شناسهٔ خبر: 44148435 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

سعید پروینی، تهیه کننده برنامه «سلام صبح بخیر»:

برنامه صبحگاهی، ویترین تلویزیون است

پروینی در مورد ویژگی‌های یک برنامه صبحگاهی گفت: «یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تلویزیون، برنامه‌های صبحگاهی هستند و ویترین شبکه‌اند. در شروع یک روز اولین مواجهه مخاطب با رویدادها و اخبار، از طریق این برنامه‌هاست،

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان»، سعید پروینی، تهیه‌کننده برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سوم سیما است. با او درباره برنامه‌اش به گفت‌وگو نشستیم تا از این برنامه صبحگاهی بگوید. او در ابتدای صحبت‌هایش در مورد ویژگی‌های یک برنامه صبحگاهی گفت: «یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تلویزیون، برنامه‌های صبحگاهی هستند و ویترین شبکه‌اند. در شروع یک روز اولین مواجهه مخاطب با رویدادها و اخبار، از طریق این برنامه‌هاست، ضمن اینکه این برنامه‌ها، باید نشاط را به مخاطبان‌شان تزریق کرده و تا پایان روز حال او را خوب کنند. باید انرژی داشته باشند خالی از ریتم نباشند؛ هم آگاهی بخش باشند و هم سرگرم کننده تا شروع خوبی برای روز مخاطب باشند. این سرگرمی‌ها و اتفاقات باید طوری طراحی شوند که در لابه‌لای برنامه، از فرهنگ هم گفته شود.»

پروینی در مورد مخاطب‌شناسی برنامه‌های صبحگاهی می‌گوید: «این کار توسط افکارسنجی سازمان صداوسیما انجام می‌شود و اما نکته‌ای که باید توجه کنیم. این است که طبق کنداکتور ما در ابتدای صبح روی آنتن هستیم و با توجه به این ساعت می‌توانیم بگوییم که مخاطب برنامه چه کسانی هستند. ابتدای برنامه بخش‌های جدی‌تر قرار دارد که بزرگ‌ترها آن را تماشا می‌کنند و در ادامه خانم‌های خانه‌دار و جوان‌ترها هم به مخاطبان برنامه اضافه می‌شوند. البته با توجه به فصل‌های مختلف، مخاطبان برنامه هم متفاوت می‌شوند. در تابستان یا زمستان با توجه به تعطیل بودن مدارس مخاطبان برنامه هم عوض می‌شوند. این تغییرات باید در برنامه انجام بگیرد و کنداکتور برنامه را براساس فصل‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم.»

پروینی معتقد است که برنامه‌های قدیمی صبحگاهی خیلی می‌تواند الگوی خوبی برای ساخت برنامه باشد. او از مردم ایران سلام به‌عنوان برنامه خوب یاد می‌کند و می‌گوید: «ما اینها را رصد و بازنگری کردیم و بعد از رصد متوجه شدیم که چه قسمت‌هایی از این برنامه‌ها مورد اقبال مخاطب قرار گرفت و ما چقدر امکان بازطراحی را داشتیم و با توجه به شرایط فعلی مخاطب سعی کردیم این قسمت‌های پرطرفدار را در برنامه‌های خودمان بگنجانیم.»

وی به بازخوردهای برنامه سلام صبح خیر اشاره می‌کند و می‌گوید: «مهم است که بدانیم مخاطب چه چیزی می‌خواهد. هم از طریق روابط عمومی شبکه و هم فضای مجازی خودمان بازخوردها را دنبال می‌کنیم. این کار لازم است چون ضعف‌های برنامه را می‌بینیم و می‌توانیم با رصد آنها مخاطب را راضی نگه داریم. قاعدتا باید تا آخرین قسمت برنامه که روی آنتن می‌رود نظر مخاطب را لحاظ کنیم.»

او با اشاره به سختی‌ها و شیرینی‌های ساخت برنامه صبحگاهی می‌گوید: «مطمئنا آنتن زنده سختی‌های خودش را دارد، اما شیرینی‌های زیادی هم دارد. شوخی‌های رنگی فوتبالی که مهمانان با مجریان دارند. همیشه جزء شیرینی‌های برنامه است و در کنار این مساله به مهمانانی برخوردیم که خواب صبحگاهی را به حضور در برنامه زنده ترجیح دادند و حاشیه‌های دیگری که نمی‌توان به همه آنها اشاره کرد.»

 او در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: «مطمئنا در همه دنیا برنامه‌های صبحگاهی برنامه‌های خبری هستند با توجه به اتفاقات روزمره‌ای که داریم و خیلی هم خوشایند نیستند ما سعی می‌کنیم که به‌طور ویژه به این مسائل نپردازیم. یک سری مسائل هم شرایط زندگی مردم است که به امرار معاش مردم مرتبط است و اگر بدانیم این پیگیری که انجام می‌دهیم به اتفاق خوبی منجر می‌شود حتما آن را پیگیری و مطالبه می‌کنیم. یک وقتی هست که فقط اعلام می‌کنیم و ممکن است تاثیر منفی برای مخاطب و مردم داشته باشد آن را اعلام نمی‌کنیم. سعی داریم برنامه‌ای برای تزریق حال خوب به مخاطب و شروع یک روز پرانرژی را طراحی و تولید کنیم.»

نظر شما