شناسهٔ خبر: 44588687 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کوشکی در گفتگو با دانشجو:

چرا برجام یک روز باغ گلابی است یک روز آفتاب درخشان، یک روز دست و پا شکسته؟

کارشناس مسائل سیاسی گفت: فقط کافی است رئیس جمهور آمریکا اسم جنگ را بیاورد، ممکن است آقای روحانی از ترس سکته کند؛ ایشان و اطرافیانشان حاضرند همه خواسته های او را اجرا کنند تا اسم جنگ را نیاورد.

صاحب‌خبر -

نگاه روحانی و ظریف به مسائل بین‌المللی متعلق به دوران قاجار است

محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به صحبت­‌های روحانی در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی در رابطه با ایستادگی با برجام دست و پا شکسته در مقابل ترامپ، گفت: علت اینکه آقای روحانی و دوستانشان اصرار به پذیرش برجام داشتند نوع نگاه آقای روحانی، آقای ظریف و تیم ایشان و بخش زیادی از اصلاح طلبان که با آقای روحانی همراه بودند، بود؛ نگاه این افراد به مسائل بین‌­المللی و مسائل داخلی یک نگاه کهنه و متعلق به عصر قاجار است.

وی ادامه داد: در نگاه این دوستان دنیا یعنی اروپا و آمریکا؛ و فناوری، پیشرفت و علم و همه چیز یعنی اروپا و آمریکا است و غیر از اروپا و آمریکا کشور­های دیگر، کشور­های ضعیف و بدبخت و عقب مانده هستند که ایران،  از جمله این کشور­های بدبخت و فقیر و عقب مانده است.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه این دوستان با آن نگاه عصر قاجاری خودشان، هنوز از عصر قاجار جلوتر نیامده­اند، بیان کرد: یک راه حل برای مشکلات وجود دارد و آن این است که کاملا زیر چتر پوششی اروپا و آمریکا قرار بگیریم، کاملا مطیع آن­ها باشیم و البته باید متوجه باشیم که هیچ وقت به آن­ها  نخواهیم رسید.

وی تصریح کرد: یعنی آن­ها جهان اولی هستند و ما جهان سومی و باید این حریم را حفظ کرده و هیچ گاه نباید این خیال به ذهنمان برسد که چرا ما جهان اولی نباشیم؟

کوشکی در ادامه با بیان اینکه آن­ها به دنبال این هستند که همیشه زیر سایه آمریکا و اروپا حرکت کنیم تا از خشم آن­ها معصوم بمانیم، گفت: این افراد می­گویند، بد­ترین اتفاق دنیا این است که آن­ها از ما خشمگین بشوند و این فکر که بتوانیم از موقعیت فعلی عبور کنیم و به یک شرایط قدرت و استقلال بیشتر برسیم، خطا است؛ زیرا باعث می­شود آن­ها نسبت به ما خشمگین بشوند و  اگر آنها بر ما خشمگین بشوند، دنیا به آخر می­رسد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه این دوستان خودشان را دیپلمات و جهان دیده معرفی می­کنند و معتقدند فقط آنها زبان دنیا را بلد هستند، اذعان کرد: این افراد با این نگاه کاملا کهنه عصر قاجاری نسبت به  مسائل بین­الملل و جایگاه ایران، و در عین حال عدم اطلاع این افراد از واقعیت­های ایران، منطقه و جهان و زندگی در یک فضای پر از تخیل و توهم، نه از ایران و توانایی­هایش خبر دارند و نه از جهان و تحولاتش.

وی ادامه داد: به همین خاطر است که آقای ظریف هنوز از بمب اتم آمریکا می­ترسد و اعتقاد دارد آمریکا با یک بمب اتم می­تواند تمام توان دفاعی  ایران را نابود کند.

کوشکی با اشاره به ترس روحانی از تهدید آمریکا به جنگ، عنوان کرد: فقط کافی است رئیس جمهور آمریکا هرکسی که باشد اسم جنگ را بیاورد، ممکن است آقای روحانی از ترس سکته کند؛ ایشان و اطرافیانشان حاضر هستند همه خواسته­­ های او را اجرا بکنند و تسلیم محض باشند تا دیگر رئیس جمهور آمریکا اسم جنگ را نیاورد.

این کارشناس سیاسی با اشاره تاکید به بی­­خبری این دوستان از واقعیت­ها و تحولات سال­های اخیر، اظهار کرد: این افراد برای خودشان دنیای تخیلی ساخته­اند و در تصورات زندگی می­کنند و به همین خاطر است که آن­ها هیچ راهی به جز تسلیم شدن در برابر اروپا و آمریکا نمی­شناسند.

وی تصریح کرد: این دوستان راهی را از اول تجویز کردند و آن، بستن با کد خدا بود و همین راه را هم طی می­کنند.

کوشکی همچنین به مدار معیوب ذهنی این افراد اشاره کرد و گفت: اگر از دولت آقای روحانی یک روز مانده باشد، آن یک روز را تلاش خواهد کرد برای حفظ برجام، برای بدست آوردن دل اروپا و آمریکا، برای پذیرش FATF  و معاهده پالرمو، برای بیشتر شدن بازرسی ­های آژانس از تاسیسات هسته­ای ایران و تلاش خواهد کرد برای پذیرش برجام 2 و 3.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه این مدار معیوب مغزی خودش را به جامعه نشانت داده، بیان کرد:  به همین خاطر برجام در گفتار آنها یه روز باغ گلابی است و باید منتظر سیب و گلابی آن بود، یک روز آفتاب درخشان است، یک روز دست و پا شکسته است، یک روز مسئولیت برجام را با افتخار خودشان می­پذیرند و یک روز هم آن را به رهبری نسبت می­دهند.

وی با اشاره به ریشه­­های این مدار معیوب، گفت: با اشاره به همان ریشه­هایی که گفتم، امروز باعث شده است که یک حرف محکم راجع به برجام نمی­زنند و پای آن نمی­ایستندایستندایستند؛ یک روز می­گویند مسئولیتش با رئیس جمهور بود، روز بعد می­گویند مسئولیتش با رئیس جمهور نبود و مثلا بر گردن نظام و رهبری بود.

کوشکی با نگاه به هفت سال گذشته این دولت، اظهار کرد: این مشکلات است که باعث می­شود این افراد در هفت سال گذشته عبرت نگیرند و باز هم در پی این باشند که مشکلات کشور را با مذاکره با اروپا و آمریکا حل کنند.

انتهای پیام/

نظر شما