شناسهٔ خبر: 4518845 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

پوتین ممنوعیت تحویل اس 300 به ایران را لغو کرد

صاحب‌خبر -

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ممنوعیت تحویل موشک‌های اس 300 به ایران را لغو کرده است.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه به نقل از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین با امضای حکمی تحویل سامانه‌های موشکی زمین به هوای اس 300 به ایران را لغو کرد.

بر اساس این حکم ممنوعیت انتقال موشک‌های اس 300 از خاک روسیه به ایران (از جمله از طریق هوا) و تحویل آن به ایران در خارج از خاک روسیه با استفاده از کشتی یا هواپیماهای حامل پرچم روسیه را لغو کرده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، این حکم فورا اجرا می‌شود. 

بر اساس قراردادی که ایران و روسیه سال ۲۰۰۷ امضا کرده بودند مسکو باید پنج سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به تهران تحويل می‌داد.

با این حال، مسکو تاکنون به بهانه آن که فروش این سامانه برخلاف دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است، از تحویل آن به تهران خودداری کرده بود. تهران در واکنش به این اقدام روسیه، از مسکو شکایت کرد. 

تصویری آرشیوی از سامانه موشکی اس 300 تصویری آرشیوی از سامانه موشکی اس 300

پس از تاخيرات مکرر در تحويل اين موشک‌ها به ايران، در نهايت ديمتري مدودف، رئيس جمهور وقت روسیه 22 سپتامبر 2010 تحويل سامانه موشکي اس-300 به ايران را ممنوع اعلام کرد.

روسيه با استناد به قطعنامه 1929 شوراي امنيت سازمان ملل عليه جمهوري اسلامي ايران که 9 ژوئن 2010 به تصویب رسید تعلیق تحویل موشک‌های اس 300 به ایران را توجیه کرده بود.

کمی پس از سفر ماه ژانویه وزیر دفاع روسیه به تهران، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد تحویل سامانه‌های موشکی روسیه به ایران قابل‌قبول نیست.

سامانه موشکی اس۳۰۰ که یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع ضدهوایی در جهان است، برای دفاع از تاسیسات مهم در برابر حملات هوایی طراحی شده و می‌تواند تا ۱۰۰ هدف را هم‌زمان در آسمان ردیابی کند.

م ف/م ب

نظر شما