شناسهٔ خبر: 45105836 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

قائم مقام موسسه امام خمینی خبر داد: تفسیر ترتیبی قرآن آیت الله مصباح در آینده نزدیک چاپ می شود

صاحب‌خبر -

شفقنا- قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی از انتشار تفسیر ترتیبی قرآن تالیف آیت الله مصباح یزدی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی در مراسم بزرگداشت مقام علمی آیت الله مصباح یزدی که توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، یکی از ابعاد علمی آیت الله مصباح یزدی را بعد تفسیری او دانست و بیان داشت: آیت الله مصباح یزدی شاگرد علامه طباطبایی بود و مرحوم علامه تفسیر المیزان را قبل از انتشار برای بازبینی به ایشان می دادند و نظرات او را اخذ می کرد تا آنچا که علامه طباطبایی گفته بود آقای مصباح در تفسیر المیزان با ما شریک است.

او با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی در مقطع مانی تفسیر ترتیبی را در مدرسه حقانی شروع کرد، گفت: مرحوم آیت الله مصباح یزدی، تفسیر ترتیبی را ادامه نداد و به تفسیر موضوعی روی آورد و مجموعه تفسیری تحت عنوان معارف قرآن را به چاپ رساند.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی تصریح کرد: این مجموعه تفسیری را باید در نظام و دستگاه خاص نگاه کرد؛ آیت الله مصباح یزدی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و رهبری امام در عرصه اجتماعی سیاسی در اندیشه حکومت دینی و تمدن اسلامی بود، «فقه الانقلاب» را برای تبیین شرعی و قانونی بودن انقلاب اسلامی مطرح کرد و نظریه حکومت اسلامی را در تداوم آن ارائه کرد و به سوی تمدن اسلامی جهت گیری نمود.

او بیان داشت: خط مشی آیت الله مصباح یزدی این بود که درس هایی که می گوید برای جمع مشخصی باشد که بتواند روی آنها سرمایه گذاری کند و کادرسازی برای انقلاب و تمدن اسلامی باشد.

رجبی ادامه داد: یکی از ویژگی های این مجموعه تفسیری، نظام مند و ساختارمند بودن مباحث است و در همان ابتدا متذکر شد که باید مجموعه معارف قرآنی را در یک نظام عرضه کنیم؛ حتی این مجموعه یک نظام و ساختار کلی دارد که درون آن، خرده نظام هایی وجود دارد که درکل به هم پیوند می خورند و نظام جامعی را عرضه می کنند.

او افزود: این مجموعه تفسیری، روشمند به روش اجتهادی است و آیت الله مصباح معتقد بود اگر از این روش عدول شود، اعتبار روش تفسیر موضوعی از بین خواهد رفت چنانکه این تفسیر موضوعی را با شیوه تفسیر قرآن به قرآن که روش علامه طباطبایی است، نوشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: ویژگی دیگر این مجموعه تفسیری این است که مجموعه ای از نظریه پردازی های سرنوشت سازمانند مبادی اختیار عرضه شده است که در همه عرصه های فکری و فرهنگی می تواند راهگشا باشد.

او رویکرد هدایتی و تربیتی را ویژگی دیگر تفسیر موضوعی قرآن آیت الله مصباح ذکر و بیان کرد: بسیاری از مباحثی که در تفسیر موضوعی آیت الله مصباح آمده در بعد هدایتی و رهنمون دادن به انسان در عرصه عمل بسیار نقش افرین است و به لحاظ اثرگذاری تربیتی بسیار در شخصیت انسان، تحول آفرین است.

رجبی، تفسیر موضوعی قرآن آیت الله مصباح را پرکننده خلاها و نیازها دانست و گفت: این مجموعه ناظر به شبهات و تهاجماتی است که به فرهنگ دینی شده است.

او بیان داشت: ویژگی دیگر این مجموعه تفسیری، تقید فراوان آیت الله مصباح یزدی به متن قرآن کریم است و در تبیین ها، تحلیل ها و نظریه پردازی ها هیچگاه از ظرافت متن فاصله نمی گیرد.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با اشاره به طرح «ولایت» گفت: این طرح چکیده مجموعه معارف قرآن است که در تفسیر موضوعی ایشان آمده است و لذا مرحوم آیت الله مصباح در جایی گفته بود که «طرح ولایت» حاصل عمر من است.

تفسیر ترتیبی آیت الله مصباح که یک جلد است و در آینده نزدیک منتشر خواهد شد، ویژگی های خاص خود را دارد که هم تبیین تحلیلی و هم نوآوری های خاص خود را دارد که در تفاسیر دیگر یافت نمی شود و هم راهگشای نوشتن تفاسیر جدید است و هم قابل استفاده برای برداشت های تفسیری از آیات کریمه قرآن است.

نظر شما