شناسهٔ خبر: 43667698 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

دعوت پیک اجل به جشن کرونا

صاحب‌خبر -

اجابت دعوت نامه‌های فراخوان حضور در اجتماعات از جمله عروسی و ختم در زمان شیوع کرونا، به نوعی دعوت پیک اجل و نوشیدن جرعه‌ای مرگ، آنهم نه فقط برای خود بلکه برای عده‌ای زیاد از افراد است.

به گزارش ایرنا، با پایان یافتن ماه محرم و صفر و فرا رسیدن ماه ربیع الاول بسیاری از زوج های جوان قرار وصلت و یکی شدنشان را بدون حضور دیگران و با پرهیز از برگزاری اجتماعات برگزار می کنند؛ اقدامی انسان دوستانه و قابل تحسین در شرایط کرونایی امروز جامعه ما که باید مورد تشویق قرار گیرد.

از دیگر سو، اما علی رغم هشدارهای مکرر مسئولان عرصه بهداشت و درمان هستند افرادی که خواسته یا ناخواسته و از روی خودخواهی، دیگران را از طریق دعوتنامه های شرکت در این مجالس در واقع به نوشیدن جرعه ای مرگ فرامی خوانند و سال های سال خود را مدیون و وامدار جان های رفته و چشم های اشکبار وابستگان آنها می کنند.

ابتلای دسته جمعی به کرونا در مجالسی مانند جشن ازدواج یا مراسم ترحیم در هشت ماه اخیر خود را بارها خود را نشان داده و پیامدهای خطرناک و خونباری در پی داشته است.

آمار مبتلایان و جان باختگان کرونا طی ماه های اخیر رشد قابل توجهی داشته که علاوه بر درگیر و داغدار شدن خانواده ها، بر درد و رنج پرسنل و کادر درمان بیمارستان ها نیز افزوده و جان تعدادی از این قشر زحمتکش را گرفته است.

آمار قربانیان کرونا در ایران روز چهارشنبه در ایران با گرفتن جان ۴۱۵ نفر رکورد زد و امروز نیز خبر مرگ ۳۸۶ نفر دیگر از سوی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد تا شمار قربانیان این ویروس منحوس در هشت ماه گذشته تاکنون در مجموع به رقم ۳۵ هزار نفر نزدیک شود.

اما این هنوز پایان ماجرا نیست و شواهد نشان می دهد هر چه مردم به توصیه های پزشکی مبنی بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی دستها بی توجهی کنند، این رکوردها ادامه خواهد داشت و شمار بیشتری از افراد جامعه در ایران و جهان جامه سیاه عزا بر تن خواهند کرد.

به گفته پزشکان، کرونا ویروس اجتماع است و فرقی نمی کند این اجتماع برای جشن و عروسی باشد یا عزا و ختم.

در همین راستا، آمار بیماران فوت شده ناشی از کرونا طی هفته گذشته در استان کرمان از ۱۶ تا ۲۴ نفر متغیر بود که به نوعی رکورد هفته ها و ماه های گذشته را زد.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان برای کنترل این روند مهلک همواره بر رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از شرکت در تجمعات هشدار داده اند اما ظاهرا گوش برخی افراد بدهکار این حرفها نیست.

شرکت در مجالس و تجمعات خطر ابتلا به کرونا را به شدت افزایش می دهد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به برگزاری جشن های عروسی و مراسم ترحیم گفت: برگزاری مراسم و تجمعات ممنوع است اما برخی اصرار دارند این کار را انجام دهند.

نوذر نخعی افزود: کرونا امسال میهمان ماست و فکر نکنیم تالارها باز می شوند و مشکل حل است. همه باید بدانیم رفتن به عروسی و دعوت از دیگران یعنی دعوت به میدان مرگ که این کار به هیچ عنوان اخلاقی نیست.

