شناسهٔ خبر: 44212451 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سپید | لینک خبر

امتحانات دانش‌آموزان حضوری است

صاحب‌خبر -

کلاس‌اولی‌ها برای آموزش حضوری به مدرسه بازگردند
یاسر مختاری
در حالیکه کرونا در دهمین ماه شیوع خود در کشور همچنان در اوج است و تاکنون هزاران نفر را قربانی کرده است و مدیران بهداشتی و درمانی کشور در پی کاهش آن هستند، نیمسال تحصیلی دانش‌آموزان روبه پایان بوده و آموزش و پرورش در این شرایط بار دیگر موضوع امتحانات حضوری دانش‌آموزان و بازگشت کلاس‌اولی‌ها را مطرح کرد.
آموزش در بحران
به گزارش خبرنگار سپید، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز 8 آذرماه با اشاره به وضعیت کرونایی حال حاضر جامعه اظهار کرد: «آموزش در شرایط کرونا، آموزش در بحران است. بحران یعنی اینکه حال هیچکس حال طبیعی ندارد و همه در این شرایط ویژه و نگران، کار را دنبال می‌کنند. در دوران کنونی روش آموزش، نقش خانواده و دانش‌آموز، روش ارزشیابی و ارتباط گرفتن دانش‌آموز با معلم و همچنین معلم با دانش‌آموز تغییر کرده است. روش نظارت مدیران بر انجام ماموریت‌های مدرسه نیز تغییر کرده و تمامی اینها در این شرایط متفاوت برای آموزش و پرورش رقم خورده است.»
وی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کار کردن در این شرایط برای همه سخت و پیچیده است گفت: «همه تلاش ما این است که محیط کار مناسبی را برای همکاران خود مهیا کنیم و ماموریت خود را به درستی انجام دهیم. به دنبال این هستیم که دانش‌آموزان در این شرایط آسیب نبینند و محتوای آموزشی به درستی به آنها منتقل شود تا افت تحصیلی پیدا نکنند و ترک تحصیل نیز نداشته باشند.»
وی در ادامه با اشاره به پیشینه و دلایل راه اندازی شبکه شاد گفت: «ایجاد مجموعه‌ای با توانمندی ارائه خدمت به همه دانش آموزان و معلمان کار قابل توجهی بود. شرکت همراه اول زیرساخت های شبکه شاد را فراهم کرد و بهترین متخصصان ایرانی امروز درگیر کار روی شبکه شاد هستند و می‌توانند شهادت دهند هر روز وضعیت بهتری را نسبت به روز قبل تجربه کرده‌ایم.»
حاجی میرزایی در ادامه با اشاره به مشکلات کنونی شبکه شاد اظهار کرد: «بخشی از این مشکلات مربوط به زیرساخت فنی و بخش دیگر مربوط به کاستی‌های نرم افزاری است که شناسایی شده و در حال ترمیم هستند. این کار با توسعه زیرساخت‌ها و رفع اشکالات فنی در حال انجام است و تیم مسئولان فنی به ما نوید داده‌اند که ظرف یکی دو هفته آینده این مشکل هم برطرف خواهد شد.»
وزیر آموزش و پرورش در رابطه با درخواست از وزارتخانه از دیگر نهادها برای کمک به امر آموزش در زمان کرونا، گفت: «از مجموعه‌های دیگر کمک خواسته بودیم اما یکی از مطالبات ما فراهم کردن محیط ایزوله برای دانش‌آموزان بود. ما از پیام رسان‌های داخلی تضمین خواسته بودیم که باید تحت تست‌هایی قرار می‌گرفتند اما نپذیرفتند و ناگزیر شدیم شاد را راه اندازی کنیم.»
وی افزود: «حتی هفته‌های اول، پنج پیام‌رسان داخلی را هم معرفی کرده بودیم اما به سرعت متوجه شدیم که توانایی لازم را برای ارائه این سرویس ندارند. اینستاگرام، واتساپ و غیره همه خارجی هستند اما تنها اپلیکیشن بومی با این حجم کاربر، شاد است.»
