شناسهٔ خبر: 43736532 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سوره هنر | لینک خبر

تاثیرگذاری ادبیات بیداری در گفتمان‌های وحدت‌محور بررسی شد

میزان تاثیرگذاری ادبیات بیداری در گفتمان‌های وحدت‌محور، به همت دفتر ادبیات بیداری و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بررسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، ظهر روز دوشنبه ۱۱ آبان‌ماه همزمان با هفته وحدت، همایشی مجازی در راستای بررسی و میزان تأثیرگذاری ادبیات بیداری به همت دفتر ادبیات بیداری و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با حضور فرهیختگان و صاحب نظران داخلی و خارجی برگزار شد.

در این نشست که در فضای مجازی برگزار شد، دکتر رحماندوست رئیس شورای هنر و ادبیات بیداری حوزه هنری انقلاب اسلامی، دکتر عمران جابر رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های رؤيه از فلسطین(غزه)، دکتر عبدالمنعم همت رئیس مرکز تحقیقاتی الوعی، خانم هیلانه عطاالله رئیس دفتر شعر اتحادیه نویسندگان عرب سوریه در این همایش مجازی شرکت کردند.

رئیس شورای هنر و ادبیات بیداری ضمن تءکید بر اهمیت ادبیات بیداری و ترویج اینگونه ادبیات، آن را راهکاری برای بیداری مردم از خواب غفلت دانستند و تأکید کردند تمام حرکاتی که در راستای آزادی جوامع از ظلم و استبداد بوده یک بخش آن را شعر و ادبیات بیداری تشکیل داده است.

رحماندوست در ادامه به شعرا و ادبای معاصر اشاره و بخشی از اشعار و سروده‌های آن‌ها را قرائت کرد.

دکتر عمران الجابر نیز در ادامه به ادبیات مقاومت و بیداری در فلسطین اشغالی اشاره کرد و افزود: در انتفاضه‌های شکل گرفته در سال‌های گذشته به وضوح نقش شعر و ادبیات را در آن مشاهده کردیم و به جرأت می‌توان گفت که موضوع ادبیات در شکل‌گیری و بیداری ملت فلسطین اهمیت بسزایی دارد.

وی در ادامه به بعضی از سرودها و شعرای معروف فلسطینی اشاره کرد و در رابطه با آن‌ها سخنان خود را به پایان رساند.

پس از آن خانم هیلانه عطالله عضو اتحادیه نویسندگان عرب ضمن خواندن قصیده‌ای در رابطه با اتحاد تمام مردم بر ضد ظلم و استکبار اشاره و در رابطه با ادبیات بیداری در سوریه و تاریخ آن صحبت کرد.

رئيس مرکز الوعی سودان نیز با اشاره به ادبیات بیداری و مقاومت سودان در رابطه با نقش این ادبیات در تاریخ مبارزات سودان اشاره کرد و افزود: در سودان شعرای بسیاری در رابطه با مقاومت ظلم و استبداد و استکبار شعر سرودند که در بسیاری از حرکت‌های جهادی و مقاومتی به جرأت می‌توان گفت چراغ راه آزادی‌خواهان در سودان را روشن کرده است.

پس از آن عبدالمنعم همت با اشاره به برخی از شعرای این حوزه سخنان خود را با قرائت بخش‌هایی از اشعار آن‌ها به پایان رساند.

این نشست در قالب برنامه هفته وحدت و در راستای بررسی میزان تأثیرگذاری ادبیات بیداری در جوامع و حرکات آزادی‌خواه و ضد استکباری آن‌ها برگزار شد که با استقبال بسیار خوب صاحب‌نظران این حوزه به‌صورت موفقیت آمیز به پایان رسید.

این برنامه در رسانه‌ها و روزنامه‌های سودانی، سوری و فلسطینی بازتاب خوبی را به همراه داشت.

انتهای پیام/

نظر شما