وی از مردم خواست برگزاری محافل جشن و ترحیم را کنار بگذارند و در حد بسیار ساده و مختصر اینگونه مراسم خود را برگزار کنند.

شیوع کرونا در زمستان افزایش خواهد یافت

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به شیوع کرونا در این استان و بستری بودن افزون بر یکهزار نفر در بیمارستان های این استان گفت: پیش بینی می شود شیوع این بیماری در آذرماه و بعد از آن در زمستان سال جاری افزایش قابل توجهی پیدا کند.

نخعی به عادی انگاری مردم نسبت به شرایط موجود اشاره کرد و افزود: اگر مردم اصول و پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند به طور قطع شرایط در ماه های بعدی وخیم تر خواهد شد.

وی با اشاره به فوت ۱۲۵ بیمار کرونایی در استان کرمان طی هفته گذشته تصریح کرد: این آمار تکان دهنده است و باید با رعایت کردن پروتکل های بهداشتی جلوی افزایش این آمار را گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان ساخت: تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان کرمان در پیک قبلی در مردادماه به ۸۰۰ نفر رسیده بود اما حالا عددهای بالاتری ثبت می شود.

به گفته نخعی، برخی افراد با وجود منفی شدن تست کرونا جان می دهند در حالی که پزشکان متخصص معتقدند این افراد مبتلا به کرونا بوده اند. در این صورت، اگر تعداد این افراد را نیز به جمع متوفیان کرونا اضافه کنیم آمار آن دو برابر خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: همه افراد به محض مشاهده علائمی مانند تب، لرز، سرفه و گلودرد، سردرد، مشکلات گوارشی، شکم درد، تهوع، استفراغ، درد مفاصل، درد کمر، از دست دادن حس بویایی و چشایی و قرمزی چشم ها و در برخی موارد عوارض پوستی باید از برقراری تماس با دیگران به مدت دو هفته خودداری کنند.

اصل مهم استفاده از ماسک معمولا رعایت نمی شود

این متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر استفاده صحیح از ماسک گفت: گاهی دیده می شود برخی افراد در استفاده از ماسک اصول بهداشتی را نمی دانند یا رعایت نمی کنند.

نخعی افزود: افراد قبل از استفاده از ماسک باید دست ها را ضدعفونی کنند یا بشویند و زمانی که ماسک روی دهان و بینی قرار دارد از دست زدن به ماسک خوداری کنند.

وی با بیان اینکه افراد هنگام صحبت کردن نباید ماسک خود را پایین بیاورند زیرا با صحبت کردن ویروس بیشتر منتشر می شود، تصریح کرد: برداشتن ماسک در جلسات و خوردن و نوشیدن نیز اقدام نادرستی است که موجب انتشار ویروس کرونا می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تنها آزمایشی که می تواند ابتلای افراد را به کرونا تایید کند پی سی آر است و انجام آزمایش خون یا همان آنتی بادی در این زمینه نمی تواند مرجع درستی باشد.

ابتلای مجدد افراد مبتلا شده به کرونا ممکن است

نخعی تاکید کرد: موارد زیادی دیده شده افرادی که به کرونا مبتلا شده اند برای مرتبه دوم و سوم نیز به این ویروس مبتلا شده و بیماری آنها در مرتبه دوم شدیدتر بوده است.

وی با بیان اینکه کرونا درمان ندارد، تصریح کرد: در این بیماری پیشگیری موضوع بسیار مهمی است چون اگر پیشگیری انجام نشود افراد مبتلا خواهند شد.

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، استفاده از ماسک، شست و شوی دست ها و ضدعفونی کردن سطوح را عاملی مهم در راستای پیشگیری از کرونا بیان کرد و اظهار داشت: اگر این موارد به درستی رعایت شود احتمال ابتلای افراد به صفر می رسد.