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شاد یک بستر گسترده است و خطاها و کاستی‌هایش زود آشکار می شود اظهار کرد: «شاد در همه خانه‌ها حضور دارد و هر خانواده‌ای می داند کار ما چگونه است. »
حاجی میرزایی با اشاره به برقراری ۶۰۰ هزار ارتباط زنده در شبکه شاد در هر روز اشاره کرد و گفت: «در برخی ساعات روز ترافیک بالایی داریم که ساعات کلاسی را در ساعات مختلف روز تقسیم کردیم تا بار ترافیک توزیع شود و پاسخگویی با مشکلات کمتری روبرو باشد.»
آموزش و پرورش توان تامین گوشی هوشمند ندارد
وی با بیان اینکه اکنون در شاد این امکان فراهم است که دو یا سه فرزند بتوانند با یک گوشی وارد شبکه بشوند؟ گفت: «درباره اینکه عده‌ای اکنون ابزار هوشمند ندارند، امکان تامین آن از ناحیه ما نیست چرا که نیازمند واردات و تامین ارز است. البته تهیه ابزار هوشمند به همت خیرین در حال انجام است و در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز پیش بینی‌هایی برای این امر انجام شده است.»
امتحانات دانش آموزان حضوری است
وزیر آموزش و پرورش درباره برگزاری امتحانات پایان نیم‌سال تحصیلی در شرایط کرونایی کنونی نیز گفت: «ترجیح ما آموزش حضوری است. اصل بر برگزاری امتحانات نیز به صورت حضوری است زیرا از وقتی که ارتباط ما با دانش‌آموز مجازی شده باید میزان فراگیری او از درس برای ما مشخص باشد، لذا امتحان حضوری است مگر اینکه در زمان امتحانات با وضعیتی مواجه شویم که متخصصان امر بهداشت اجازه این موضوع را ندهند.»
حاجی میرزایی افزود: «به محض خارج شدن از این تعطیلی دوهفته‌ای به خانواده‌ها توصیه آموزش حضوری به ویژه برای کلاس اولی‌ها را داریم و خود ما بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید می‌کنیم.»
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه لایحه رتبه بندی به دولت ارائه شده گفت: «اعتباری نیز در بودجه ۱۴۰۰ برای آن پیش بینی شده و امید است سال آینده این لایحه اجرا شود. در رتبه‌بندی پیشین از ظرفیت ۱۰ قانون خدمات استفاده شده بود که پس از تعمیم دادن این ظرفیت توسط دولت به تمام کارکنان دولت، عملا رتبه بندی قبلی بی‌اثر شد و ما مجددا در این لایحه رتبه‌بندی را پیشبینی کردیم.»
از شیوه فعلی خدمات و آموزش در مدارس راضی نیستیم
وزیر آموزش و پرورش نسبت به وضعیت فعلی خدمات، پشتیبانی، شیوه آموزش در مدارس ابراز نارضایتی کرد و افزود: «در شرایط فعلی همه چیز تغییر کرده است و ما در راهی قدم گذاشتیم که قبلا طی نکرده بودیم اما این شرایط روز به روز بهتر خواهد شد.»
در حالی وزیر آموزش و پرورش از حضوری بودن امتحانات پایان نیم‌سال تحصیلی سخن می‌گوید که به اذعان خود شبکه شاد که برای آموزش به دانش‌آموزان در شرایط کرونایی استفاده می‌شود مشکلات بسیاری داشته حتی از حدود 15 میلیون دانش‌آموز کشور نیز تعداد بسیاری زیادی از آنان به این شبکه یا ابزار هوشمند دسترسی ندارند.
