شناسهٔ خبر: 45166828 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ابوالفتح در گفتگو با دانشجو:

هدف از استیضاح ترامپ ممنوعیت کاندیداتوری در ۲۰۲۴ است / روال استیضاح در ایران و آمریکا تفاوت دارد

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اگر دادگاه رای به گناهکاری ترامپ بدهد رئیس جمهور آمریکا از آن به بعد نمی تواند هیچ مقام دولتی که نیاز به تحلیف داشته باشد را بگیرد.

صاحب‌خبر -

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو در خصوص احتمال استیضاح ترامپ و تاثیر آن بر آینده سیاسی او با توجه به اینکه به پایان ریاست جمهوری ترامپ کمتر از یکهفته باقی مانده است، گفت: استیضاح در آمریکا در حقیقت اعلام جرم علیه یک مقام فدرال است اعلام جرم نیز به عهده مجلس نمایندگان است و کسی که استیضاح می شود در مظان اتهام قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در حقیقت این روند برخلاف رویه سیاسی است که در ایران داریم استیضاح در آمریکا فقط طرح اتهام برای یک فرد است براین اساس هر اتهامی باید در دادگاه بررسی شود وکلای طرفین موارد را مطرح کنند، قاضی، رئیس دادگاه و هیئت منصفه در این دادگاه حضور دارد وطرفین صحبت ها و ادله های خود را بیان می کنند و هیئت منصفه که همان سناتورها هستند در مورد گناهکار بودن یا بی گناهی فردی که در مظان اتهام است تصمیم می گیرند..

ابوالفتح تصریح کرد: براین اساس چنانچه آن فرد محکوم شناخته شود به طور اتوماتیک از مسئولیت هایی که به عهده دارد خلع می شود.

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: در مورد ترامپ او تقریبا 4 الی 5 روز دیگر رئیس جمهور رسمی ایالات متحده است و تعیین تکلیف این پرونده هم طبیعتا به بعد از دوران ریاست جمهوری او خواهد رسید.


*براساس قانون آمریکا فردی از دولت که علیه حاکمیت شورش آمریکا کند، نمی تواند مسئولیت دولتی به عهده بگیرد
وی افزود: براین اساس اگر ترامپ در دادگاه سنا محکوم شود چون رئیس جمهور آمریکا نخواهد بود عملا خلع او از مقام ریاست جمهوری معنایی ندارد و اتفاق خاصی نمی افتد اما در استیضاح مطرح شده یکی از اتهامات ترامپ شورش علیه دولت فدرال است و برپایه متمم 14 قانون اساسی آمریکا که بعد از جنگ داخلی این کشور تصویب شد،مقامی که در دولت فدرال حضور داشته و سوگند یاد کرده و در شرایط فعلی، ریس جمهور، معاون رئیس جمهور یا وزیر است، اگر شورشی علیه دولت ایالات متحده انجام دهد در آینده نمی تواند هیچ سمت دولتی به عهده بگیرد.

ابوالفتح تصریح کرد: براساس این قانون اگر دادگاه رای به گناهکاری ترامپ بدهد رئیس جمهور آمریکا از آن به بعد هیچ مقام دولتی که نیاز به سوگند خوردن داشته باشد را نمی تواند به عهده بگیرد.

*دموکرات ها به دنبال عدم امکان کاندیداتوری ترامپ در سال 2024 هستند
این کارشناس مسائل آمریکا یادآور شد: براساس این روال در سال 2024 نیز ترامپ نمی تواند نامزد انتخابات شود و دمکرات ها این بخش از موضوع برایشان اهمیت دارد چون به غیر از این ترامپ به طور اتوماتیک بیش از 4 روز رئیس جمهور آمریکا نیست.

*خط ونشان ترامپ برای جمهوری خواهان آنها را با دموکراتها هم راستا خواهد کرد
ابوالفتح در پایان این گفتگو در خصوص اینکه آیا این استیضاح و نتیجه آن علیه ترامپ محقق خواهد شد یا نه گفت: این روند بستگی به نحوه مواجهه ترامپ با مسائل بعد از دوران ریاست جمهوریش دارد، اگر او برای خود چهره ای به عنوان یک رهبر اعتراضی و ایجاد کننده شکاف درون حزب جمهوری خواه تبدیل کند و برای حزب خط و نشان بکشد، چه بسا جمهوری خواهان تصمیم بگیرند هم راستا با دمکرات ها کار ترامپ را به عنوان یک چهره سیاسی برای همیشه در تاریخ سیاست آمریکا یک سره کنند و رای به محکومیت او بدهند و به این ترتیب دونالد ترامپ امکان نامزد شدن در انتخابات 2024 آمریکا را نیز از دست بدهد.

نظر شما