وی درباره مراجعه مبتلایان به کرونا به پزشک گفت: ۲۰ درصد افراد مبتلا کارشان به بیمارستان می کشد و حدود ۴۰ درصد دیگر نیز بی علامت یا کم علامت هستند اما مابقی علایم روشنی دارند.

به گفته دکتر نخعی، ۵۰ درصد از بیماران کرونایی نیاز به مراجعه به بیمارستان ندارند و به محض مشاهده نخستین علایم، باید با مشورت پزشکان در منزل بستری شوند زیرا با مراجعه به بیمارستان موجب ابتلای دیگران می شوند.

ازدحام در مطب پزشکان راه انتقال ویروس کرونا

نخعی همچنین بر پرهیز از ازدحام در مطلب پزشکان تاکید کرد و اظهارداشت: درخواست داریم منشی پزشکان در ارائه نوبت به نحوی اقدام کنند که در هر ساعت تعداد اندکی بیمار در مطب حضور داشته باشد.

وی از مسئولان داروخانه ها نیز خواست ایستگاه های دارای پوز را به نحوی تنظیم کنند که مردم جلوی این دستگاه ها ازدحام نکنند و شرایط تهویه مناسب این مکان ها رعایت شود.

وی تصریح کرد: برگزاری هرگونه همایش و مناسبت هفتگی به صورت حضوری در همه جا ممنوع است و مدیران ادارات در مراسم ترحیم و عروسی نباید حضور یابند.

نخعی اظهار داشت: در ۶ شهرستان شمالی استان کرمان که در وضعیت قرمز کرونایی بسر می برند، مدیران ادارات مکلف شده اند تا سقف ۵۰ درصد مشروط به اینکه در ارائه خدمات اشکالی وارد نشود، کارکنان به صورت دورکاری فعالیت کنند و تاکید شده است میز خدمت در ورودی ادارات فعال شود تا هجوم افراد را نداشته باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در شهرستان های سیرجان، بافت، رابر، شهربابک، کرمان، رفسنجان، انار، راور، کوهبنان و زرند شرایط از نظر شیوع کرونا خوب نیست و در نقاطی نظیر زرند، رفسنجان، سیرجان، بافت، کرمان و بردسیر اوضاع حتی بحرانی تر است.

معاون استاندار: وضعیت حاد کرونا در ۶ شهرستان کرمان نگران کننده است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان هم به ایرنا گفت: وضعیت انتشار بیماری کرونا در ۶ شهرستان از جمله کرمان حاد و فراتر از قرمز گزارش شده است.

محمدصادق بصیری افزود: این شهرستان‌ها شامل کرمان، رفسنجان، سیرجان، بافت، بردسیر و زرند اعلام شده‌اند که برای آنان محدودیت‌های ویژه درنظر گرفته‌ایم و با اطلاع رسانی باید مردم را همراه کنیم تا سیاست‌گذاری‌ها به نتیجه مطلوب برسد.

وی اظهار داشت: صنوف به استثنای اصناف ردیف اول، شامل عرضه کنندگان مایحتاج ضروری مردم (۱۴ صنف مذکور در بخشنامه وزارت کشور) از امروز هشتم آبان‌ماه ۹۹ به مدت ۲ هفته در شهرستان‌های یادشده، تعطیل خواهند بود.

وی با اشاره به سومین موج بیماری کرونا در استان کرمان گفت: آغاز موج نخست از اسفندماه سال گذشته آغاز شد و اعمال محدویت‌هایی در استان کرمان را به‌دنبال داشت و در دومین موج این بیماری از تابستان امسال اصل بر نظارت در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به علت مشکلات اقتصادی مردم نهاده شد.

جانشین ستاد مقابله با کرونا استان کرمان ادامه داد: سومین پیک بیماری کرونا نیز از روش‌های تلفیقی محدودیت‌ها و اعمال بازرسی‌ها و نظارت جدی‌تر بر اجرای پروتکل های بهداشتی مورد توجه و تاکید مسئولان و مجریان قرار گرفته است.