آخرین آمار استفاده از شبکه شاد به نقل از ایسنا حاکی از این است که تا کنون ۱۱۰ هزار و ۹۷۹ مدیر، ۱۲ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۱۹۳ دانش آموز و ۷۰۶ هزار و ۳۴۲ معلم عضو شبکه شاد شده‌اند. پایین ترین آمار دسترسی به شبکه شاد مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. تعداد کل دانش آموزان این استان ۷۶۱ هزار نفر است که از این میزان، هویت ۳۱۸ هزار نفر در شاد احراز شده و تعداد دانش آموزان فعال در هفت روز گذشته ۲۲۵ هزار نفر بوده است. با استناد به این آمار حداقل حدود 2.5 میلیون دانش‌آموز از چنین امکانی برای آموزش محروم هستند ضمن اینکه تعداد دانش‌آموزان معلول و با نیازهای ویژه را نیز باید به این افراد اضافه کرد. اگرچه در روزهای گذشته بر اساس تفاهم‌نامه سازمان آموزش و پروش استثنایی قرار شد تا امکانات این شبکه برای دانش‌آموزان استثنایی متناسب سازی شود، اما تعداد این دانش‌آموزان حدود 150 هزار نفر است و چنانچه شبکه شاد برای این افراد متناسب سازی شود هنوز تعداد بسیار زیادی از دانش‌آموزان هستند که از این امکانات محروم بوده‌اند.
موضوع دیگری که در سخنان وزیر بهداشت نگران کننده است «امتحانات حضوری» از دانش‌آموزان است. در حالیکه هنوز وضعیت بسیاری از شهرهای کشور قرمز است و روزانه بیش از 13 هزار نفر از مبتلایان کرونا در کشور شناسایی می‌شوند اصرار آموزش و پرورش برای اخذ امتحانات حضوری و یا حضور پیدا کردن دانش‌آموزان کلاس اولی بر سر کلاس‌های خود در این سال به خصوص، سوال برانگیز است. اگرچه حاجی میرزایی سیاست‌های این وزارت‌خانه را تابع سیاست‌های بهداشتی کشور می‌داند. اما هنوز اعلام بازگشایی مدارس و الزام به آموزش حضوری از سوی وی در اول مهرماه علی‌رغم هشدارهای مکرر وزاری پیشین آموزش و پرورش و اعتراض گسترده جامعه پزشکی به این موضوع در اذهان باقی مانده است. اگرچه بعدها از سخنان خود عقب‌نشینی کرد با این حال طی دو هفته نگرانی زیادی را در بین والدین دانش‌آموزان و جامعه پزشکی کشور ایجاد کرد. با این حال عصر روزگذشته معاونان وزیر آموزش و آموزش در نشستی مشترک با معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی به رایزنی آخرین برنامه‌های ای وزارت‌خانه در سال کرونایی پرداختند.
راه اندازی ۴ کانال برای آموزش سلامت در شبکه شاد
مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پروش دراین نشست با بیان اینکه با همکاری مشترک و بین سازمانی دو دستگاه می توانیم به یک رابطه برد ـ برد برسیم که این متعلق به یک کشور و ملت است، گفت: «در دوره کرونا توانستیم دو واحد درسی بهداشت و سلامت را در لیست دروس دانشجویان دانشگاه فرهنگیان قرار دهیم. همچنین برای ارتقا سطح دانش فرهنگیان، دوره‌های آموزش ضمن خدمت را ارائه کردیم.» معاون تربیت بدنی و سلامت ادامه داد: «با همکاری سازمان پژوهش موفق به انتشار کتاب آموزش، بهداشت و سلامت برای دانش آموزان تمام رشته‌های تحصیلی در پایه دوازدهم شدیم و بازنگری کتاب های دوره ابتدایی برای آموزش سلامت و بهداشت در این دوره جایگاه ویژه‌ای قائل شدیم.»
