شناسهٔ خبر: 44549171 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت؛ هنرهای نمایشی را زنده کرد

در شرایطی که هم به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و هم ضعف مدیریت دولتی در حوزه هنرهای نمایشی، تئاتر کشور مدت‌هاست که در رخوت و تعطیلی به سر می‌برد، هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت از دیروز سه‌شنبه 25 آذر آغاز و موجب زنده شدن تئاتر شد.

صاحب‌خبر -
 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمد محمدی، کارشناس فرهنگ و هنر و مدیر روابط عمومی بنیاد روایت فتح گفت: متأسفانه مدت‌هاست که عرصه هنر‌های نمایشی، وضعیت اسفباری را پشت‌سر می‌گذارد؛ به‌دلیل بی‌تدبیری‌ها و اعمال سیاست‌های ناامید‌کننده، می‌توان گفت که امروز دیگر چیزی به نام تئاتر در کشورمان باقی نمانده است! با توجه به این شرایط تنها طلایه‌دار هنر‌های نمایشی در ایران امروز، جریان تئاتر مقاومت است که این روز‌ها در قالب هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت روی صحنه آمده است. هر چند که به‌خاطر سیاست‌گذاری اشتباه متولی مدیریت تئاتر، یعنی مرکز هنر‌های نمایشی وزارت ارشاد، سهم تئاتر مقاومت در اجرای صحنه‌ای نمایش‌ها - تا قبل از شیوع ویروس کرونا - بسیار اندک بود، اما به رغم بی‌مهری‌ها، امروز این تئاتر مقاومت است که چراغ هنر‌های نمایشی را در کشور روشن نگه داشته است.

وی افزود: وقتی به فهرست نمایش‌های هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت نگاه می‌کنیم شاهد یک سری نمایش از گروه‌های نمایشی و کارگردان‌های حرفه‌ای تئاتر هستیم؛ برخلاف دوره‌های قبل، این‌بار آدم‌های حرفه‌ای تئاتر هستند که پای کار آمده‌اند و نمایش‌هایی با مضامین ارزشی و زندگی شهدا را روی صحنه برده‌اند؛ نمایش‌هایی درباره شهید ضرغام، شهید برونسی، شهید ابراهیم هادی و... از آثار خوب این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت هستند که همگی توسط هنرمندان و گروه‌های حرفه‌ای تئاتر ما تولید شده‌اند. این نشان می‌دهد که جامعه تئاتر ما اگر به درستی مدریت شوند این قابلیت را دارند که آثاری متعلق به انقلاب را با بهترین کیفیت و جذابیت خلق کنند. اما مشکل این است که سیاست‌گذاری و شیوه مدیریت تئاتر کشور به‌گونه‌ای بوده که بسیاری از هنرمندان و گروه‌های حرفه‌ای تئاتر را به سمت اجرای نمایش‌هایی با موضوعاتی مثل سبک زندگی غربی و انحرافات اخلاقی، دهن‌کجی به نظام و... برده است. سیاست‌های غلطی که خودش نشان‌دهنده نفوذ فرهنگی در سیستم مدیریت تئاتر کشور است؛ هر چند که برخی از مدیران تئاتر کشور دوتابعیتی هستند و از مدیرانی که قسم‌خورده پرچم آمریکا و کانادا هستند نمی‌توان انتظار تولید نمایش فاخر و انقلابی را داشت؛ در این شرایط، جشنواره تئاتر مقاومت به‌عنوان تنها علمدار هنر‌های نمایشی در این شرایط آمده تا خسارت‌های جریان نفوذ فرهنگی را جبران کند و امسال شاهدیم گروه‌های نمایشی حرفه‌ای پای کار آمده‌اند و نمایش‌های خوبی را درباره شهدا تولید کرده‌اند.

گفتنی است، هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت تا دوم دی ادامه خواهد داشت و نمایش‌های پذیرفته‌شده در این جشنواره به‌طور اینترنتی و برخط، در سامانه‌های تئاتر، به نمایش در می‌آیند.

نظر شما