شناسهٔ خبر: 44160482 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

با یک میلیون و ۴۰۰ هزار قربانی در جهان؛واکسن کرونا به عنوان سریعترین واکسن بیماری های همه گیر در تاریخ آماده شد

صاحب‌خبر -

شفقنا- کمتر از یک سال پس از انتشار ویروس کرونا ویروس ناشناخته که جان یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را گرفته است ، تعدادی از واکسن های بسیار امیدوار کننده Covid-19 در آستانه انتشار هستند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانسه ۲۴، مقامات بهداشتی می توانند ظرف چند هفته چراغ سبز برای استفاده اضطراری واکسن کرونا را نشان دهند. تولید این واکسن سریعترین تولید واکسن برای یک بیماری همه گیر در تاریخ را نشان می دهد.
پیش از این تحقیق ، آزمایش ، تأیید ، تولید و توزیع واکسن جدید معمولاً یک دهه یا بیشتر طول می کشید.
اما سرعت سرسام آور توسعه ، و در نتیجه تولید واکسن Covid-19  ، شاهد یک حمله برق آسای بی سابقه از تحقیقات دولتی و خصوصی بود که با مبالغ هنگفتی از پول و دستورات میلیارد دلاری پشتیبانی می شد.
در عین حال نظارت بر ایمنی هم در این واکسن جدی بوده است و آژانس های نظارتی علاوه بر تلاش برای سرعت بخشیدن به روند ارزیابی بر اطمینان از  استانداردهای نظارتی بالا در حفظ کیفیت ، ایمنی و اثربخشی واکسن تاکید کردند. بنابراین گزارش، تولید این واکسن  پس از ماهها بدون دستیابی به موفقیت چشمگیر ، در ماه نوامبر سرعت گرفت ، زمانی که چندین شرکت دارویی اعلامیه های مقدماتی دلگرم کننده ای درباره اثر واکسن های خود ارائه دادند.
آژانس دارویی اروپا (EMA) ، مسیول نظارت بر تأیید دارو در اتحادیه اروپا ، به خبرگزاری فرانسه گفت که می تواند اولین واکسن کوید۱۹ را تا پایان سال یا اوایل سال ۲۰۲۱ تأیید کند.
مقامات چینی در حال حاضر شروع به آزمون واکسن روی بیماران پرخطر هستند و در روسیه دو واکسن قبل از شروع مرحله نهایی آزمایشات بالینی تایید شدند.
به گزارش فرانسه ۲۴، اما این دستاورد خارق العاده به معنای واکسیناسیون جهانی نیست.رئیس سازمان بهداشت جهانی اخیراً در توئیتی نوشت: “تأمین اولیه واکسن COVID19 محدود خواهد بود ، بنابراین کادر درمان ، افراد مسن و سایر جمعیت های در معرض خطر در اولویت خواهند بود.
وی هشدار داد ، فقیرترین کشورهای جهان نباید منتظر  کشورهای ثروتمندی که میلیاردها دوز ذخیره کرده اند، بمانند.
وی تاکید کرد: با همان فوریتی که واکسن ها با آن ساخته شده اند باید برای توزیع عادلانه آن هم تلاش کرد چرا که این خطر وجود دارد که افراد فقیر و آسیب پذیر نادیده گرفته وند.
درباره اینکه کدام واکسن بهتر است هنوز نمی شود توضیح داد.
همه واکسن های رونمایی شده در انتهای آزمایشات بالینی موسوم به فاز ۳ هستند ، آخرین مرحله در فرآیندی که ایمنی و اثربخشی را بر روی دهها هزار داوطلب از سنین و قومیت های مختلف در سراسر جهان آزمایش می کند.
برخی شرکت ها از ایمنی بالای ۹۰ و ۹۵ درصد در این مرحله خبر داده اند.
حال باید دید که مردم جهان چقدر به واکسن کرونا اعتماد می کنند.

گزارش کامل را اینجا ببینید .

نظر شما