حمیدی گفت: «در خصوص تولید محتوای در کانال شاد، موفق به راه اندازی ۴ کانال برای آموزش سلامت، ایمنی، محیط زیست و کنترل چاقی در شبکه شاد شده ایم. همچنین توانستیم بی‌ام ای 13 میلیون دانش آموز را در شاد ثبت کنیم.»
وی ادامه داد: «در دوران کرونا با آموزش‌هایی که به والدین ارائه شد موفق شدیم فلوراید تراپی را در دو استان تهران و کرمان با کمک خانواده‌ها انجام دهیم
حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مورد تدوین آموزش های بهداشتی در کتب درسی گفت: «برنامه‌های درسی کارآمد و مطلوب می‌توانند انسان‌های سالم تربیت کنند و برعکس هر قدر دانش آموزان از سلامت بیشتری برخوردار باشند بهره‌برداری و یادگیری در درس بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: «در چند ماه آینده راهنمای برنامه‌های درسی تحولی را طبق آنچه در سندتحول آمده است، ارائه خواهیم کرد که در این مسیر چند نکته مهم در مورد ارتقا سلامت روان، عاطفی، اجتماعی و جسمی مدنظر ما بوده است.»
تاکید برنامه‌های مدرسه بر سلامت و آموزش بهداشت در جامعه
علیرضا کمره‌ئی، معاون آموزش متوسطه اظهار کرد: سعی بر این بوده است که در تمام دستور العمل ها تاکید بر بهداشت و آموزش بهداشتی باشد. همچنین موفق به بارگذاری و نشر پیام‌ها و محتواهای تاثیرگذار در رابطه با آموزش نکات بهداشتی در شبکه‌های اجتماعی شده‌ایم. تمام آموزش‌های تلویزیونی و جلسات شورای معاونین و تمام برنامه‌های مدرسه بصورت مجازی، آموزش‌های ضمن خدمت و آموزش‌های مستقیم همه بر سلامت و آموزش بهداشت در جامعه تاکید داشت.»
معاون آموزش متوسطه گفت: «در زمان شیوع کرونا کرونابا همکاری ۱۳۰۰ واحد کارگاهی موفق به تهیه و تولید ماسک و موادی ضدعفونی کننده کردیم . اگر چه این کارگاه‌های دانش‌آموزی در حال حاضر به دلیل رعایت پروتکل‌ها متوقف شده‌اند . ولی در زمان خود کمک قابل توجهی به تولید ماسک و تولید مواد ضدعفونی در جامعه کرده بود.»
علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی اظهار کرد: «سلامت روحی وروانی دانش آموزان با سلامت جسمانی آن ها به هم گره خورده و بخشی از سلامت روحی افراد به واسطه عدم تاب‌آوری افراد و آمادگی روحی برای رویارویی با مشکلات است که در این مورد موفق به انجام اقدامات موثری شده‌ایم.»
کاظمی افزود: «تمام زیر ساخت‌های لازم برای سلامت روان و پیشگیری آن ها در سامانه نماد پایه گذاری شده است، به کمک این سامانه می‌توانیم انواع نمودارهای سلامت روان و نیمرخ تمام نمودارهای سلامت روان در استان، منطقه و شهرستان را ترسیم کنیم. همچنین بیش از ۱۷۰ محتوی در این زمینه تولید و بارگذاری شده و اطلاعات دقیق ویژه معلم و دانش آموزان و والدین طراحی و در سامانه قرار داده شده است. همچنین بسته ویژه خدمات مشاوره‌ای را در قالب سه طرح به کمک دانش آموزان و با نگاه آموزش همسالان در حال پیگیری هستیم.»
حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی نیز اظهار کرد: «در مدارس دوره ابتدایی و دوره پیش دبستانی یکی از نکات مهم، آموزش خود مراقبتی و سلامت برای دانش آموزان و اولیا است که این آموزش‌ها در شبکه شاد یا به صورت حضوری در اختیار دانش آموزان و اولیا آنها قرار گرفت.»

برچسب‌ها:

نظر شما