شناسهٔ خبر: 44010719 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نقش «میکرو اینفلوئنسرها» در انتخابات آمریکا

نشست تخصصی بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر انتخابات‌۲۰۲۰ آمریکا و روند آن با همکاری دفتر مطالعات و تنظیم‌گری رسانه ساترا و با حضور دکتر میثم علیزاده، پژوهشگر فوق‌دکترای دانشگاه «هاروارد» آمریکا به صورت آنلاین برگزار شد.

صاحب‌خبر -
 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست تخصصی بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر انتخابات‌۲۰۲۰ آمریکا و روند آن با همکاری دفتر مطالعات و تنظیم‌گری رسانه ساترا و با حضور دکتر میثم علیزاده، پژوهشگر فوق‌دکترای دانشگاه «هاروارد» آمریکا به صورت آنلاین برگزار شد. در این نشست، میثم علیزاده چند محور در خصوص انتخابات آمریکا را قابل‌بحث دانست که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.


نقش «میکرو اینفلوئنسرها» در انتخابات آمریکا


این پژوهشگر در خصوص محور اول یعنی تبلیغات سیاسی گفت: تبلیغات سیاسی خود دارای زیرمجموعه‌های تبلیغات سیاسی در پلتفرم‌های اجتماعی، استفاده از میکرو اینفلوئنسر‌ها و ایمیل‌های تبلیغاتی است. همواره این بحث مطرح بوده که تبلیغات سیاسی (به صورت ویدئویی) تأثیر چندانی در رأی کاندیدا‌های انتخاباتی ندارد و نتیجه ۵۹‌آزمایش مشخص کرد که اثر تبلیغات سیاسی روی کاربران بسیار کم بوده است. البته این موضوع ارتباطی با شبکه‌های اجتماعی ندارد و تاکنون در زمینه شبکه‌های اجتماعی مطالعه علمی قابل‌توجهی انجام نشده است شاید به این علت که تبلیغات سیاسی کاندیدا‌ها اثر یکدیگر را خنثی می‌کنند.


نقش توییت‌های جنجالی ترامپ


علیزاده در خصوص محور گفتمان‌سازی نیز گفت: گفتمان‌سازی به این معناست که دیگران را مجبور کنید درباره موضوع موردنظر شما صحبت کنند؛ خواه موافق یا مخالف. گاهی رسانه‌های اجتماعی می‌توانند با گفتمان‌سازی، رسانه‌های سنتی را نیز تحت تأثیر قرار دهند. در تحقیقات علمی مشخص شده که توییت‌های جنجالی ترامپ درباره موضوعات حاشیه‌ای توانسته حواس مخاطبان را از موضوع اصلی و ناخوشایند دولت منحرف کنند.

این پژوهشگر درباره موضوع سوم یعنی اخبار نادرست (فیک‌نیوز) و گمراه‌کننده اظهار داشت: برای مقابله با این امر، شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر از سیاست‌هایی مثل تشویق کاربران به نوشتن متن تکمیلی در هنگام بازنشر یک پیام، اعمال محدودیت در بازنشر، کمتر دیده شدن مطالب مخاطبان انتشاردهنده اخبار نادرست بهره بردند. در خصوص مطالب گمراه‌کننده نیز از سیاست‌هایی مثل تمرکز بر اخبار محلی و تشکیل کنسرسیوم‌های مختلف توسط دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی جهت مقابله با اخبار نادرست استفاده شد.


اقدام تبلیغاتی جنجال‌برانگیز ترامپ


علیزاده با اشاره به مسائل دیگر مرتبط با پلتفرم‌ها تصریح کرد: در این انتخابات، کمپین ترامپ صفحه اول سایت یوتیوب را خریداری کرد که اقدامی جنجال‌برانگیز بود. اقدام دیگر، حذف موقت معرفی گروه‌های مختلف سیاسی توسط فیس‌بوک بود. پژوهشگر دانشگاه هاروارد با اشاره به اینکه کرونا موجب کاهش محبوبیت جمهوری‌خواهان در آمریکا شد، اظهار داشت: ضعف دولت و مجلس در مدیریت کرونا و تعداد کشته‌های کرونا از یکسو و افزایش تعداد مبتلایان و جان‌باختگان کرونا بر اثر میتینگ‌های تبلیغاتی ترامپ از سوی دیگر موجب تأثیر کرونا بر انتخابات آمریکا شد.


تفاوت شرایط انتخابات آمریکا با ایران در فضای سایبری


وی در پایان با تاکید بر اینکه همه این مطالب گفته‌شده درباره آمریکاست و مقایسه شرایط انتخابات آمریکا با ایران در فضای سایبری صحیح نیست، در بیان علت‌های این امر گفت: سیستم سیاسی، وجود رسانه‌های معاند فارسی‌زبان خارج از کشور، وجود اپوزیسیون فارسی‌زبان و عملیات روانی با زبان فارسی، عدم تقارن بین کاربران حامی گروه‌های سیاسی در رسانه‌های اجتماعی، عدم تقارن بین دسترسی گروه‌های سیاسی به سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها، نبود بستر‌های لازم برای مقابله با ربات‌ها و عملیات روانی سایبری، فراهم بودن زمینه باور اطلاعات نادرست، سکوت نخبگان دانشگاهی در موضوع اطلاعات نادرست و عدم وجود امکان مداخله پلتفرم‌ها در موضوعات سیاسی و اطلاعات نادرست، از جمله عواملی هستند که نمی‌توان اطلاعات استخراج‌شده از انتخابات آمریکا را به این دلایل در مورد ایران به‌کار ببریم.
 
منبع: صبح نو

نظر شما