صنوف درجه یک در کرمان تعطیل نمی‌شوند

بصیری با اشاره به اینکه صنوف گروه یک تعطیل نمی‌شوند گفت: مراکز بهداشتی، درمانی دولتی و خصوصی، مراکز تامین آمبولانس داروخانه ها، مراکز فروش محصولات پروتئینی نظیر قصابی ها، مرغ فروشی ها و ماهی فروشی ها، لبنیات فروشی، نانوایی‌ها، مراکز تهیه غذاهای آماده بیرون بر، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مایحتاج مردم، سوپرمارکت‌ها، میادین میوه و تره بار، میوه و سبزی فروشی ها، جایگاه های سوخت، تعمیر و تاسیسات فنی خودرو و خدمات مربوط به منازل، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی پخش دارو و مواد غذایی از زمره صنوف دسته یک به شمار می روند اما بقیه اصناف به مدت ۲ هفته تعطیل خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه تاثیرگذاشتن اعمال محدودیت‌ها بر وضعیت زندگی و تعطیلی اصناف، دورکاری ها را به حالت گذشته برمی‌گرداند تصریح کرد: وضعیت کلاس‌های درس حضوری در تمامی شهرستاهای استان کرمان تعطیل اعلام شده و مقرر شد که تمامی مدارس به صورت غیرحضوری به‌ فعالیت خود ادامه دهند.

معاون استاندار کرمان افزود: کلاس های دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمی و سایر آموزشکده‌های استان کرمان نیز به صورت غیرحضوری فرایند آموزشی را دنبال می‌کنند و کادر اداری این مراکز براساس دورکاری فعالیت خواهند کرد.

ادارات ۶ شهرستان کرمان دورکار شدند

وی یادآور شد: ۶ شهرستان این استان باید به صورت الزامی ۵۰ درصد نیروهای کار خود را دورکار کنند که این مصوبه توسط شورای تامین استان تصمیم‌گیری شده است و امروز به تمامی ادارات استان ابلاغ می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان با بیان اینکه افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای در اولویت دورکاری ادارات قرار دارند گفت: برنامه‌ریزی مدیران برای کارمندان باید به صورت حضور یک روز در میان در محل کار باشد زیرا این برنامه علاوه بر جلوگیری از انگیزه سفر، نباید تا حد امکان کار مراجعه کنندگان به تعویق بیندازد.

وی عنوان کرد: همچنین در این روزها باید میز خدمت در تمامی ادارات استان کرمان راه‌اندازی شود تا ضمن راهنمایی مردم، فرایند نوبت دهی نیز در دستور کار باشد تا با اجرای فاصله گذاری اجتماعی ، از تجمعات جلوگیری کند.

قرارگاه مقابله با کرونا در کرمان تشکیل می‌شود

به گفته بصیری، مقرر شده است قرارگاه کرونا در استان‌ها نیز تشکیل شود، اما دستوری از ستاد ملی مقابله با کرونای در باره جزئیات این طرح تاکنون صادر نشده است و به احتمال فراوان وضعیت این قرارگاه نیز طی روزهای آینده روشن خواهد شد.

جانشین ستاد استانی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه چاره‌ای ‌جز تعطیلی برخی کسب و کارها و دورکاری کارمندان نداریم افزود: احتمال اعمال محدودیت‌های جاده‌ای نیز در صورت رعایت نشدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی وجود دارد و کارگروه اقتصادی و اجتماعی استان کرمان برای کمک به آسیب دیدگان تشکیل شده است.

براساس این گزارش هم اکنون در بیمارستان های استان کرمان ۵۸۰نفر مبتلا به کرونا بستری هستند و این در حالی است که از ابتدای شروع این بیماری تاکنون یکهزار و ۱۶۰نفر در این استان جنوبشرقی کشور بر اثر کرونا جان باخته اند.

اشتراک گذاری در:

برچسب‌ها:

نظر شما