‌ی اقتصادی بازی کنند و دانشگاه شیراز نیز در این زمینه تلاش می‌کند از آنان حمایت‌های مادی و معنوی داشته باشد.
 

دانشگاه نقطه‌ شروع زنجیره فناوری و نوآوری است

امین‌رضا ذوالقدر، رئیس پارک علم و فناوری فارس نیز در این مراسم با اشاره به اینکه کسب‌وکار دانش‌بنیان به ایجاد زیست‌بوم نیازمند است، خاطرنشان کرد: در زیست‌بوم، هر عضوی نقش و جایگاهی مخصوص به خود دارد.

ذوالقدر دانشگاه را نقطه‌ی شروع زنجیره فناوری و نوآوری دانست و ابراز داشت: برگزاری رویداد‌های اینچنینی می‌تواند نیرو‌های جوان دانش‌آموخته را تشویق کرده، روحیه‌ی کارآفرینی در آنان ایجاد کند و زمینه‌ی فرهنگ‌سازی را برای حرکت به سمت فناوری‌های نو فراهم سازد.

رئیس پارک علم و فناوری فارس افزود: دانشگاه و پارک علم و فناوری تنها دو بخش از زنجیره زیست‌بوم فناوری هستند و سایر حلقه‌ها را شهرک‌های صنعتی تشکیل می‌دهند و مهم است که برای توسعه این مسیر، بیشتر تمرکز مؤسسات آموزش عالی بر آموختن تکنیک‌ها و روش‌ها به دانشجویان باشد؛ نه رسوب کسب‌وکارها.


حل مشکلات کلان با توجه به فناوری‌های نوین روی می‌دهد

قاسم‌پور، معاون توسعه‌ی مدیریت و منابع استانداری فارس نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی در اختتامیه‌ نخستین جشنواره‌ی کسب‌وکار‌های نوآفرین، بیان داشت: هدف از برگزاری این رویداد را رونق کارآفرینی و گسترش و بهبود زیست‌بوم فناوری است و این رویداد در اشتغال، رفاه و جهش تولید به ثمر می‌نشیند؛ چراکه حل مشکلات کلان با فرهنگ‌سازی و توجه به فناوری‌های نوین روی خواهد داد.

وی با تاکید بر ضرورت جایگزینی فعالیت‌های نوآورانه با مشاغل سنتی، افزود: جوانان خلاق و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها باید زمینه‌های اشتغال و فرصت‌های کارآفرینی بیشتری را پیش روی خود ببینند؛ زیرا فعالیت‌های آن‌ها در مدار نوآوری به افزایش ثروت می‌انجامد.


دستیابی به توسعه در گرو اعتماد به دانشگاهیان است 

قاسم‌پور دستیابی به توسعه، پیشرفت و تضمین آینده را در گرو توجه به دانشگاهیان دانست و گفت: توسعه پایدار از مراکز پژوهشی حاصل می‌شود و در فارس با وجود قابلیت‌های علمی که دانشگاه شیراز، علوم پزشکی، پارک علم و فناوری، بنیاد نخبگان و پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرده‌اند، همچنین با وحدت بین بخش خصوصی و دولتی، مردم و مسئولان اقدامات مطلوبی به‌ویژه برای رفع مشکلات صورت گرفته است.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا، طرح‌های علمی و فعالیت‌های دانش‌بنیان را یاریگر حوزه‌ی مدیریت کرونا خواند و همدلی را کلیدواژه عملکرد مناسب فارس در کنترل بیماری کرونا دانست.

وی ادامه داد: این موضوع در زمینه‌ی ارتباط بین دانشگاه، جامعه و بخش خصوصی نیز مشهود است و نتیجه‌ی آن توسعه و شکوفایی اقتصادی خواهد بود.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان خلاق است و با حمایت از کسب‌وکار‌های نوپا به ثمر خواهد نشست، تاکید کرد: در استان فارس اهتمام جدی به توسعه‌ی کارآفرینی و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در دستور کار است و برآنیم تا ضمن استفاده از تکنولوژی روز دنیا از سرمایه‌های درون کشور نیز بهره گیریم تا به چرخه‌ی تولید ثروت وارد شویم.

قاسم‌پور، رسیدن به این دستاورد را با استفاده از ظرفیت نخبگان ممکن دانست و مطرح کرد: لازم است از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها با پرداخت تسهیلات و معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی حمایت شود.

منصور کنعانی، مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه حرکت توسعه‌محور در استان با محوریت دانشگاه شیراز و دانشگاه‌های مهم دیگر شکل گرفته است، گفت: این حرکت نیازمند مبنایی علمی است.

کنعانی از فرهنگ‌سازی باعنوان رکن اساسی توسعه زیست‌بوم فناورانه یاد کرد و گفت: هدف از فرهنگ‌سازی، جلوگیری از ناامیدی و کاهش انگیزه‌هاست؛ البته امیدآفرینی مهم است به شرط آن که از آن سوءاستفاده نشود، همچنین توجه سیاست‌گذاران باید این باشد که فرصتی برای اجرای نگاه‌های جدید فراهم سازند.

دبیر اجرایی این جشنواره، در حاشیه‌ی این آیین توضیح داد: در این رویداد علمی که با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز و شتاب‌دهنده‌ی کوانتوم این دانشگاه برگزار شد، در مرحله‌ی نخست، ۴۹ طرح به ثبت رسید که با داوری اولیه ۹ طرح به مرحله‌ی دوم راه یافت و از آن میان، سه گروه رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند.

گفتنی‌است، این مسابقه به‌دلیل عدم کسب حدنصاب نمره، مقام اول نداشت.

بخش پایانی این مراسم نیز به تقدیر از برگزیدگان جشنواره‌ی نوآفرین فارس اختصاص داشت که بر این اساس، شرکت‌های سیستم‌های یارانه‌ای فراگیر و فراورده‌های طبیعت‌دوست نیکان به‌صورت مشترک مقام دوم را کسب کردند و برنده‌ی جایزه‌ی نقدی سه‌میلیون و ۵۰۰هزار تومانی شدند و شرکت بانی‌زیست هیلدا با کسب جایزه‌ی دو میلیون و ۵۰۰هزار تومانی، عنوان مقام سوم را کسب کرد.

نظر شما