شناسهٔ خبر: 44859467 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

از شائبه سواستفاده از موقعیت شغلی تا خطر رانت اطلاعاتی

حضور مسئولان در فعالیت‌های اقتصادی خصوصی را چه کسی بررسی می‌کند؟

به نظر می‌رسد لازم باشد دستگاه های نظارتی حضور مسئولان در شرکت‌های خصوصی را جدی‌تر گرفته و رسانه‌ها نیز به مطالبه شفاف سازی این افراد مبادرت نمایند.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: به نظر می‌رسد لازم باشد دستگاه های نظارتی حضور مسئولان در شرکت‌های خصوصی را جدی‌تر گرفته و رسانه‌ها نیز به مطالبه شفاف سازی این افراد مبادرت نمایند.

حضور مسئولان در فعالیت‌های اقتصادی خصوصی را چه کسی بررسی می‌کند؟

به گزارش بولتن نیوز، استفاده مقامات رسمی کشوری و دولتی از موقعیت شغلی خود برای ایجاد یا بدست آوردن موقعيت های کسب و کار در فضای بازار آزاد یا خصوصی که عموما هم مبتنی بر رانت اطلاعاتی صورت می‌گیرد از بدیهی‌ترین تخلفات و بی‌عدالتی‌های‌ست که ممکن است توسط کارمندان یا مقامات کشور صورت بگیرد.

حضور مسئولان در فعالیت‌های اقتصادی خصوصی را چه کسی بررسی می‌کند؟

البته این اقدام همیشه هم به صورت مستقیم توسط این افراد انجام نشده و بعضا با قرار دادن یکی از نزدیکان خود در این سمت‌ها انجام می‌شود. و یا اینکه لزوما مقامات دولتی قرار نیست در جایگاه مدیر عامل یا عضو هیات مدیره باشند. همینکه این افراد را در جایگاه مشاور آن شرکت ببینیم کفایت می‌کند که شاخک‌های‌مان فعال شوند و به حضور این افراد در آن شرکت شک کنیم.

حضور مسئولان در فعالیت‌های اقتصادی خصوصی را چه کسی بررسی می‌کند؟

رهگیری این رفتارها با سامانه‌هایی که اخیرا ایجاد شده است راحت تر و شفافتر شده است. به طور مثال سایت رسمیو یکی از همین سامانه‌هاست که شما می‌توانید با جستجوی نام افراد، اطلاعات این چنینی بدست آورید. حال وقتی با نام برخی از شخصيت‌ها یا وابستگان نزدیک آنها در این فضا آشنا می‌شویم، حدس و گمانی از رانت می‌زنیم.

بطور مثال مجوز تاسیس یک آموزشگاه در انتهای سال ۹۲ برای آقای نوبخت ثبت شده است. حال باید پرسید این مجوز آیا با نفوذ موقعیت شغلی ایشان شکل گرفته است یا روندی عادی داشته و به زمان پیگیری‌های وی در زمان دولت قبلی مربوط است؟ و یا فرزند آقای ربیعی. آقای حسن ربیعی. حضور وی در مجموعه‌ای که متعلق به حسین اعصاری آرانی از مدیران شستا است، قابل توجه است.

از این گذشته، وقتی نام علی ربیعی و صالح ربیعی را در شرکت‌های سازه افروز دنا و ایده تجارت آریا در کنار نام سعید بداغی که ایشان هم از مدیران شستا بودند می‌بینیم این سوال برای‌مان ایجاد می‌شود که چگونه ممکن است مدیران قبلی شستا ک وزارت رفاه، با هم شرکت خصوصی ایجاد کرده و فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند؟

به نظر می‌رسد لازم باشد دستگاه های نظارتی حضور مسئولان در شرکت‌های خصوصی را جدی‌تر گرفته و رسانه‌ها نیز با مطالبه شفاف سازی از این افراد، توضیحات مربوط به حضور آنها در این جایگاه‌ها را مورد بررسی افکار عمومی قرار دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما