شناسهٔ خبر: 4465288 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

واگذاری مسکن اجتماعی به بنیاد مسکن / پیگیری تسهیلات 80 میلیون تومانی مسکن

وزیر راه و شهرسازی از واگذاری مسکن اجتماعی به بنیاد مسکن خبر داد و گفت: بخشداری‌ها حق صدور پروانه ساختمانی در روستاها و شهرهای کوچک را ندارند.

صاحب‌خبر -
واگذاری مسکن اجتماعی به بنیاد مسکن / بخشداری‌ها حق صدور پروانه‌های ساختمانی را ندارند
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عباس آخوندی در گردهمایی اعضای شورای مرکزی بنیاد مسکن با اشاره به اینکه سیاست‌های اجتماعی بخش مسکن در پیش از انقلاب باعث هجوم روستاییان به شهرها و رشد سریع شهرنشینی شده بود،گفت: این موضوع آن قدر با اهمیت بود که امام خمینی(ره) تأسیس بنیاد مسکن  بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را صادر کرد.

وی افزود: تمرکز شهرنشینی در این مدت بسیار افزایش یافته و جمعیت شهرهای بزرگ در آن سال‌ها کمتر از 11 میلیون نفر بود که امروزه این میزان جمعیت با رشد 5 برابری به 55 میلیون نفر رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در اوایل انقلاب جمعیت تهران 3 میلیون نفر بود که امروزه به 15 میلیون نفر رسیده که این موضوع حاکی از آن است که حاشیه‌نشینی با سرعت بسیار زیاد در حال افزایش است.

وی یادآور شد: رشد حاشیه‌نشینی در شهرهایی همچون مشهد، اصفهان و شیراز وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: آمارها حاکی از آن است که هنوز موفق نشده‌ایم که روند توسعه متناسب جمعیت داشته باشیم و متأسفانه در جهت تمرکز جمعیت با شتاب بسیاری حرکت می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر نیازمند هستیم که تعامل بنیادی داشته باشیم و نگاهمان را از تک روستایی خارج کنیم و جمعیت را در یک منطقه با هم ببینیم.

آخوندی در ادامه افزود: اولین موضوع در این زمینه آن است که باید کیفیت زندگی روستایی را افزایش دهیم تا قابل رقابت با زندگی شهری باشد.

وی با بیان آنکه کل کیفیت زندگی مهم است گفت: باید اقداماتی از جمله اقتصاد،‌ معیشت و ارائه انواع خدمات از جمله ایجاد راه‌ها برای افزایش کیفیت زندگی در روستاها ایجاد کنیم.

آخوندی در ادامه به ایجاد توریسم گردشگری در روستاها اشاره کرد و گفت: با ایجاد توریسم گردشگری می‌توانیم میزان اشتغال در روستاها را افزایش دهیم و این موضوع را می‌توانیم از بنیاد مسکن آغاز کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سطح نظام دولتی از جمله بخشداری‌ها نباید در صدور پروانه‌های ساختمانی دخالتی داشته باشند گفت: صدرو پروانه ساختمانی در روستاها باید به بنیاد مسکن واگذار شود و در سایرشهرهای کوچک و بزرگ باید به بخش‌های عمرانی واگذار گردد بخشداری و دهداری‌ها حق صدور  پروانه ساختمانی در روستاها و شهرهای کوچک را ندارند.

آخوندی در ادامه گفت: باید پست‌هایی پایین‌تر از پست‌های سیاسی در روستاها حذف شود که این موضوع نقش مؤثری در تقویت اراضی دولتی و زراعی دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن باید برای سیاست مسکن اجتماعی باشد گفت: ما قصد داریم با شعار برگشت به فرمان تاریخی امام مسئله اجتماعی مسکن را برای همیشه به بنیاد مسکن واگذار کنیم.

آخوندی توضیح داد: مشکل اصلی مسکن مهر آن بود که درگیر و سازگار با فرمان امام نبود و ما سعی داریم که با ایجاد مسکن اجتماعی به روح فرمان امام خمینی (ره) در خصوص مسکن اجتماعی بازگردیم.

پیگیر تسهیلات 80 میلیون تومانی مسکن هستیم

 آخوندی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ما دو برنامه کلی در وزارت راه و شهرسازی بر عهده داریم گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما در طرح ملی است که توجه عمده به سمت مناطقی از جمله جنوب و خلیج‌فارس که از لحاظ جمعیت در سطح پایینی قرار دارند گفت: بحث منظومه‌های روستایی و تصویب طرح جامع مرکز شهری و روستایی از جمله برنامه‌های کلی ما به شمار می‌رود.

وی افزود: سکونت‌گاه‌ها که در پیرامون شهرهای بزرگ امکان رشد دارند از لحاظ جمعیت آنها را به حالت تعادل می‌رسانیم که این موضوع توسط بنیاد مسکن پیگیری می‌شود و در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسیده است.

آخوندی تصریح کرد: این موضوع نقش مؤثری در جلوگیری از تخریب زمین‌های کشاورزی دارد و می‌توانیم از تمامی ظرفیت‌های روستاها از جمله دریاها، کوه‌ها و دشت‌های این مناطق به عنوان توریسم گردشگری استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سیاست‌های اجتماعی برای تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد باید در اختیار بنیاد مسکن باشد گفت: باید از بنیاد مسکن در این حوزه حمایت کنیم و در این خصوص جلسات مفصلی با وزارت کارو رفاه اجتماعی و همچنین بنیاد مسکن داشته‌ایم برنامه‌ریزی‌های کامل انجام شده ولی هنوز مراحل تصویب نهایی آنها طی نشده است.

وی اظهار داشت: بخشی از ساخت و سازهای مسکن اجتماعی توسط سازمان تأمین اجتماعی و کمیته امداد انجام می‌شود و مسکن تعدادی از محرومان که تحت پوشش هیچ سازمانی نیستند توسط بنیاد مسکن ساخته می‌شود البته بنیاد مسکن مسئول هماهنگی این واحدها است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: من همچنان پیگیر تسهیلات 80 میلیون تومانی مسکن هستم.

انتهای پیام/

نظر شما