شناسهٔ خبر: 43638713 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

بررسی تغییرمالکیت های هفتگی از تداوم حمایت سهامداران عمده خبر می دهد؛

ثبت خالص خرید ۴.۴هزار میلیارد تومانی در کارنامه حقوقی ها

نخستین هفته آبان ماه با کاهش ۸.۸ درصدی شاخص کل بورس به پایان رسید. در این هفته سهامداران خرد بازار بیشتر از آنکه خریدار باشند، فروشنده بودند. در این هفته حقوقی ها همچنان به خریدها و حمایت های خود از بازار ادامه دادند و در نهایت خالص خرید ۴.۴هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بررسی روند جابجایی ها در هفته ای که گذشت نشان می دهد که سهامداران عمده در تمامی روزهای هفته در نقش خریدار ظاهر شده و در مجموع بیش از ۴ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام بازیگران خرد به پرتفوی خود منتقل کردند.

 بازیگران بورسی در نخستین روز معاملاتی هفته به خرید و فروش سهام پرداختند و در نهایت این حقوقی ها بودند که خریدهای بیشتری را ثبت کردند و ۷۴۰ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود منتقل کردند. پس از تعطیلی روز یکشنبه، در حالی بازار روز دوشنبه با کاهش بیش از ۳۷ هزار واحدی شاخص کل بورس به پایان رسید که در این روز بیشترین میزان خرید حقوقی ها در مقیاس هفتگی به ثبت رسید. به طوریکه سهامداران عمده در مجموع بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود افزودند.

جابجایی ها در روز سه شنبه نیز همچنان در زمین حقوقی ها بود و در این روز بیش از یک هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی این گروه از معامله گران منتقل شد. در نهایت نیز آخرین روز کاری هفته با خالص خرید ۱.۱ هزار میلیارد تومانی حقوقی ها پایان یافت. به این ترتیب برآیند جابجایی ها در طول هفته، انتقال بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی را به دنبال داشت.

حقوقی ها چه سهامی خریدند؟

رصد صنایع مورد توجه بازیگران بازار سهام نشان می دهد که در هفته گذشته گروه فلزات اساسی، بیشترین توجه را از سوی معامله گران حقوقی کسب کرد. به طوریکه در مجموع حدود یک هزار و  ۳۰۰ میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام مزبور، به پرتفوی سهامداران عمده منتقل شد. در صدر این خریدها نیز جمع آوری سهام دو شرکت فولاد مبارکه و ملی مس ایران قرار داشت. به طوریکه خالص خرید حقوقی ها در نماد «فولاد» به ۶۳۰ میلیارد تومان و در نماد «فملی» نیز به ۵۱۰ میلیارد تومان رسید. البته دو نماد مزبور هفته گذشته را با نوسان منفی قیمتی سرکردند. این در حالی است که در گروه مزبور «فجر» در کانون توجه سهامداران خرد قرار داشت و حدود ۶ میلیارد تومان از سهام مزبور به سبد سهام حقیقی ها منتقل شد.

در ادامه این روند خرید سهام گروه بانکی قرار داشت، به طوریکه خالص خرید سهامداران عمده در این گروه به ۹۶۰ میلیارد تومان رسید که دو نماد بانک ملت و بانک صادرات بیشترین حمایت را در این گروه به خود اختصاص دادند. به طوریکه حدود ۳۸۰ میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام «وبملت» به پرتفوی سهامداران عمده افزوده شد. در همین راستا خالص خرید حقوقی های «وبصادر» نیز به ۳۶۰ میلیارد تومان رسید.

در میان نمادهای پالایشی نیز بیشترین خرید معامله گران حقوقی در نماد پالایش نفت بندرعباس بود. به طوریکه حقوقی های «شبندر» بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند. «شپنا» نیز با ثبت خالص خرید ۱۰۷ میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی ها در این گروه بود.

سهامداران عمده در میان نمادهای خودرویی نیز، خریدهای قابل توجهی در نماد ایران خودرو داشتند. به طوریکه در نهایت ۱۶۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقیقی به حقوقی «خودرو» جابجا شد.

رصد خریدهای معامله گران حقیقی

بررسی خریدهای سهامداران خرد در این هفته نیز نشان می دهد که گروه کاشی و سرامیک با محوریت نماد کاشی حافظ در کانون توجه این معامله گران بود. به طوریکه از خالص خرید ۵.۶ میلیارد تومانی حقیقی ها در این گروه، تمامی معاملات به «کحافظ» تعلق داشت.

در همین راستا بیشترین خرید سهامداران خرد در نماد رادیاتور ایران بود. به طوریکه «ختور» با انتقال حدود یک هزار میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی روبرو شد. خوراک دام پارس نیز با خالص خرید ۷.۵ میلیارد تومانی، از دیگر نمادهای مورد توجه بازیگران خرد در این هفته بود.

نظر شما